In een tijd waarin het bedrijfsleven onverwacht een andere wending neemt en persoonlijke ontmoetingen absoluut uit den boze zijn, sta je als werkzoekende voor een grote uitdaging. Zelfs werknemers die absoluut niet van plan waren om van functie te veranderen, kunnen plots op zoek moeten gaan naar een nieuwe baan.

Als werkzoekende heb je – ongeacht je situatie – wellicht wel je twijfels bij het doorlopen van een selectieprocedure zonder je potentiële nieuwe werkgever ooit persoonlijk te ontmoeten of zelfs maar de deur uit te gaan. Is zoiets überhaupt wel mogelijk?

Het goede nieuws is dat je gewoon kunt blijven solliciteren. Het proces ziet er alleen een beetje anders uit.

Kantoorgebouwen mogen er dan zo goed als verlaten bij liggen door COVID-19, bedrijven willen nog steeds vooruit. En dat betekent ook dat ze hun vacatures ingevuld willen zien. In sommige gevallen leidt de pandemie zelfs tot een grotere werklast en een grotere vraag naar ervaren professionals, zoals klantgerichte rollen en IT-profielen.

Gelukkig helpt de moderne technologie werkzoekenden om van thuis uit een baan te zoeken, en bedrijven om van op afstand personeel aan te werven. Hoewel het slechts zelden gebeurt dat een sollicitant de baan krijgt en aan de slag gaat zonder zijn of haar werkgever persoonlijk te hebben ontmoet, kunnen elk van deze stappen perfect digitaal verlopen. We zetten de best practices alvast op een rijtje.

Vind de beste vacatures

Wie de afgelopen twintig jaar al eens op zoek ging naar een nieuwe baan, zou inmiddels vertrouwd moeten zijn met onlinevacaturesites. Ons overzicht van de beste vacaturesites omvat zowel algemene als gespecialiseerde websites.

Maar er is nog veel meer dan dat. Doe bijvoorbeeld ook een beroep op je onlinenetwerk. Er worden momenteel uiteraard geen conferenties of netwerkevenementen georganiseerd, maar je kunt nog steeds de vinger aan de pols houden bij je professionele contacten via LinkedIn of sociale media.

Laat je netwerk dus vooral weten dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Misschien kennen ze bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent, of misschien kunnen ze zelfs een goed woordje voor je doen bij wervingsmanagers. Vraag je connecties op LinkedIn ook om een referentie of aanbeveling (en vergeet niet voor te stellen om hetzelfde voor hen te doen).

Schakel specialisten in

Gespecialiseerde wervings- en selectiebureaus zoals Robert Half volgen de vacaturemarkt en de wervingstrends op de voet. Deze interne kennis maakt hen tot de ideale partner om je aan een baan te helpen in deze ongewone omstandigheden.

Beter nog – wat de omstandigheden ook zijn, wervings- en selectiebureaus maken je zoektocht naar een baan heel wat eenvoudiger. Zodra recruiters je vaardigheden en werkvoorkeuren kennen, kunnen ze je rechtstreeks aanbevelen bij wervingsmanagers. Bovendien hebben ze nauwe banden met lokale werkgevers en zijn ze vaak op de hoogte van vacatures nog voor ze worden gepubliceerd (als ze überhaupt worden gepubliceerd).

Als eerste op de hoogte zijn kan je een groot voordeel opleveren, zeker als ook iemand anders het aanprijswerk in jouw plaats doet.

En als je op zoek bent naar een baan op afstand, heeft Robert Half heel wat vacatures die in aanmerking komen. We hebben niet alleen vacatures voor tijdelijke en vaste betrekkingen, maar ook voor tijdelijke functies met uitzicht op een vaste baan. En er komen er nog elke dag bij! Onze personeelsexperts zijn goed op de hoogte van alle mogelijke werkscenario's, ook voor wie zoekt naar een baan op afstand of voor wie buiten kantoor wil werken.

Neem de telefoon erbij

Zodra een werkgever interesse heeft in je cv en sollicitatiebrief, vormt een telefonisch gesprek standaard de aftrap voor het verdere selectieproces. Misschien heb je dat al ontelbare keren gedaan, maar dat betekent nog niet dat je deze stap als vanzelfsprekend moet beschouwen.

  • Kleed je voor de gelegenheid. Je hebt gelijk – de wervingsmanager krijgt je niet te zien. Maar door je voor een telefoongesprek te kleden zoals voor een persoonlijke ontmoeting, zul je vanzelf meer zelfvertrouwen uitstralen en overkomen als de talentvolle professional die je bent.
     
  • Zoek een rustige plek op. Trek je tijdens het telefoongesprek terug in een ruimte zonder storende geluiden van kinderen, huisdieren, lawaai van buitenaf enz. Je wilt je niet de hele tijd moeten verontschuldigen voor het lawaai op de achtergrond!
     
  • Spreek luid en duidelijk. Dit betekent uiteraard niet dat je moet schreeuwen aan de telefoon, maar spreek wel luid en duidelijk en zorg dat je professioneel overkomt. Neem op met "Hallo, u spreekt met _____", en bedank de wervingsmanager voor zijn of haar tijd. Spreek niet te snel, zodat je niet over je eigen woorden struikelt. En glimlach. Dat klinkt misschien cliché of zelfs zinloos, maar het helpt écht om positief over te komen. Sluit het telefoongesprek tot slot af met nog een bedanking.
     
  • Bereid je goed voor. Een telefoongesprek gaat gewoonlijk niet te veel in detail en blijft dus vrij kort. Zoek vooraf echter de nodige informatie op over het bedrijf en de functie en houd die notities bij de hand tijdens het gesprek. Af en toe verwijzen naar de projecten of de geschiedenis van het bedrijf en een pertinente vraag stellen aan de interviewer kan je immers die felbegeerde plek in de volgende ronde opleveren!
     

Ontpop je tot een videoster

Videosollicitaties komen steeds vaker voor en zullen misschien zelfs een tijdlang de norm worden. De essentie is dat je een dergelijk gesprek op exact dezelfde manier aanpakt als een gesprek waarbij je je in dezelfde ruimte bevindt als de wervingsmanager. Veel van de tips voor telefoongesprekken gelden ook hier – denk bijvoorbeeld aan duidelijk spreken en een rustige plek opzoeken – maar daar komen nog wat extra overwegingen bovenop.

Houd ook in gedachten dat, bij een sollicitatieprocedure die uitsluitend online gebeurt, video wellicht je primaire tool zal zijn in alle fases van het proces (waaronder mogelijk ook gesprekken met meerdere personen tegelijk), zelfs om te onderhandelen over je loon en je voordelen wanneer je de baan uiteindelijk krijgt. Alles staat of valt dan ook met een goede voorbereiding.

  • Test je technologie. Voer één tot twee dagen van tevoren een videogesprek met een vriend of familielid. Gebruik het videoplatform dat je zult gebruiken voor de sollicitatie om er zeker van te zijn dat het goed werkt op je laptop of tablet (vermijd indien mogelijk het gebruik van een smartphone). Controleer het volume en zorg voor een goede belichting, een sterk wifisignaal en een goede plaatsing van de camera. Stel je camera voor een professionele hoek in op dezelfde hoogte als je hoofd of iets hoger. (Je wilt immers niet dat de wervingsmanager in je neusgaten zit te kijken!). Zorg ook dat je gezicht goed belicht is (natuurlijk licht werkt het best) en dat de achtergrond geen storende elementen bevat.
     
  • Meld je wat vroeger aan. Als je platform dat toelaat, meld je dan 5 à 10 minuten voor de start van het gesprek aan. Dan ben je zeker dat alles werkt als het eenmaal zover is en kun je je stressniveau onder controle krijgen tegen het begin van de sollicitatie.
     
  • Kleed je voor de gelegenheid (alweer!). De juiste kleding is nu nog belangrijker dan voor een telefoongesprek, aangezien de wervingsmanager je nu echt te zien krijgt. Kleed je dus van kop tot teen op. Probeer er niet gauw onderuit te komen met een korte broek of joggingbroek! Als je dan moet rechtstaan of per ongeluk te ver naar achteren leunt, is al je harde werk misschien wel voor niets geweest.
     
  • Kijk in de lens. Tijdens videogesprekken heb je van nature de neiging om naar het gezicht van je gesprekspartner te kijken. Je denkt dan dat je die persoon in de ogen kijkt, maar voor hem of haar kijk je gewoon omlaag. Probeer daarom zo vaak mogelijk recht in de cameralens te kijken, zeker als de andere persoon aan het woord is. Zo kijk je je gesprekspartner in de ogen, waardoor je vanzelf een sterkere band opbouwt.
     
  • Let op je lichaamstaal. Waar je ook zit tijdens de videosollicitatie – neem altijd een professionele houding aan, alsof je in een stoel tegenover de wervingsmanager zou zitten. Met je gezichtsuitdrukking kun je bovendien je interesse en betrokkenheid tonen tegenover je gesprekspartner, zeker als hij of zijn aan het woord is.
     
  • Zorg voor pasklare oplossingen. Ben je op zoek naar een baan waarbij je daadwerkelijk – permanent of tijdelijk – op afstand zult werken? Toon dan dat je een plan hebt om in contact te blijven met je collega's en belangrijke stakeholders, en laat zien hoe je de potentiële valkuilen door een gebrek aan persoonlijk contact denkt te omzeilen (zie hieronder). Als jij gelooft dat je dit kunt klaarspelen, dan zal je potentiële werkgever dat ook doen.

Blijf voortdurend in contact wanneer je aan de slag gaat

Wat veel werknemers misschien minder gewend zijn, is op afstand starten in een nieuwe baan. Je hebt de baan, maar je hebt nog geen directe collega’s, IT-medewerkers of eender wie in levende lijve ontmoet. Dat kan je het gevoel geven dat je je helemaal alleen op onbekend terrein bevindt. Niets is echter minder waar!

Zorg dat je een directe lijn hebt met IT, met de beheerders en met iedereen die je kan helpen om op afstand aan de slag te gaan en eventuele problemen op te lossen. Probeer – vooral in de eerste weken – zo veel mogelijk contacten te leggen via video, zodat je collega’s vertrouwd raken met je gezicht, je uitdrukkingen en je manier van doen. Zo leer je elkaar beter kennen en kun je ook een persoonlijke band opbouwen.

Blijf regelmatig in contact met zo veel mensen als praktisch mogelijk is. Plan naast terugkerende team- of projectmeetings ook een-op-eengesprekken in, via audio en video, met je leidinggevende en de collega’s met wie je nauw samenwerkt. En neem elke week minstens contact op met enkele van de medewerkers met wie je het vaakst samenwerkt.

Chatplatforms, zoals Slack of Skype, kunnen cruciaal zijn wanneer je op afstand werkt. Maar welk platform je bedrijf ook gebruikt – zorg dat het op elk moment open staat en zichtbaar is, zodat je geen enkele melding mist.

Neem actief deel aan chatgesprekken. Kijk niet alleen passief toe hoe iedereen communiceert. Stuur berichten om snel vragen te stellen over projecten of bedrijfsnormen, houd mensen op de hoogte van je voortgang en reageer regelmatig op de berichten van anderen om zichtbaar en betrokken te blijven bij de gesprekken. Hetzelfde geldt voor e-mail en alle andere manieren waarop het team contact houdt.

Bij het zoeken naar een baan op afstand en het werken op afstand zijn communicatie en professionaliteit cruciaal. Blijf in contact via alle mogelijke kanalen en behandel elk getypt, audio- en videobericht op dezelfde manier alsof iedereen zich in dezelfde ruimte zou bevinden. Zo voel je je niet alleen meer verbonden met je team of je bedrijf – je bent het ook!