Er wordt vaak gezegd dat december een rustige maand is op het gebied van rekrutering, maar niets is minder waar! In december is er vaak een stijging van het aantal werkzoekenden die aan het nieuwe jaar willen beginnen met een frisse start – en dat zal dit jaar zeker zo zijn. Dat biedt interessante mogelijkheden voor werkgevers die toptalent willen aanwerven en daarbij hun concurrentie een stap voor willen zijn. We zetten de vijf belangrijkste redenen op een rijtje waarom december een uitstekend moment is om een tandje bij te steken.
Veel bedrijven kijken uit naar een welverdiende pauze, waardoor aanwerven niet bovenaan op hun prioriteitenlijstje staat. Zoals we al vermeldden, zijn er tijdens de eindejaarsperiode echter heel wat mensen op zoek naar een nieuwe job. Als je je vacatures in december al invult, is de kans dus groot dat je de beste kandidaten voor de neus van de concurrentie wegkaapt. Een ander groot voordeel is het feit dat je het nieuwe jaar kan inzetten met voldoende personeel om een vliegende start te maken. Aangezien het in januari en februari erg hectisch kan zijn om personeel aan te werven, vermijd je bovendien ook de hevige strijd om talent die tijdens de eerste maanden van het jaar woedt.
Naarmate de feestdagen naderen en steeds meer collega's en klanten met verlof gaan, hebben mensen vaak minder essentieel werk te doen. Daardoor hebben ze meer tijd om vacatures te bekijken, cv's uit te sturen en recruiters te contacteren. Tijdens deze rustigere periode heb je zelf ook meer tijd om vacatures op sociale media te posten en cv's te screenen. Bovendien is er ook meer ruimte om met kandidaten te praten en is er minder haast, waardoor je de persoon achter de kandidaat beter kunt leren kennen.
Vaak komen in december plots functies open te staan omdat werknemers ontslag nemen nadat ze hun eindejaarsbonus gekregen hebben. Over het algemeen vertrekken er tijdens deze periode wel wat werknemers: veel mensen maken goede voornemens in verband met hun carrière en zijn gemotiveerd om eindelijk te gaan voor die ene job waar ze al het hele jaar van dromen.
Naarmate het jaar ten einde loopt, staan er tal van kantoorfeestjes en sociale evenementen op de agenda, waarbij mensen foto's, video's en statussen delen op hun favoriete sociale netwerken. Gezien de lichtere werklast spenderen mensen tijdens de eindejaarsperiode bovendien meer tijd op websites als LinkedIn, Facebook en Instagram. De ideale gelegenheid met andere woorden om deze sociale platformen te benutten om je bedrijf en de openstaande vacatures te promoten! Sites als LinkedIn en Facebook tonen jouw vacatures bovendien aan de gebruikers die er waarschijnlijk het meest voor openstaan, en helpen je zo de beste kandidaten te vinden.
Voor bedrijven die het kalenderjaar volgen, betekent december het einde van het vierde kwartaal. Bij veel organisaties vloeit het budget dat niet is opgebruikt, terug naar de bedrijfskas en wordt het niet doorgeschoven naar januari. Als het resterende budget wordt besteed aan een nieuwe medewerker, ben je er zeker van dat je het nieuwe jaar inzet met voldoende personeel én behoed je je team voor toekomstige bezuinigingen. In december zitten veel mensen niet alleen met hun hoofd bij de feestdagen, maar ook bij de toekomst van hun carrière. Als je tijd en budget over hebt, is dit dan ook een goed moment om contact op te nemen met topkandidaten die een nieuwe job ambiëren.