Geschatte leestijd: 3 minuten

Dat sollicitatieprocedures er tegenwoordig helemaal anders uitzien, hoeven we u niet te vertellen. In tal van bedrijven zijn digitale sollicitatiegesprekken immers de norm geworden. Maar ook de vragen die tijdens het sollicitatiegesprek gesteld worden, zijn sinds corona geëvolueerd. We zetten enkele pertinente vragen op een rij.

Is thuiswerk een vereiste?

Heel wat werknemers zijn gewend geraakt aan thuiswerk. Niet iedereen is even enthousiast, maar toch geven veel mensen aan dat ze door thuiswerk productiever zijn en een betere werk-privébalans hebben. Het is belangrijk om naar de verwachtingen hieromtrent te polsen bij kandidaten. Is uw bedrijf bijvoorbeeld van plan om thuiswerk terug te schroeven na corona? Dan is het beter dat u daar meteen duidelijk in bent.

Wil u zich verder verplaatsen in het geval van structureel thuiswerk?

Heeft uw organisatie verschillende vestigingen? En is het handig dat medewerkers in die verschillende vestigingen inzetbaar zijn? Dan is het goed om weten dat structureel thuiswerk op dit vlak mogelijkheden biedt. Medewerkers die genieten van thuiswerkmogelijkheden, zijn soms bereid om zich verder te verplaatsen op de dagen dat ze wel naar het werk moeten. Het loont dan ook de moeite om dat te bevragen in het gesprek.

U doet er overigens goed aan om de mogelijkheid van thuiswerk in uw vacatures te vermelden. Op die manier kan u ook talent van buiten de eigen regio overtuigen om te solliciteren.

Hoe is het gesteld met uw aanpassingsvermogen of AQ?

Het aanpassingsvermogen of AQ van een kandidaat is tegenwoordig belangrijker dan het IQ of EQ. Dat mag ook niet verbazen. Het voorbije jaar stond voor veel bedrijven in het teken van continue verandering en snel schakelen. Medewerkers die zich vlot konden aanpassen, hebben nu een streepje voor. U kan dat aanpassingsvermogen dan ook testen tijdens sollicitatiegesprekken. Dat gebeurt door ‘wat-als-vragen’ te stellen of door te vragen naar concrete ervaringen waarin men een groot aanpassingsvermogen aan de dag legde. Meer informatie over hoe u het AQ van een kandidaat bevraagt, vindt u in onze handige checklist.

Welke ‘best practices’ heeft u ontdekt door corona?

Corona introduceerde een hele nieuwe manier van werken. Het is dan ook interessant om te weten hoe een kandidaat daarmee is omgegaan en welke best practices eruit zijn ontstaan. Dat kan gaan over het online aanbieden van bepaalde producten of diensten, het organiseren van efficiënt afstandswerken of initiatieven om de verbondenheid tussen collega’s te stimuleren.

Heeft u nu meer of minder contact met uw huidige leidinggevende? En hoe ervaart u dat?

Door corona werd het moeilijker voor leidinggevenden om nauw contact te onderhouden met medewerkers. Die moesten dus de nodige zelfstandigheid aan de dag leggen. Voor sommigen een welgekomen verademing, anderen hebben net nood aan een sterke, leidende hand. Hoe een kandidaat die switch heeft ervaren, kan veel vertellen over zijn of haar persoonlijkheid en manier van werken. Wie bijvoorbeeld nood heeft aan controle en een sterke aanwezigheid van de leidinggevende, wordt beter niet ingezet voor een functie waarbij zelfstandigheid van belang is.

In welke mate is uw zoektocht veranderd door de pandemie?

De coronacrisis heeft heel wat mensen doen nadenken over hun job. Wil ik dit nog wel mijn hele leven doen? Moet ik niet op zoek naar iets met meer maatschappelijke impact? Wordt het niet eens tijd voor een job met een betere werk-privébalans? Mensen gaan nu bewuster op zoek naar een job die volledig bij hen past. Het is dan ook erg interessant om van kandidaten te horen waarom ze solliciteerden, al is het maar om te checken of hun beeld van de job overeenstemt met de realiteit.


Leer van de gespecialiseerde recruiters van Robert Half, zodat u een getalenteerd team van medewerkers kunt opbouwen of uw carrière vooruit kunt helpen. Robert Half is actief op meer dan 300 locaties wereldwijd, met 12 uitzendbureaus in België en Luxemburg, waaronder ons rekruteringsbureau in Roeselare, en kan u helpen met onder meer finance medewerkers, waar en wanneer u dat nodig heeft.