Na een maandenlang traject van adverteren, selecteren en interviewen heeft u eindelijk die vacature ingevuld. Maar al snel blijkt dat er een probleem is: uw nieuwe werknemer blijkt de verkeerde keuze te zijn.

Hij of zij mist deadlines, kan niet goed overweg met collega’s, negeert de bedrijfsfilosofie en doet niet meer dan het volstrekte minimum. Al snel vraagt u zich af welke signalen u gemist heeft tijdens de rekruteringsprocedure.

Ondertussen kost de verkeerde aanwerving u en uw bedrijf geld. Bedenk maar eens hoeveel u spendeert aan het rekruteren, aanstellen en opleiden van nieuwe mensen. Daarbovenop plaatst zo iemand uw bedrijf mogelijk in een slecht daglicht bij klanten en worden ook andere collega’s het slachtoffer.

Dit is de kost van een verkeerde aanwerving:

 

Geen productiviteit meer

Door een verkeerde aanwerving krijgt u minder ROI van dezelfde positie. Dat heeft op lange termijn impact op de resultaten en de algemene productiviteit van het team. Want zij zullen meer taken op zich moeten nemen om de slechte prestaties van de nieuwe collega te compenseren.

Tel daar ook nog eens bij op dat ze zo moeilijk afspraken kunnen nakomen, deadlines halen en voldoende kwaliteit opleveren en u weet dat het u geld zal kosten.

 

Slechte werksfeer

Een verkeerde aanwerving kan verstrekkende gevolgen hebben. Op lange termijn beïnvloedt het zelfs de resultaten en de productiviteit van het volledige team. Werknemers die meer moeten doen omwille van een slecht presterende collega, maar daar niet extra voor vergoed worden, zullen niet gemotiveerd blijven en - indien er niets verandert - andere oorden opzoeken.


 

Weer een vervanger, weer kosten

Mensen tewerkstellen en vervangen kost geld. U moet vacatures opstellen, adverteren, CV’s en sollicitatiebrieven doorspitten en gesprekken houden. Mogelijk werken andere teams al op lagere kracht om het werk gedaan te krijgen. En zelfs als u iemand gevonden heeft, moet u die nieuwe collega nog helpen zich in te werken. Valt ook deze aanwerving tegen, dan begint u nog maar eens van voor af aan.

 

De juiste werknemer aanwerven

Samengevat: het kost u veel meer geld om een slechte aanwerving te compenseren dan om meteen goede kandidaten te vinden. Het is ten eerste belangrijk dat u het probleem inziet en er iets aan wil doen.

Wij van Robert Half helpen al jarenlang bedrijven bij het rekruteren van nieuw talent en de risico’s op een verkeerde aanwerving zo klein mogelijk te maken.

Onze sectorexperten bepalen mee het ideale profiel voor de in te vullen vacature en stellen mee een jobomschrijving op, checken referenties en al wat er bij komt kijken. Maar ook na de aanwerving staan we werknemer en -gever bij met advies en evaluaties.

Meer weten?