We kunnen er niet omheen: solliciteren vanuit je eigen stoel. Nu COVID-19 heeft geleid tot een nieuw digitaal tijdperk, behoort ook online solliciteren tot het nieuwe normaal. Een beetje wennen misschien, maar met de juiste tips moet het zeker lukken. Wil je weten hoe je het beste je online sollicitatie kunt voorbereiden? Lees het hier!

Wees voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk, en dat is bij online solliciteren niet anders. Behalve alle kennis over jezelf, is het belangrijk te weten bij welke organisatie je precies solliciteert. Bekijk voor je sollicitatiegesprek daarom aandachtig de website van de betreffende organisatie. Hoe groot is het bedrijf, wanneer is het opgericht en wat zijn precies de kernwaarden? Schrijf desnoods een paar belangrijke punten voor jezelf op, zodat je niet onvoorbereid overkomt. Daarnaast kun je vanuit deze informatie een paar punten noteren waarover je meer zou willen weten. Bedenk daarnaast ook wat jou drijft om voor deze organisatie te werken en waarom de functie bij jou past. En klassieke sollicitatievragen? Die kun je natuurlijk ook online verwachten.

Praktische tips

Over naar de praktische tips. Want een sollicitatiegesprek via tools als Skype en Zoom loopt nét even anders dan je misschien gewend bent.

Technologie

Check van tevoren of je technologie goed werkt. Test desnoods met een familielid of vriend om er zeker van te zijn dat alles goed verloopt. Hoe klink je door de microfoon? Bekijk ook alvast hoe je over zou komen voor de webcam en zoek een geschikte ruimte op om dit te testen. Doet je wifi het? Check! Gebruik geen smartphone of tablet voor je sollicitaties, dat kan afleiden. Een laptop of desktopcomputer is een beter idee.

Kleding

De juiste kleding aantrekken voor je online sollicitatie, is geen overbodige luxe. Je creëert gelijk een goede indruk en je voelt je veel meer op je gemak. Trek daarom aan wat je ook aan zou doen naar een face-to-face-sollicitatiegesprek. Laat die sweatpants dus maar liggen!

Omgeving

Zoek van tevoren een omgeving in huis met een rustige achtergrond, zodat je gesprekspartner niet afgeleid wordt. En waarschuw eventuele huisgenoten, zodat zij niet in dezelfde ruimte aanwezig zijn. En wat dacht je van het licht? Zorg ervoor dat je voldoende lichtinval hebt of zet een lamp aan zodat je goed zichtbaar bent.

Video-etiquette

Een goede eerste indruk maak je door op tijd te zijn. Wees daarom ruim van tevoren online en meld je vast aan in de lobby. Dan kan je gesprekspartner jou daarna toelaten. Maak daarnaast gebruik van een koptelefoon of oortjes met microfoon, zodat je duidelijk verstaanbaar bent en het geluid van de achtergrond zoveel mogelijk wordt weggefilterd. Daarnaast is het belangrijk om nog even je e-mailadres en profielfoto van je Skype- of Zoom-account te checken. Zijn die geschikt om te laten zien aan je eventuele toekomstige werkgever?

Are you ready? Gedraag je als een echte videoster. Pas de juiste communicatieskills toe om op de juiste manier over te komen. Dat wil zeggen: duidelijk articuleren, goed in de microfoon spreken, de camera inkijken en de juiste houding aannemen: zit rechtop en houd je voeten op de grond. Laat dat gesprek maar beginnen!