Wat is employer branding en hoe maakt het u aantrekkelijker als werkgever?

Geplaatst door Robert Half op 25/01/2019

Employer branding is een krachtige rekruteringstool.

Tevreden medewerkers zijn meer betrokken, loyaler, creatiever en productiever. Een positieve cultuur die medewerkers betrekt en de tevredenheid verhoogt, zorgt ervoor dat bedrijven concurrentieel kunnen blijven en heeft een directe impact op het resultaat.

Het is essentieel dat u die positieve vibe uitstraalt in uw employer branding. Want bouwt u die goed uit, dan zet u zichzelf veel sterker in de markt.

Maar laat ons beginnen bij de basis:

 

Wat is employer branding?

Elk bedrijf heeft een manier nodig om op te vallen tussen de concurrentie. Employer branding is een manier om een bedrijfscultuur over te brengen op zowel huidige als potentiële werknemers.

 

Waarom is employer branding belangrijk?

Een sterke en aantrekkelijke employer branding draagt bij aan de exponentiële groei en performantie van een bedrijf. We leggen u graag de verschillende voordelen uit:

 

Wees de war for talent te slim af

Het ziet er niet naar uit dat het tekort aan talent snel zal opgelost worden, aangezien vele bedrijven moeite hebben om gekwalificeerde werknemers te vinden voor openstaande vacatures.

Een sterke employer branding ontwikkelen maakt het makkelijker om toptalenten binnen te halen. Aantrekkelijke loonpakketten, doorgroeimogelijkheden en een uitnodigende bedrijfscultuur staan allemaal hoog op het verlanglijstje van kandidaten.

U zult er ook specialisten mee aantrekken die simpelweg onder de indruk zijn van de uitstraling van uw bedrijf, ook al staat er misschien geen vacature open voor hun specifieke profiel. Maar dat kan dan weer interessant zijn om uw team te voorzien van tijdelijke en interimcollega’s. (denk aan het bijbrengen van nichevaardigheden en het verminderen van de werkdruk)

 

Verbeter uw bedrijfscultuur

Employer branding en bedrijfscultuur gaan hand in hand.

Help uw werknemers naar een doel toe te werken. Beloon ze voor sterke prestaties, moedig een gezonde werk-privébalans aan en voorzie flexibele voordelen . Zo beschikt u over een brede waaier met aantrekkelijke voordelen om uit te spelen in uw employer branding.

 

Maak reclame via uw huidige werknemers

Naast het opwaarderen van uw bedrijfscultuur versterkt ook investeren in uw employer branding het gevoel van trots bij uw huidige werknemers.

Uit De geheimen van de gelukkigste bedrijven en medewerkers , ons onderzoeksrapport over jobtevredenheid, blijkt dat werknemers zich loyaler voelen wanneer ze tevreden, gemotiveerd en gelukkig zijn op het werk.

Werknemers die uit eigen beweging reclame maken voor uw bedrijf zijn van goudwaarde, in een tijdperk waarin sociale media de plak zwaaien. U doet uw voordeel met de sociale invloed van uw personeel op hun privénetwerk. Bedrijven als Google, Apple en Microsoft zijn hier de levende bewijzen van.

 

Hoe versterkt u uw employer branding?

De meest doeltreffende manier om een werkende employer branding uit te bouwen is om voortdurend tijd en energie te steken in het instandhouden ervan. Praktische strategieën steunen op de volgende peilers:

 

1 Toon uw meerwaarde

Gaat u een vacature opstellen of een sollicitatiegesprek afnemen? Probeer dan heel precies over te brengen op welke manier u als bedrijf het verschil maakt voor uw personeel en klanten. Want dat is wat potentiële werknemers over de streep kan trekken.

 

2 Hou het werk interessant

Uit ons onderzoek dat de basis vormt voor de Robert Half Salarisgids bleek al dat werknemers groei en ontwikkeling een aantrekkelijk voordeel vinden, zowel in hun huidige als toekomstige functies.

Vermeld tijdens het aanwervingsproces zeker de doorgroeimogelijkheden. Belicht zowel project- als opleidingsmogelijkheden en dagdagelijkse taken waarbij ze zich kunnen ontplooien.

 

3 Promoveer huidig personeel

De groei en ontwikkeling van uw werknemers stopt niet bij opleidingen. Ook promotie maken is belangrijk voor uw personeel. Toptalenten gaan immers steevast op zoek naar bedrijven die mensen regelmatig laten doorstromen.

 

4 Leg competitieve loonbenchmarks vast

Kandidaten die bij u aan tafel zitten weten vaak goed wat ze waard zijn. Hebben ze hun huiswerk gedaan, dan hebben ze tot in detail bekeken wat ze kunnen vragen. Daarom bent u zelf ook maar beter voorbereid. Want bij een onaantrekkelijk loonvoorstel vangt u wellicht bot.

Hebt u geen goed beeld van de gemiddelde lonen? Download gratis de Robert Half Salarisgids en ontdek de marktconforme lonen in verschillende sectoren en functies.

 

5 Zet de voordelen in de spotlights

Kleine extraatjes, beloningen en unieke voordelen maken dat werknemers zich gewaardeerd voelen. Legt u iedereen in de watten met fitnessabonnementen, teamweekends of een strijkdienst?

Speel dit uit in uw communicatie en u doet er ongetwijfeld een goede zaak mee. En denk erom: denk out-of-the-box om extra in het oog te springen van potentiële kandidaten.

 

6 Gebruik social media en technologie

Social media zijn gratis advertentietools voor bedrijven. Interactie met potentiële kandidaten via platformen als Facebook of Instagram kost u niets en het kan u heel wat nieuwe connecties opleveren.

Employer branding is net zo goed volledige informatie over de verschillende carrièremogelijkeden op uw website en socialmediakanalen.

 

7 Vergeet het belang van exitgesprekken niet

U kan veel leren van werknemers die uw bedrijf verlaten. Natuurlijk laat u liever niemand vertrekken, maar vroeg of laat zal er toch eens iemand andere oorden opzoeken.

Vraag hen zeker feedback die u kan gebruiken om uw bedrijfsprocessen te kunnen verbeteren en uw employer branding daarop af te stemmen.

 

Meer tips ontvangen?

Meer blogposts...