In onzekere tijden is het voor managers meer dan ooit belangrijk om effectief te communiceren en doeltreffende communicatie op de werkplek te stimuleren. Of u nu een manager bent in een grote onderneming of een klein bedrijf, de manier waarop u met uw medewerkers communiceert kan de weg effenen naar succes – of naar nog meer onzekerheid.

Slechte communicatie kan leiden tot wantrouwen, conflicten en zelfs personeelsverloop. Een goede communicatie helpt u dan weer om uw medewerkers aan boord te houden. En dat is cruciaal, want uit een recente studie van Robert Half blijkt dat 81% van de werkgevers zich zorgen maakt over hoe ze toptalent bij zich kunnen houden.

Een goede communicatie kan het moreel en de productiviteit een boost geven en de loyaliteit bevorderen. Lijken sommige teamleden voortdurend gefrustreerd te zijn? Wordt er plots veel meer geroddeld op kantoor? Gaat het snel bergaf met het moreel?

Die symptomen kunnen erop wijzen dat er iets grondig mis is met de communicatie in uw team. We reiken u alvast zes manieren aan om dit probleem aan te pakken of – beter nog – te voorkomen.

1. Blijf uw team informeren

Medewerkers die niet weten wat er achter de schermen gebeurt, kunnen zich zorgen gaan maken en zijn een ideale voedingsbodem voor speculaties en roddels. Bij gebrek aan informatie begint iedereen immers te gissen. Uiteraard hoeven uw medewerkers niet alles te weten. Maar door ze op de hoogte te houden van zaken die van invloed kunnen zijn op hen, creëert u een open en transparante sfeer.

2. Blijf toegankelijk

Uiteraard bent u de baas en wilt u uw autoriteit niet ondermijnen. Toegankelijk zijn is echter cruciaal – zeker in situaties waarin er veel verandert. Laat daarom, indien mogelijk, de deur van uw kantoor open en zorg dat u uw personeel geregeld informeert. In onzekere tijden is het een goed idee om uw medewerkers de gelegenheid te geven om vragen te stellen tijdens een vergadering, of om anoniem vragen te stellen die iedereen bezighoudt maar die misschien niemand durft te stellen.

3. Kies het juiste moment voor uw boodschap

Ook al weet u goed wat u wilt communiceren, het is niet altijd makkelijk om het juiste moment en de juiste plaats te vinden. Wat is doeltreffender: iets aankondigen tijdens een wekelijkse vergadering, in een persoonlijk gesprek of per e-mail aan de hele groep? Bedenk altijd wat de impact van de informatie kan zijn op de individuele medewerkers en op het team. Is het beter om een teamlid rechtstreeks aan te spreken over het naleven van deadlines, of gaat het om een ruimer probleem en richt u beter een e-mail aan het volledige team?

4. Gebruik de juiste toon

De woorden die u kiest en uw tone of voice kunnen de doeltreffendheid van uw communicatie beïnvloeden. De manier waarop u de boodschap verpakt en aflevert is cruciaal. U hoeft de zaken niet te verbloemen, maar het is belangrijk om een oplossing naar voren te schuiven in plaats van alleen maar met het vingertje te zwaaien.

5. Let op uw non-verbale signalen

Woorden zijn niet alles. De kans is groot dat uw medewerkers in de bovenste schuif willen liggen bij u, of toch zeker niet in de onderste schuif willen belanden. Lichaamstaal kan subtiele, maar krachtige signalen uitsturen. Hoe druk u het ook hebt, maak altijd oogcontact met uw medewerkers en geef een vriendelijk knikje als u hen voorbij wandelt. Als ze u iets willen vragen, zeg dan niet gewoon dat u luistert, maar geef blijk van respect door hen aan te kijken terwijl ze met u praten.

Obstakels horen nu eenmaal bij het bedrijfsleven, vooral in een onzekere economische context. Maar met doeltreffende communicatie kan u alvast transparant zijn en problemen efficiënter oplossen.