Waarom u maar beter een employment value proposition (EVP) ontwikkelt

Geplaatst door Robert Half 22/02/2019

Talent aantrekken gaat verder iemand verleiden met een hoog loon en bijhorende extralegale voordelen. Uw employer branding en employment value proposition (EVP) zijn ook belangrijk.

De volgende generatie verandert de toekomst van selectie en werving. Van hoe lang ze bij dezelfde werkgever blijven en de manier van werken tot de kwaliteiten die ze in een werkgever zoeken. Bedrijven merken dat ze hun aanpak steeds meer moeten aanpassen om de beste talenten aan te werven.

Een employment value proposition is een uitstekende manier om de interesse van hoogkwalitatieve kandidaten te wekken en ze lange tijd betrokken te houden.

We vertellen u in deze blogpost wat een goede employee value proposition inhoudt en leggen u uit waarom u er een zou moeten ontwikkelen.

 

Wat is een EVP?

Een employee value proposition (EVP) is eenvoudig gesteld een lijst met sterke voordelen die u als werkgever voorziet voor uw werknemers. Het is een psychologisch contract dat een belangrijk deel vormt van uw employer branding . Het beschrijft wat u als werkgever voor uw werknemers doet, in ruil voor hun vaardigheden en loyaliteit.

 

De voordelen van een employee value proposition

Een employee value proposition opstellen heeft verschillende voordelen. Het ...

 

… onderscheidt u van de concurrentie

De concurrentie in de strijd om de beste talenten woedt hevig. Kandidaten gaan dus op zoek naar wat u onderscheidt van de rest.

We zijn natuurlijk niet naïef; het loonpakket heeft een aanzienlijke invloed op de beslissing van een kandidaat. Maar wanneer bedrijven een gelijkaardig loon bieden, dan kan een sterke employee value proposition u net dat stapje voorsprong bezorgen.

Ondanks de overduidelijke voordelen ervan, stelt maar 1/3de van de KMO-managers een EVP op. Nochtans kan het u een ijzersterk profiel opleveren.

 

… creëert loyaliteit

Werkzekerheid klinkt iedereen als muziek in de oren. Of toch niet? Want steeds meer millennials staan open voor een nieuwe uitdaging. Het is de generatie van job hoppers. Als u weet dat zij de toekomst van de beroepsbevolking uitmaken, weet u dat u zich moet voorbereiden.

Een EVP is een overeenkomst tussen werkgever en werknemer. Het is een uitstekende manier om loyaliteit te boosten. Om er voor te zorgen dat het effectief is, moet het worden afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen en het persoonlijk ontwikkelingsplan van de de werknemer.

Werkgevers zouden best op jaarlijkse basis een rondvraag bij het personeel houden om te weten of ze aan de verwachtingen voldoen en wat er beter kan.

 

… maakt een prioriteit van bedrijfscultuur

Twee fundamentele factoren bij de jobtevredenheid van een werknemer zijn de match op persoonlijk vlak en betekenisvol werk. De juiste employee value proposition speelt wat dat betreft een hoofdrol.

De huidige beroepsbevolking hecht veel belang aan de bedrijfscultuur . Speelt u die van u uit, dan is het logisch dat u kandidaten aantrekt die ermee matchen. Steeds meer kandidaten gaan immers af op de waarden van een bedrijf. We zien dan ook dat het werken voor een bedrijf wiens waarden iemand deelt de jobtevredenheid ten goede komt. En dat vloeit weer terug naar de bedrijfscultuur.

 

… toont verantwoordelijkheid

Alleen al het feit dat u een employee value proposition opstelt toont aan dat u verantwoordelijkheid opneemt voor uw acties.

Die transparantie en eerlijkheid op managementniveau is iets wat potentiële werknemers enorm aantrekt en waar ze zelfs actief naar op zoek gaan.

 

Benieuwd hoe u de tevredenheid van uw werknemers verder kan verbeteren?

Meer blogposts...