Geschatte leestijd: 4 minuten

 

Om talent aan boord te houden, is het essentieel voor werkgevers om een positieve cultuur te creëren waar medewerkers zich betrokken en gewaardeerd voelen. Dit verhoogt hun tevredenheid, productiviteit, motivatie en creativiteit: allemaal zaken die een rechtstreekse impact hebben op de resultaten van het bedrijf. Zorg dat u die positieve vibe ook uitstraalt in uw employer branding. Bouwt u dit goed uit, dan beschikt u over een krachtige rekruteringstool, die zeker in een krappe arbeidsmarkt goud waard is.

Wat is employer branding?

Employer branding is hetgeen uw bedrijf interessant en onderscheidend maakt voor uw huidige én voor toekomstige medewerkers. Een goed uitgebouwde employer branding start met een positieve, warme bedrijfscultuur. Zo zorgt u dat medewerkers gemotiveerd en loyaal blijven, en dat nieuw talent zich makkelijker aangetrokken voelt door uw bedrijf. Een sterke employer branding draagt bij aan de resultaten en de groei van uw bedrijf. We leggen uit waarom het zo belangrijk is.

Employer branding en bedrijfscultuur gaan hand in hand

De bedrijfscultuur is de manier waarop medewerkers binnen een organisatie samenwerken, communiceren en waarden en normen delen. Het is een belangrijk aspect van elke organisatie aangezien dit een invloed heeft op de productiviteit, motivatie en loyaliteit van medewerkers. Een positieve bedrijfscultuur leidt namelijk tot tevredenheid, meer productiviteit en een betere samenwerking.

Een positieve bedrijfscultuur ligt aan de basis van employer branding. Dus hoe beter uw bedrijfscultuur, hoe sterker uw employer branding. U kunt uw bedrijfscultuur een boost geven op verschillende manieren:

  • Stel duidelijke waarden en normen op voor de organisatie, en communiceer ze actief.
  • Investeer in leiderschap. Goede leiders dragen de waarden en normen van de organisatie uit en helpen de medewerkers om naar een gezamenlijk doel toe te werken. Ze zijn bereid veranderingen door te voeren die de bedrijfscultuur ten goede komen.
  • Creëer een omgeving waarin medewerkers actief samenwerken en elkaar graag helpen. Dit kan door middel van teambuildingactiviteiten en door hen de kans te geven om samen te werken aan projecten.
  • Streef naar open en eerlijke communicatie, zodat medewerkers hun mening en ideeën durven uiten zonder dat ze bang zijn voor negatieve gevolgen.
  • Beloon medewerkers voor sterke prestaties. Dit kan met financiële beloningen, extra verlofdagen of andere voordelen. Voorzie ook flexibele voordelen om een gezonde werk-privébalans aan te moedigen.

Employer branding is een krachtig wapen in de war for talent

Een goed uitgebouwde employer branding is niet alleen belangrijk om huidige medewerkers te motiveren en tevreden te houden. U kunt er ook nieuw talent mee aantrekken, en wel op twee manieren.

1. Gekwalificeerde medewerkers aantrekken

Veel bedrijven ondervinden moeilijkheden om de juiste werknemers te vinden voor hun vacatures. Naast een aantrekkelijk loonpakket en doorgroeimogelijkheden staat een aangename bedrijfscultuur hoog op het verlanglijstje van kandidaten. Employer branding is dus een manier om makkelijker gekwalificeerd personeel te vinden dat beschikt over de juiste technische en soft skills.

Een bijkomend voordeel van een sterke employer branding is dat u er gemotiveerde specialisten mee aantrekt die zich aangesproken voelen door de uitstraling van uw bedrijf, ook al staat er geen vacature open voor hun specifiek profiel. U kunt hen inschakelen in tijdelijke en interimjobs. Op termijn komt er misschien een vacature vrij in die hen op het lijf geschreven is, en dan hoeft u niet meer te zoeken naar een geschikte kandidaat.

2. Uw huidige medewerkers als ambassadeurs

Er is nog een andere manier waarop employer branding helpt om gekwalificeerde medewerkers te vinden voor uw bedrijf. Door te investeren in een aangename bedrijfscultuur en een sterke employer branding, voelen uw huidige medewerkers zich trots om deel uit te maken van uw organisatie. En gelukkige medewerkers zijn de beste ambassadeurs!

Medewerkers die fier zijn om voor uw bedrijf te werken, zijn goud waard in tijden waarin sociale media de plak zwaaien. Als ze hun tevredenheid uiten in hun professioneel en privénetwerk, heeft dit een positief effect op uw imago. Dit kan nieuw talent aanzetten om voor uw bedrijf te kiezen bij een openstaande vacature.

Tips om uw employer branding te versterken

Tot slot geven we enkele praktische tips en adviezen mee om een sterke employer branding uit te bouwen:

1. Toon uw meerwaarde

Gaat u een vacature opstellen of een sollicitatiegesprek afnemen? Probeer heel precies over te brengen op welke manier uw bedrijf het verschil maakt voor personeel en klanten. Want dat is wat potentiële werknemers over de streep kan trekken.

2. Zet uw voordelen in de kijker

Kunnen uw medewerkers een beroep doen op een strijkdienst, biedt u hen een fitnessabonnement aan of worden ze af en toe in de watten gelegd tijdens een teamweekend? Het zijn allemaal kleine extra’s die maken dat uw personeel zich gewaardeerd voelt. Aarzel niet om deze voordelen uit te spelen in uw communicatie: ze zetten uw bedrijf op een positieve manier in de spotlights.

3. Focus op groeimogelijkheden

Uit ons onderzoek voor de Salarisgids blijkt dat werknemers veel belang hechten aan groei en ontwikkeling, zowel in hun huidige als in toekomstige functies. Vermeld in het aanwervingsproces zeker de opleidings- en doorgroeimogelijkheden, en andere manieren waarop medewerkers zich kunnen ontplooien.

4. Laat uw personeel promoveren

Naast groei en ontwikkeling vinden medewerkers het belangrijk dat ze promotie kunnen maken. Zeker toptalenten gaan specifiek op zoek naar bedrijven die mensen regelmatig laten doorstromen.

5. Zorg voor competitieve lonen

Kandidaten die komen solliciteren, weten vaak goed wat ze waard zijn en verwachten een aantrekkelijk loonvoorstel. Zorg dat u hierop voorbereid bent. De Salarisgids helpt u om inzicht te krijgen in de marktconforme lonen in verschillende sectoren en functies. Door kandidaten een salaris te bieden dat overeenstemt met hun verwachtingen, zijn ze sneller geneigd om voor uw bedrijf te kiezen.

6. Gebruik social media

Via social media kunt u in contact komen met potentiële kandidaten voor uw bedrijf. Facebook, Instagram, LinkedIn en/of TikTok zijn interessante kanalen om informatie te geven over de carrièremogelijkheden en de cultuur in uw bedrijf. Uw aanwezigheid hier kan heel wat nieuwe connecties opleveren.

7. Vergeet het belang van exitgesprekken niet

Hoe jammer het ook is dat werknemers ervoor kiezen uw bedrijf te verlaten, u kunt van hen veel leren. Vraag hen tijdens een open exitgesprek naar feedback. Die kunt u gebruiken om bepaalde bedrijfsprocessen aan te passen, waarmee u vervolgens uw bedrijfscultuur en employer branding verder kunt verbeteren.

Benieuwd naar meer actuele trends? Aarzel niet en schrijf u in op onze nieuwsbrief!

Ontvang onze nieuwsbrief