Ghosting in recruitment: wat doet u wanneer een jobkandidaat niets meer van zich laat horen?

Geplaatst door Robert Half 17/09/2019

Het profiel van die jobkandidaat komt perfect overeen met wat u zoekt. En ook tijdens het eerste face-to-facegesprek voelt u een klik. Maar sinds het sollicitatiegesprek heeft u niets meer van de kandidaat gehoord, ondanks uw talloze berichtjes en onbeantwoorde oproepen. Welkom in de frustrerende wereld van ghosting.

De term ghosting komt eigenlijk uit de datingwereld. Het is het verschijnsel waarbij na een eerste date de ander van de aardbol verdwijnt. Dat heeft vaak een sterke impact op de achterblijver. In de professionele context komt ghosting ook steeds meer voor.

Om te voorkomen dat u als rekruteerder zelf het slachtoffer wordt van ghosting, is het essentieel deze trend eerst tot op het bot te begrijpen.

 

Waarom kandidaten ghosten

Ghosten komt in zekere zin voort uit het afbrokkelen van de algemene etiquetteregels. Veel werkzoekenden zouden vandaag liever de confrontatie vermijden dan slecht nieuws te moeten brengen. Andere stemmen noemen het karma, omdat ook HR-managers zich wel eens schuldig maken aan het ghosten van kandidaten na een eerste contact.

De algemeen aanvaarde uitleg is echter dat kandidaten steeds meer opties hebben. In de huidige arbeidsmarkt hebben werkgevers het moeilijk om vacatures in te vullen terwijl sterke kandidaten de aanbiedingen voor het uitkiezen hebben. Die ruime keuze maakt dat werkzoekenden niet wakker liggen van een verbrande brug meer of minder. Dat geldt nog meer voor juniorprofielen met lagere lonen.

Daarnaast blijkt ook dat kandidaten steeds meer belang hechten aan de bedrijfscultuur bij het zoeken van een job. Voelen ze dat de normen en waarden van een bedrijf niet matchen met hun voorkeur, dan kunnen ze van het ene op het andere moment de communicatie stopzetten en zich concentreren op alternatieve werkgevers.

Hoe vermijdt u dat kandidaten u ghosten?

U hoeft zich niet neer te leggen bij de ghosting-trend. We delen graag enkele stappen met u die de kans verkleinen dat u er slachtoffer van wordt.

 

Maak uw aanwervingsproces efficiënter

De concurrentie wil maar wat graag die topkandidaten het hof maken, dus snelheid is een factor. Nodig de sterkste kandidaten meteen uit in plaats van eerst een grote groep te spreken.

 

Speel het spel eerlijk

Ghosting werkt in twee richtingen. U heeft het niet graag en werkzoekenden ook niet. Behandel hen met respect en uw bedrijf krijgt vanzelf een goede reputatie. Communiceer dus goed met al uw kandidaten. Ook met zij die niet meteen in aanmerking komen voor de job. Mensen praten en slechte feedback verspreidt zich snel. Denk maar aan populaire platformen zoals Glassdoor.

 

Doe een onweerstaanbaar voorstel

De werkloosheid was nog nooit zo laag. U heeft dus niet de luxe om te besparen op het loon. Vermijd dat uw topkandidaat afhaakt door meteen een loonpakket aan te bieden. Een tekenpremie, optioneel thuiswerk of andere extralegale voordelen en extraatjes maken uw voorstel aantrekkelijker.

 

Gebruik alternatieve communicatiekanalen

Niet alle millennials en jongeren uit de Generatie Z werken graag met e-mail. En een oproep beantwoorden van een onbekend nummer is er al helemaal niet bij. Lukt het niet meteen om een jongere kandidaat te bereiken? Stuur ze gerust een SMS of WhatsApp-bericht.

 

Schrijf wervende berichten

Krijg kandidaten weer aan tafel met wervende taal. Personaliseer de communicatie. Vertel hen wat u zo aantrekt aan hun capaciteiten en hoe ze uw team zouden versterken. Sluit uw bericht af met specifieke next steps, bijvoorbeeld: “Ik zou graag later deze week een gesprek inplannen zodat we het voorstel en een mogelijke startdatum kunnen bespreken.” Deze zin toont duidelijk aan dat u de kandidaat echt graag wil binnenhalen.

 

Leg kandidaten in de watten

Zolang kandidaten in de sterkste onderhandelingspositie staan, loopt u als werkgever het risico dat u het slachtoffer wordt van ghosting. Behandel daarom werkzoekenden rechtvaardig en met respect, en hoop vervolgens dat zij zo vriendelijk zijn hetzelfde te doen.

 

Meer blogposts...