Evaluatie van werknemers: 5 onmisbare tips

evaluatie werknemer

Voor heel wat HR-professionals en werknemers is een evaluatiegesprek nog altijd synoniem met een beoordeling van de prestaties. Bij een positieve evaluatie hoort vaak een beloning in de vorm van een opslag, een premie of een bonus. Maar daar hoeft het niet mee op te houden. De evaluatie van werknemers kunt u ook aangrijpen om een dialoog aan te gaan, feedback uit te wisselen en doelstellingen voorop te stellen. Hoe pakt u het efficiënt aan? Wij zetten alvast vijf tips op een rijtje.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

1. Een open dialoog

In sommige bedrijven is een evaluatiegesprek vaak eenrichtingsverkeer. De werknemer krijgt een heleboel informatie op zich afgestuurd en wordt verondersteld om zelf geen of weinig input te geven. Het tegenovergestelde is waar: een evaluatie is – net zoals een functioneringsgesprek – de ideale gelegenheid voor een open dialoog. Deze zaken kunnen alvast aan bod komen:

  • Terugblik op de afgelopen periode
  • Manier van functioneren binnen de organisatie
  • Samenwerking met collega’s en management
  • Dagelijkse operationele werking

2. Vaarwel standaardbenadering

Voor een doeltreffend evaluatiegesprek laat u een standaardbenadering het best achterwege. Een goede voorbereiding is van groot belang, maar die besteedt u het best niet aan de oplijsting van standaard HR-vragen die u uit een boekje hebt gehaald. Het is zaak om te focussen op het functioneren van de medewerker in kwestie en zo gerichte feedback te geven. Vraag zeker ook aan de werknemer om het evaluatiegesprek voldoende voor te bereiden en zelf zo veel mogelijk nuttige input te leveren.  

Tip: het is een goed idee om de evaluatie op te splitsen en verschillende overlegmomenten in te plannen. Zo hebben u en uw medewerker de tijd om een en ander te laten bezinken, wat vast en zeker nieuwe inzichten en feedback oplevert.   

3. Groeipunten

Tijdens een evaluatie worden prestaties besproken en komen sterke en zwakke punten aan bod. Aan de hand daarvan kunnen er groeipunten worden opgesteld. Hiervoor maakt u bijvoorbeeld een onderverdeling maken tussen heel goed uitgevoerde vaardigheden, goed uitgevoerde vaardigheden en te ontwikkelen vaardigheden. Het is raadzaam om die competenties regelmatig op te volgen. In het kader van talent management kunt u hieraan een opleidingsplan koppelen. 

4. Een evaluatiegesprek koppelen aan doelstellingen

Een evaluatiegesprek is geen vrijblijvende aangelegenheid. Doelstellingen en performance management moeten aan bod komen. Hiervoor kunt u het SMART-methode gebruiken. Die omvat de volgende aspecten:

  • Specifiek: concrete doelstellingen.
  • Meetbaar: gericht op resultaten en te meten aan de hand van parameters of KPI’s.
  • Aanvaardbaar: de doelstellingen worden door de betrokken partijen als haalbaar beschouwd. 
  • Realistisch: realiseerbaar binnen de vooropgestelde tijd en het vooropgestelde budget.
  • Tijdsgebonden: start en einde worden bepaald.

5. Evaluatie werknemers = bijsturen

Op basis van de evaluatie van werknemers kunt u een plan van aanpak opstellen en uw team bijsturen waar nodig. Nieuwe doelstellingen bepalen, targets verfijnen, nieuwe uitdagingen uitstippelen: het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Zo houdt u de vinger aan de pols, blijft uw medewerker gemotiveerd en kan hij of zij zich verder ontplooien. En daar heeft zowel de werknemer als de werkgever baat bij.

Deze pagina delen