‘Moet ik het mobiliteitsbudget verplicht invoeren?’ en andere dingen die u moet weten over het mobiliteitsbudget

Geplaatst door Robert Half op 12/02/2019

De klimaatmarsen en ontslagnemende klimaatministers zijn een teken aan de wand: de klimaatkwestie actueler dan ooit.

We denken met z’n allen meer na over mobiliteit en proberen te ontdekken hoe we onszelf efficiënter en duurzamer kunnen verplaatsen.

Wat kan u als werkgever doen met betrekking tot mobiliteit om de ecologische voetafdruk van uw bedrijf te verkleinen?

Vanaf binnenkort hebt u met het mobiliteitsbudget een stevige troef in handen.

Maar wat is het mobiliteitsbudget nu precies? Wat levert het u en uw werknemers op en vanaf wanneer kan u het invoeren?

Die vragen beantwoorden we in deze blogpost, net als:

 

  1. Wat is het mobiliteitsbudget?

  2. Wat zijn de voordelen?

  3. Geldt het voor alle werknemers?

  4. Ben ik verplicht het in te voeren en moet een werknemer het accepteren?

  5. Hoe groot is het budget?

  6. Welke voordelen kan en moet ik aanbieden?

  7. Moet ik nog tussenkomen in woon-werkverkeer?

  8. Wat bij langdurige afwezigheid?

  9. Wanneer kan ik het invoeren?

 

1 Wat is het mobiliteitsbudget?

Het mobiliteitsbudget laat toe dat werknemers - of zij die ervoor in aanmerking komen - hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een bedrag. Met dat bedrag combineren ze alternatieve vervoermiddelen om zich milieuvriendelijker naar het werk te bewegen.

 

2 Wat zijn de voordelen?

De positieve impact op het milieu en minder auto’s op de weg. Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot en, in principe, minder files. Uw werknemers zullen ontspannen op kantoor aankomen en met minder stress werken.

 

3 Geldt het voor alle werknemers?

Nee. Het mobiliteitsbudget is uitsluitend bedoeld voor werknemers met een bedrijfswagen of zij die ervoor in aanmerking komen.

 

4 Ben ik verplicht het in te voeren en moet een werknemer het accepteren?

Nee. U kiest als werkgever zelf of u het systeem invoert. Maar ook uw werknemers zijn, indien u het systeem gebruikt, vrij in hun keuze.

Hebben ze een bedrijfswagen, dan kiezen ze zelf of ze die al dan niet inruilen voor alternatieve vervoersmiddelen of zelfs cash. U kan uw personeel niet verplichten in het systeem te stappen.

 

5 Hoe groot is het budget?

Dat bedrag is de Total Cost of Ownership (TCO), of dus de financieringskost plus alle bijhorende kosten zoals brandstof, verzekering, solidariteitsbijdrage, …

 

6 Welke voordelen kan en moet ik aanbieden?

Het mobiliteitsbudget voorziet de volgende categorieën aan voordelen:

  1. Milieuvriendelijke bedrijfswagen

  2. Duurzame mobiliteit

  3. Cash uitbetaling

 

De milieuvriendelijke bedrijfswagen

Uw werknemers zijn in dit systeem niet volledig vrij in de keuze van een bedrijfswagen. Het gaat om:

  • elektrische wagens

  • voertuigen die max. 95 gr/km CO2 uitstoten

  • voertuigen die overeenstemmen met de huidige emissienormen

  • hybride auto’s met een elektrische batterij met een capaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht

  • Auto’s die minstens even milieuvriendelijk zijn als degene waarvan uw werknemer al gebruik maakte

Al deze voertuigen vallen onder dezelfde sociale en fiscale regels als de gewone bedrijfswagen.

 

Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit bestaat uit 6 categorieën:

  1. Zachte mobiliteit
    Alles wat komt kijken bij aankoop, huur of onderhoud van een stadsfiets, e-bike, speed pedelec, bakfiets, mountainbike, monowheel, hooverboard, elektrische step of bromfiets. Ook elektrische motorfietsen vallen onder zachte mobiliteit.
     

  2. Openbaar vervoer
    Abonnementen of losse tickets. Een abonnement geldt enkel voor woon-werkverkeer, losse tickets mogen uw werknemers ook privé met het gezin binnen de hele EER gebruiken.
     

  3. Georganiseerd gemeenschappelijk vervoer
    Pendelbussen of ander transport via u of derden.
     

  4. Gedeeld vervoer
    Autodelen, maar ook deelfietsen, -scooters en -steps.
    Ook taxi, Uber of zelfs een huurwagen behoren tot de mogelijkheden.
     

  5. Huisvestingskosten
    Woont uw personeel binnen een straal van 5km van uw bedrijf? Dan mogen ze het mobiliteitsbudget gebruiken voor de huur of hypothecaire lening.
     

  6. Bedrijfsfiets en fietsvergoeding

 

Cash

Uw werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor meer loon. Dat kan ook gedeeltelijk, want het deel van het budget dat ze niet voor een milieuvriendelijk vervoermiddel gebruiken, betaalt u hen dan één keer per jaar uit.

 

7 Moet ik nog tussenkomen in woon-werkverkeer?

Neen, vanaf de maand waarin u start met het mobiliteitsbudget, bent u er niet meer toe verplicht.

 

8 Wat bij langdurige afwezigheid?

Uw werknemers hebben nog steeds recht op het mobiliteitsbudget gedurende afwezigheidsperioden gedekt door gewaarborgd loon.

 

9 Wanneer kan ik het invoeren?

Het mobiliteitsbudget treedt normaal gezien vanaf 1 maart 2019 in werking.

Normaal gezien, want de commissie Sociale Zaken en de plenaire kamer moeten het voorstel nog goedkeuren. De commissie Financiën deed dat al.

 

Optimaliseer de werkomstandigheden

Wil u handige tips in uw mailbox? Wij geven u advies over hoe u de werkomstandigheden voor uw personeel zo aangenaam mogelijk maakt.

Meer blogposts...