Personeelsbehoud is voor elk bedrijf van cruciaal belang. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Maar nu personeel schaarser is dan ooit, speelt retentie een nog grotere rol. Een Britse studie van gallup.com toonde aan dat millennials drie keer meer geneigd zijn om ontslag te nemen met het oog op een nieuwe job. De oorzaak ligt daarbij meestal bij het ter plaatse blijven trappelen op de huidige job of een gebrek aan engagement in hun huidige rol.

Laat ons even kijken naar de verschillende manieren waarop u loyaliteit bij uw personeel kan verhogen, van promotiekansen tot beloningen voor goede prestaties.

 

Hoe ondersteunt u de professionele groei van uw personeel?

1. Houd regelmatig statusmeetings

Werknemers hebben vaak het gevoel dat ze geen vooruitgang boeken op het werk wanneer ze hun carrièredoelen niet meer bereiken. Tijdens ons onderzoek naar geluk op het werk, ontdekten we dat werknemers het meest trouw waren aan hun werkgever wanneer het behalen van de bedrijfsdoelstellingen gepaard ging met het behalen van hun persoonlijke doelen.

Omdat het behalen van carrièredoelstellingen en professionele groei niet vanzelf gaan, moeten managers ernaar streven om regelmatig bij te praten met hun personeel om de doelstellingen te bespreken en samen te bekijken hoe ze die kunnen realiseren.

Lees meer over happy worden op het werk

Door de tijd te nemen om uw werknemers te helpen bij het bepalen van hun eigen loopbaantraject en dit maandelijks op te volgen, hebben ze zelf tastbaar bewijs van vooruitgang. Hebben ze het gevoel dat ze op de goede weg zijn en effectief beter worden in hun job, dan is de kans groter dat ze fier zijn op hun werkgever en er zullen blijven.

 

2. Voorzie doorgroeimogelijkheden

Wanneer uw werknemers een eerlijke kans krijgen om erop vooruit te gaan, zullen ze zich extra inzetten voor het bedrijf en stijgt de kans dat ze trouw blijven aan hun werkgever.

Ze zullen snel het gevoel hebben dat ze geen vooruitgang boeken wanneer elke nieuwe senior vacature wordt ingevuld door een externe expert. Zonder uitzicht op een stapje hogerop trekken werknemers misschien wel naar een hogere positie bij een ander bedrijf. Daarom neemt u beter de tijd om uw huidige talent te evalueren en te bekijken of het niet voor alle partijen interessant is als u hen een promotie gunt.

Wanneer u op voorhand concrete functieomschrijvingen opstelt, kunt u de relevante werknemers erbij betrekken en hen helpen de vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om in de toekomst een specifieke functie in te vullen. 

 

3. Beloon sterke prestaties

Ons Work happy-onderzoek heeft aangetoond dat een beetje lof een sterke invloed heeft op hoe werknemers zich voelen op het werk. Het belonen van hard werken creëert een gevoel van voldoening dat zich vertaalt in een gevoel van vooruitgang.

In een interview met HR Magazine zei John Sylvester (bestuurder bij P&MM Motivation):

'... studies tonen aan dat werknemers het erover eens zijn dat de mate waarin een werkgever hen erkenning geeft van grote invloed is op hun prestaties of de keuze voor een nieuwe job. Ondanks deze trend wordt erkenning vaak genoemd als de belangrijkste reden om te vertrekken en verrassend genoeg is het zelden een agendapunt voor managers.'

 

4. Bied loonsverhogingen en bonussen aan

Telkens wanneer uw werknemers een nieuwe loonschaal bereiken hebben ze het gevoel dat ze vooruitgang hebben geboekt. Dit geldt ook elke keer wanneer een sterke prestatie beloond wordt met een bonus. Ze ervaren dit als een teken van waardering, rechtvaardigheid en het is ook een indicatie dat hun bijdrage groot genoeg was om er een extra bedrag voor uit te trekken. Wil u de loyaliteit van uw personeel verhogen? Bekijk de Robert Half Salarisgids en krijg zo een goed beeld van de regionale benchmarks.

 

5. Ontwikkeling en opleiding van uw personeel

Omdat de digitale transformatie de arbeidsmarkt en de daaraan verbonden functies blijft veranderen, heeft het ontwikkelen en opleiden van personeel een nog prominentere plaats gekregen. Een nieuwe vaardigheid leren is een uitstekende manier voor een werknemer te groeien in hun rol.

David Sturt en Todd Nordstrom, beiden onderzoekers, consultants en auteurs in het O.C. Tanner Institute, vertelden onlangs aan Forbes: "Het is de job van de werkgever om je eerst loyaal te tonen ten opzichte van je werknemers. Laat ze zien hoe je hen kunt helpen om de beste versie van zichzelf te worden. Toon dat ze je kunnen vertrouwen en dat je hen ondersteunt. Loyaliteit komt dan op lange termijn vanzelf."”

Ons onderzoek voor de Robert Half Salarisgids heeft aangetoond dat werknemers met meer expertise gelukkiger zijn op het werk. We zagen dat het aanbod van opleidingen en ontwikkeling heel aantrekkelijk is voor werkzoekenden. Zeker de jongsten onder hen. Het effect is zelfs zo groot dat 38% van de bedrijven het uitspeelt als een manier om loyaliteit en personeelsbehoud te vergroten.

 

Loyale werknemers: belangrijke kernpunten

De vooruitgang van uw personeel is een bepalende factor voor hun loyaliteit en het is aan de werkgevers om retentie te verbeteren aan de hand van strategieën die veel meer inhouden dan louter een aantrekkelijk loon. Of u nu kiest voor het aanbieden van opleidingsmogelijkheden, het creëren van interne doorgroeiscenario's of het plannen van regelmatige statusmeetings, de keuze om uw personeel te helpen bij hun groei als professional is een goede stap in de richting van blijvende loyaliteit.

Maakt u zich zorgen dat uw werknemers het gevoel hebben dat ze niet vooruitgaan op het werk? U kunt nieuwe manieren vinden om de evolutie van uw medewerkers te ondersteunen door het 'Op naar werk waar je happy van wordt'-rapport te downloaden, en de loonschalen en voordelen te bekijken in de Salarisgids.