Vaak gemaakte fouten bij het netwerken (en hoe ze te vermijden) Netwerken met collega's kan nieuwe business- of jobopportuniteiten creëren. Zelfs wanneer u niet op zoek bent naar een job, kunnen professionele interacties u nog altijd de kans geven om te brainstormen over strategieën en om ervaringen uit te wisselen over hoe u competitief kunt blijven.

Vaak gemaakte fouten bij het netwerken moet u echter vermijden. Het is gemakkelijk om zo'n fouten te maken, vooral wanneer u geen of weinig ervaring hierin hebt.

Hieronder vindt u verschillende vaak gemaakte netwerkfouten, en tips om ze te vermijden:

  • Personeelsleden sturen naar de meeste evenementen uit uw sector. Wanneer u deze taak volledig delegeert, loopt u het gevaar dat u zelf waardevolle kansen om te netwerken misloopt. Ga daarom naar zo veel mogelijk professionele bijeenkomsten.
  • De receptie overslaan die een bedrijfsvergadering voorafgaat. Om goed te kunnen netwerken, doet u er best aan om vroeg te gaan zodat u contacten kunt leggen met de spreker of andere gasten voor het programma begint. Bekijk de lijst met aanwezigen om te zien wie er al is en zoek de mensen die u wil ontmoeten.
  • Uw contactenkring beperken. Breid uw netwerk uit zodat het ook professionals van verschillende ervaringsniveaus omvat en dus niet enkel uw gelijken. Kijk ook buiten uw eigen sector naar mogelijke contacten waarmee u kunt netwerken. U weet maar nooit wie de juiste connecties kan hebben.
  • Nieuwe plaatsen negeren. Netwerken gebeurt niet alleen op zakelijke gelegenheden. Probeer minstens drie nieuwe contacten te ontmoeten bij sociale bijeenkomsten zoals sportwedstrijden of feestjes, en zorg dat u altijd visitekaartjes bij hebt.
  • Een verborgen agenda hebben. Wees open en eerlijk wanneer u hulp nodig hebt bij uw zoektocht naar werk. Houd daarom een verkooppraatje van 15 seconden bij de hand tijdens het netwerken. De anderen zullen het appreciëren dat u rechtuit bent en ze zullen beter in staat zijn om u te helpen.
  • Té agressief overkomen. Het is weliswaar belangrijk dat u regelmatig communiceert met mensen uit uw netwerk, maar probeer te vermijden dat het uw (of hun) productiviteit gaat verstoren door teveel aan netwerken te doen. Zo is het ook af te raden tussen te komen in de gesprekken van anderen.
  • Relevante informatie niet opschrijven. Wanneer u tijdens het netwerken een nieuw contact ontmoet hebt en visitekaartjes uitgewisseld hebt, schrijf dan op de achterkant van zijn/haar kaartje enkele woordjes over uw gesprek als een geheugensteun.
  • Geen waardering tonen. Laat uw professionele contacten altijd weten dat u hun hulp waardeert. Een simpel bedankbriefje of mail is daarom zeker gepast. Goede manieren tijdens het netwerken kunnen u namelijk heel ver brengen bij het netwerken.
  • Er de brui aan geven. Zelfs indien de mensen die u ontmoet u niet kunnen helpen, kunnen het onderhouden van uw netwerk en uw positieve houding uiteindelijk tot nieuwe opportuniteiten leiden. U weet namelijk nooit wat er in de toekomst kan veranderen.

Netwerken is een belangrijk onderdeel van business en het kan soms even duren voor u het onder de knie hebt. Ook al hebt u het gevoel dat u het netwerken niet meer in de vingers hebt, laat dit u niet weerhouden om netwerkevenementen bij te wonen. Doe het stap voor stap en pas alle bovenstaande tips

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.