Aarzel je om tijdens teammeetings je mening te geven? Besterf je het als je een presentatie moet geven of opslag moet vragen? Dan is het tijd om aan je communicatievaardigheden te werken. Hier alvast enkele gouden tips.

Communicatievaardigheden belangrijker in alle sectoren

Naast ‘hard skills’, zoals analytisch vermogen of kennis van een vreemde taal, winnen ‘soft skills’ enorm aan belang. Je manier van communiceren met klanten, collega’s en leidinggevenden is cruciaal voor je personal branding én voor het imago van je werkgever.

Dat is zo in eender welke sector, zoals ook blijkt uit Finance 2020. Dit rapport, dat de toekomst van financiële afdelingen onder de loep neemt, concludeert onder meer dat communicatieve vaardigheden voor finance professionals de komende jaren nog belangrijker worden. Ook administratieve profielen doen er goed aan te werken aan hun communicatievaardigheden. Dit criterium staat namelijk in de top 5 van wat bepalend is bij de keuze voor een kandidaat/p>

Stap voor stap communicatiever

Het belang van duidelijke en zelfzekere communicatie is niet te onderschatten. Je mag de briljantste ideeën hebben, als je ze niet overgebracht krijgt, sta je nergens. Hou dit voor ogen en dwing jezelf om elke week kleine overwinningen te boeken. Door bijvoorbeeld een vraag te stellen tijdens de wekelijkse teammeeting of eens te gaan lunchen met een collega. Zo bouw je het nodige zelfvertrouwen op.

Oefening baart kunst

Vergaderingen en presentaties goed voorbereiden is essentieel. Stel jezelf doelen voor elke vergadering en verdiep je voldoende in het onderwerp. Oefen je presentaties voor je partner of huisgenoten, of gewoon voor de spiegel. Een tip voor tijdens je presentatie: maak oogcontact. Dat is een hele opgave als je verlegen bent, maar het doet wonderen. Je komt meteen veel zekerder en geloofwaardiger over. Algemeen geldt overigens verrassend genoeg dat je lichaamshouding niet alleen voortvloeit uit, maar ook beïnvloedt hoe je je voelt! Stel je dus zelfzeker op, ook al ben je dat nog niet. Je zal merken dat ‘power posing’ zijn effect niet mist.

Luisteren is óók communiceren

Als je je communicatievaardigheden bijvijlt, mag je je luistervaardigheid niet uit het oog verliezen. ‘Knowlegde is power’, zo wil het cliché. Hoe beter jouw inzicht in de gedachten en meningen van collega’s en klanten, hoe meer zelfvertrouwen je zal hebben wanneer je iets aan hen moet vertellen of presenteren. Aarzel niet om vragen te stellen: dat is de beste manier om banden op te bouwen.