Associeer je timemanagement tijdens de coronaperiode vooral met jongleren tussen kantoor-, school- en huishoudelijk werk? Steek je hand op als je je daarin herkent. (Heb je je hand opgestoken? We voelen met je mee! Kon je je hand niet opsteken omdat je midden in een conferencecall een bericht aan het sturen was naar je baas en aan de kinderen zei dat ze hun huiswerk moeten maken? Dan voelen we zeker met je mee!).

Je tijd doeltreffend beheren is sowieso niet eenvoudig, maar als je thuis werkt, ver van je vertrouwde kantooromgeving, wordt het nog een veel grotere uitdaging. Deze acht tips voor timemanagement helpen je alvast je tijd beter te beheren.

1. Stel een planning op

Werk je thuis en heb je een partner? Stel dan elke dag of elke week een planning op voor wie waar en wanneer werkt en wie zich ontfermt over de kinderen en eventuele huishoudelijke taken. Alles neerschrijven maakt het een stuk overzichtelijker. Je kunt hiervoor een gedeelde agenda gebruiken (zoals Google Calendar of TimeTree) of je planning gewoon opschrijven op een blad papier dat je ophangt aan de koelkast.

2. Specifieke ruimtes

Baken specifieke kamers of ruimtes af in je woning en bepaal waarvoor ze gebruikt zullen worden. Bijvoorbeeld: het bureau in je slaapkamer om te werken, de woonkamer om te ontspannen en de keukentafel om te eten en huiswerk te maken. Zo ga je elke fysieke ruimte associëren met een bepaalde mentale focus. Als je je woonkamer normaal gebruikt om naar Netflix-series te kijken, raak je misschien moeilijk in werkmodus wanneer je met je laptop in de zetel gaat zitten. Kies dus specifieke plekken voor werk en ontspanning en houd je daaraan.

3. Gebruik apps voor productiviteit

Er bestaan heel wat apps om je productiviteit te verhogen (Evernote en Focus Booster zijn allebei gratis). Zo zijn er apps die je helpen om projecten bij te houden, deadlines te halen en beter georganiseerd te zijn, maar ook apps die je laten weten dat het tijd is om pauze te nemen of te stoppen met werken. Dat is best handig om te voorkomen dat je de tijd uit het oog verliest en veel te lang blijft doorwerken. Op zoek naar een app die je eraan herinnert dat het tijd is om een pauze te nemen en eens goed te stretchen? Dat is precies wat de open-sourceapp Stretchly doet!

4. Kleed je alsof je naar kantoor zou gaan

Doe niet gewoon elke dag dezelfde slobbertrui aan. Dat lijkt misschien niet echt een timemanagementtip, maar routine – elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan en kleren aantrekken waarmee je wel gezien wilt worden – helpt je om een in professionele mindset te komen. En als je beter gefocust bent, kun je ook je tijd doeltreffender beheren.

5. Behandel je pauzes als werkvergaderingen

Ook als je thuis werkt, is het belangrijk om pauzes in te lassen, net als op kantoor. Plan ze in in je agenda, zoals een werkvergadering, zelfs al duren ze maar 10 tot 15 minuten. Je krijgt dan niet alleen een herinnering, maar ze staan ook in je kalender, zodat anderen zien dat je op dat moment niet beschikbaar bent. Gebruik je pauze om even de benen te strekken of te genieten van een ‘koffiemomentje’ met je collega’s (in dit geval je gezinsleden of huisdieren).

6. Laat je niet afleiden door sociale media

Heb je het gevoel dat sociale media je voortdurend afleiden? Meld je tijdens de werkuren af bij je accounts, zodat je minder snel geneigd bent om sociale media te gebruiken. Je kunt de snelkoppelingen verwijderen uit je webbrowser of een privé- of incognitovenster gebruiken, zodat je je niet automatisch kunt aanmelden bij je accounts.

7. Wees open tegenover je manager

Een werkdag van 9 tot 5 valt misschien moeilijk te combineren met je gezinsverplichtingen. Misschien ben je productiever buiten de normale kantooruren, terwijl je huisgenoten nog in bed liggen of na het avondeten. Wees er in elk geval open over tegenover je manager, zodat jullie op dezelfde golflengte zitten op het vlak van werkuren.

8. Stel grenzen die voor jou werken

In plaats van je gebruikelijke auto- of treinrit naar huis wandel je nu misschien gewoon van je keukentafel naar de zetel, zodat het niet evident is om het werk echt achter je te laten. Ook het feit dat je professionele e-mail en apps altijd binnen handbereik zijn, maakt het extra moeilijk om een punt te zetten achter je werkdag. Om het evenwicht tussen werk en privéleven te bewaken zet je beter een alarm aan het einde van je werkdag. Sluit je computer af en zet hem ergens uit het zicht. Sommigen schakelen na de werkdag zelfs de meldingen uit van de apps die ze gebruiken voor het werk op hun telefoon. En nog een laatste tip: vermeld indien mogelijk je werkuren in je handtekening of status. Zo voorkom je dat collega’s buiten je werkuren contact met je opnemen.