De digitale generatie, geboren in of na het jaar 2000, gaat binnenkort solliciteren. Laten we het dus even hebben over wat deze groep verwacht van haar kansen op de arbeidsmarkt en hoe u zich kunt voorbereiden op de werknemers van generatie Z.

Generatie Z communiceert anders

Generatie Z is opgegroeid met digitale technologie in de vingers. Als u van plan bent om deze generatie aan te werven, dan moet u weten hoe hen te bereiken en hun taal spreken. In tegenstelling tot Gen X en Gen Y, die hoofdzakelijk via e-mail communiceren, is voor Gen Z chattaal de belangrijkste vorm van communicatie. Deze jongeren gebruiken spreektaal, met hier en daar een emoticon en hashtags. Denk dus na over de platformen die zij gebruiken om te communiceren. Sociale media zijn voor hen het meest populaire communicatiemiddel. Het is dus belangrijk te weten welke beleidslijnen inzake sociale media u gaat invoeren op de werkvloer. YouTube is generatie Z's Google – daar staat het visuele centraal. Werkgevers moeten zich voorbereiden op het leggen van de eerste contacten via videogesprekken met kandidaten die erg zelfzeker zijn. Ze zijn immers opgegroeid voor de camera als de ster van hun eigen selfies en video's. Gen Z is ook zeer efficiënt in het snel verwerken van informatie. In hun nieuwe job verwachten ze dan ook een hoog niveau van selfservicetechnologie en toegang tot informatie. 

Millennials-mentaliteit: geen nine-to-five meer

Met betere toegang tot onderwijs, informatie en ondersteuning zal generatie Z vermoedelijk ongelooflijk slim en ambitieus zijn. In het tijdperk van de start-up zullen gretige entrepreneurs de arbeidsmarkt bevolken. De jongeren van Gen Z zullen het niet ongewoon vinden om niet één, maar mogelijk meerdere keren van loopbaan te veranderen. En zoals Gen Y, zullen ze het de normaalste zaak van de wereld vinden om van de ene werkgever op de andere over te stappen. HR-afdelingen zullen hierdoor meer bedreven moeten worden in het minimaliseren van de groeiende rekruteringskosten. Verwacht niet dat Gen Z zich zal schikken naar de gewone werktijden. Door hun vermogen om altijd en overal te communiceren dankzij mobiele technologie is een nine-to-five-job niet meer aan de orde. Videoconferenties om acht uur 's avonds en op het werk komen opdagen om elf uur 's ochtends zullen waarschijnlijk de nieuwe norm worden. 

Werken moet leuk zijn

Met ouders uit de Gen X- en Gen Y-groepen werd Gen Z opgevoed met het idee dat werken leuk moet zijn, en dat er dus niet alleen moet gewerkt worden om de rekeningen te betalen. Ze zien hun ouders in opstand komen tegen de babyboomerfilosofie, die berust op het concept van het ‘werken om te werken’. Gen Z zal dus verwachten continu plezier en persoonlijke voldoening uit hun carrière te kunnen halen. Ze zullen nog meer willen leren en groeien in hun job. Ze zullen hoge verwachtingen hebben op het gebied van opleiding, constante feedback, persoonlijke ondersteuning en, boven alles, waardering. Bereid u dus voor op het smeden van zeer intense relaties met de aanstormende generatie Z. De huidige werkomgeving staat op het punt te veranderen met het verwelkomen van een nieuwe generatie werknemers in onze bedrijven. U kunt deze ommekeer makkelijker maken door een aantal eenvoudige voorbereidingen te treffen en door de juiste aanpak toe te passen. Dan zou u wel eens versteld kunnen staan van hoeveel uw bedrijf van deze nieuwe Gen Z-werknemers kan leren.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.