Overweg kunnen met verschillende softwarepakketten, een uitgebreide talenkennis, commerciële vaardigheden … Dat zijn de skills waar je aan denkt bij administratieve medewerkers. Maar door de coronacrisis en het vele thuiswerk zijn het nu vooral de soft skills die cruciaal zijn voor administratief personeel. Daarnaast hebben ook de technologisch onderlegde medewerkers een streepje voor op de ‘nieuwe’ arbeidsmarkt.

Soft skills worden essentieel

Nog nooit was telewerken zo wijdverspreid als nu. Zelfs werkgevers die de voorbije jaren niet te vinden waren voor thuiswerk, namen de nodige maatregelen om telewerk mogelijk te maken. Dat vraagt wel om extra vaardigheden bij medewerkers, meer in het bijzonder de meer persoonlijke, emotionele en sociale vaardigheden, ook wel soft skills genoemd.

In de eerste plaats wordt flexibiliteit een must. Het is niet iedereen gegeven om zomaar over te schakelen van kantoor- naar thuiswerk, waarbij dan ook nieuwe procedures moeten worden gevolgd. Wie zich gemakkelijk kan aanpassen aan nieuwe situaties, heeft dus een streepje voor.

Ook op communicatievlak worden administratieve medewerkers in deze tijden op de proef gesteld. Op afstand communiceren, zowel met collega’s als met klanten, en toch de indruk wekken dat je nabij bent, vergt heel wat sociale en communicatieve skills. Die soft skills zijn dan ook onontbeerlijk voor een goede administratieve medewerker.

Ondanks alle communicatiemogelijkheden, sta je er thuis toch meer alleen voor dan op kantoor. Soft skills als autonoom kunnen werken en de eigen deadlines kunnen managen, zijn dan ook essentieel om ook thuis productief te kunnen werken.

Digitale transformatie

De coronacrisis zorgde voor een versnelde technologische transformatie in heel wat bedrijven. Medewerkers moesten in een snel tempo nieuwe apps en tools onder de knie krijgen, niet in het minst om op afstand te kunnen werken. Nu die transformatie is ingezet, is er uiteraard geen weg terug, ook niet na de coronacrisis. Technologische vaardigheden en aanleg staan dan ook bovenaan het verlanglijstje van werkgevers.

Veelzijdige onthaalmedewerkers

Heel wat administratieve medewerkers combineren hun taak met een onthaalfunctie. Ook die functie moest door de pandemie op een andere manier ingevuld worden. Werkgevers gaan dan ook op zoek naar erg veelzijdige medewerkers, die probleemoplossend en creatief kunnen denken, positief zijn ingesteld en leergierig zijn.

De ‘hot admin-jobs’ voor 2021

Werkgevers gaan dus op zoek naar veelzijdige medewerkers die zowel de nodige kennis en ervaring kunnen voorleggen, als de noodzakelijke soft skills. Het mag dan ook niet verbazen dat de functie van allround administratieve medewerker, die flexibel en multi-inzetbaar is, in het lijstje staat van de meest gezochte admin-profielen voor 2021. Ook klantendienstmedewerkers zijn zeer gegeerd, zeker als zij de nodige technologische skills bezitten om klanten en collega’s in veranderende tijden te kunnen bijstaan. Daarnaast zijn ook management assistants, salesprofielen en logistieke medewerkers zeer gegeerd. Die vraag zal ook in 2021 aanhouden.

 

Nog meer lezen over de trends in admin, of benieuwd naar de lonen in de sector? Download dan nu onze Salarisgids 2021.

Hoeveel zou ik moeten verdienen - of aanbieden?

Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en office support, finance en boekhouding, IT en project en interim-management in België.

Naar de Salarisgids