Dit kan je zelf doen om sterk te starten op je nieuwe job

Geplaatst door Robert Half 29/08/2019

Begin je binnenkort op een nieuwe job? Spannend!

Je kan heel wat zelf ondernemen om vlekkeloos van start te gaan op je nieuwe job. Hoe je dat doet, vertellen we je in deze blogpost.

Het belang van een vlotte start

Een vlotte start op je job is belangrijker dan je op het eerste gezicht zou denken:

  1. Je maakt meteen een goede indruk op je baas.
  2. Zo ga jij meer kansen krijgen, want je baas ziet je potentieel.
  3. Die zal daarom sneller overwegen om je meer verantwoordelijkheid te geven.
  4. Zo ga jij sneller groeien in je rol en je carrière uitbouwen.

Hou rekening met de volgende tips en die inwerkingsperiode zal voorbij vliegen:

Je eerste dag: voorbereiding is alles

Hoe minder tijd je verliest door onvoldoende voorbereiding, hoe meer ontspannen je op je werk aankomt. Er zijn enkele dingen die je kunt doen om je eerste dag perfect te laten verlopen:

Kom niet te laat

Je kan moeilijk een slechtere eerste indruk maken dan wanneer je te laat komt op je eerste werkdag. Check dus op voorhand de route, al heb je dit in de meeste gevallen al gedaan toen je op sollicitatiegesprek ging. Dan heb je een goed beeld van de reistijd. Reken voldoende marge. Je komt beter een half uur te vroeg dan tien minuten te laat.

Leg op de vooravond je outfit al klaar om de volgende morgen geen tijd te verliezen.

Vraag een rondleiding

Wellicht zal je verantwoordelijke of teamgenoot je spontaan wegwijs maken in je nieuwe bedrijf. Stond dit echter nog niet concreet op de planning, vraag dan zeker zelf een rondleiding. Want weten hoe de koffiemachine precies werkt, is toch onmisbare informatie, niet?

Ga op tijd naar huis

Soms hebben nieuwe werknemers de neiging om de eerste dagen langer te blijven om zich te tonen aan hun nieuwe baas. Maar best ga je gewoon op tijd - niet te vroeg - naar huis.

Zit je meteen uren langer aan je bureau, dan geef je misschien eerder de indruk dat je moeite hebt met het tempo of hoeveelheid aan nieuwe informatie. Maak er een normale dag van en denk thuis rustig na over hoe je dag verliep en wat je denkt nog te kunnen verbeteren.

Je eerste week

Leer je team kennen

Een goede band met je collega’s is essentieel voor een langdurig fijne werkomgeving.

Vraagt men je mee om te gaan lunchen of om wat te drinken op het eind van de dag, zeg dan zeker ja. Hoe sneller je je inwerkt in je nieuwe team, hoe sneller jij je op je gemak zult voelen.

Stel je nieuwe collega’s vragen en toon interesse in wat ze doen. Zo leer je meteen iedereen kennen en onthoud je makkelijker hun namen.

Glimlach

Klinkt logisch, niet? Wees jezelf. Glimlach naar iedereen die je tegenkomt, zeg vriendelijk hallo tegen de mensen die men je voorstelt en stel gerust hier en daar een vraag. Toon interesse.

Steel met je ogen

De kans bestaat dat je nieuwe werkgever een manier van werken heeft die het hele bedrijf hanteert. Misschien werkt iedereen met Word en structureert men mappen alfabetisch. Terwijl jij liever Google Docs gebruikt om te vermijden dat je tientallen versies van hetzelfde document hebt. En je mappen per klant structureert zodat je alles meteen terugvindt.

Wat het ook is, je wil op je eerste werkdag niet betweterig overkomen. Luister en observeer. Kijk goed hoe je collega’s te werk gaan en onthoud waarop je eventueel later wil terugkomen. Maar wacht even af.

Stel (de juiste hoeveelheid) vragen

Het kan bijna niet anders of je zit meteen met tientallen vragen. Dat is normaal. Durf je collega’s gerust vragen te stellen. Maar denk even na voor je een vraag stelt waarvan je het antwoord vast wel had gevonden, had je even Google geraadpleegd.

Tip: Denk de eerste week als een journalist. Probeer te ontdekken hoe het hele bedrijf draait, hoe de bedrijfscultuur eruitziet en waarom men doet wat men doet. Hoe beter je de manier van denken en handelen begrijpt, hoe beter je die jezelf eigen maakt en er je voordeel mee doet.

Communiceer duidelijk en eerlijk

Goede communicatie is de basis van een vlotte samenwerking. Wacht daarom niet te lang met het beantwoorden van mails, ook al heb je niet meteen een antwoord op een vraag. Stel dan een tegenvraag of laat weten dat je er de volgende dag op terugkomt. Bevestig in ieder geval dat je ermee bezig bent en vermijd dat je meteen voor frustraties bij je collega’s zorgt.

Vermijd afleiding

De eerste dagen op je nieuwe job komt er heel wat nieuwe informatie op je af. Hoe beter je bij de les bent, hoe meer je ervan opsteekt en hoe sneller je je thuis zult voelen. Stop je telefoon dus weg en hou je persoonlijke mails even ongelezen tot ‘s avonds.

Je eerste maand

Zelfreflectie

Na een maand is het tijd om een aantal zaken te evalueren. Heb je je routine gevonden in het organiseren van je taken? Hoe zit het met je time-management? Heb je alle informatie vergaard die je nodig hebt om de job zo goed mogelijk uit te voeren?

Na een maand al verantwoordelijkheid en initiatief nemen in je nieuwe rol zal gegarandeerd indruk maken op je manager en collega’s. Voor jezelf brengt het meer voldoening.

Doe je voordeel met evaluaties

Veel bedrijven polsen al snel naar je bevindingen tijdens de eerste dagen. Maar ook na enkele weken is het nuttig om een gesprek in te lassen. Wees eerlijk over wat je ervaart. Men wil graag van je weten wat je denkt, want dat komt ook het bedrijf ten goede. Hoe beter jij je in je vel voelt, hoe groter de kans dat jij langer bij hen blijft.

Geef na verloop van tijd zeker je toekomstvisie mee in deze gesprekken. Het is een kans om te tonen dat je ambitie hebt en goed weet wat je wil. Dit zal je groeikansen zeker kracht bijzetten.

Meer tips ontvangen om je carrière te lanceren met je nieuwe job?

Inschrijving nieuwsbrief

Gelieve uw Voornaam in te vullen.
Gelieve uw Email in te vullen.

Duid aan welke informatie voor u het meest relevant is:*

Selecteer minimaal één optie.

Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bedankt en welkom.

Meer blogposts...