In onzekere tijden moet u als manager zo veel mogelijk communiceren met uw teamleden en hen maximaal op de hoogte houden van de bedrijfsplannen en operationele activiteiten. Zorg voor een open communicatie, overleg geregeld met uw team, luister naar hen en vraag om feedback. Anders zou het moreel wel eens kunnen zakken.

Als het moreel goed zit voelen werknemers zich optimistisch, wat dan weer leidt tot een verhoging van de productiviteit, betere relaties met teamleden en managers, een hoger personeelsbehoud, betere prestaties en een ontspannen werksfeer.

Als manager kan u potentiële problemen met het moreel ook leren te herkennen, zodat u ze onmiddellijk kunt aanpakken. Wij zetten alvast enkele signalen op een rijtje, samen met wat tips om het moreel weer op te krikken.

1. Gewijzigde houding

Als de sfeer in uw team niet goed zit, dan merkt u dat wel. Tekenen die kunnen wijzen op een laag moreel zijn negativisme, een hoog of stijgend absenteïsmecijfer en een gebrekkige samenwerking of een verminderde inzet. Door regelmatig te overleggen met uw medewerkers kan u peilen naar hun moreel, zodat u eventuele problemen ook vroeg kunt aanpakken.

2. Veel geruchten

Als er te weinig wordt gecommuniceerd, geeft dat aanleiding tot geruchten, misinformatie en conflicten. Zelfs als u slecht nieuws hebt of nog niet alle antwoorden klaar hebt, is communiceren altijd de beste optie. Hoe meer uw teamleden kunnen vertrouwen op accurate informatie, hoe minder geruchten er zullen circuleren. Met een goede communicatie krijgen kan u zelfs negatieve berichten ombuigen tot iets positiefs.

3. Gebrek aan initiatief

Ongemotiveerde medewerkers doen gewoon wat er van hen gevraagd wordt en niet meer dan dat. Creëer als manager een omgeving waarin het nemen van initiatief, het tonen van leiderschap en het aanreiken van creatieve oplossingen aangemoedigd wordt. Zo geeft u het moreel van uw werknemers een boost en helpt u uw personeel in alle omstandigheden te floreren.

4. Gebrek aan erkenning

Iedereen wordt graag gewaardeerd voor het werk dat hij of zij levert. Geef uw medewerkers dan ook de nodige erkenning door ze te bedanken of te belonen met een (financieel) schouderklopje. Maak de beloning in ieder geval persoonlijk en ken ze meteen na de geleverde prestatie toe.

5. Slechte prestaties

Een laag moreel heeft al snel een negatieve impact op de kwaliteit van het werk van een team. Tekenen aan de wand zijn onder meer het missen van deadlines, een stijging van het aantal fouten of een slechtere dienstverlening. Vraag uw teamleden of ze te veel werk op hun bord hebben en geef ze de nodige ondersteuning, zodat ze hun taken goed kunnen uitvoeren.

Er bestaan heel wat manieren om het personeelsmoreel op te krikken, maar ze draaien allemaal om het tonen van waardering en het verhogen van de betrokkenheid. Neem uw beleid en strategieën voor personeelsbehoud eens onder de loep en creëer een werkomgeving die uw medewerkers motiveert, zodat ze elke dag met de glimlach komen werken.


Learn from Robert Half’s expert recruiters so you can build a talented team of employees or advance your career. Operating in over 300 locations worldwide, with recruitment offices in Belgium, including our recruitment agency, Luxembourg, Robert Half can provide you with assistance including administration recruitment, where and when you need it.