People management binnen een hybride werkmodel: zo pakt u het aan

Geplaatst door Robert Half op 04/02/2021

Door de coronacrisis is thuiswerk al enkele maanden de norm. Tot grote vreugde van tal van werknemers. De werk-privébalans zit een stuk beter en veel medewerkers geven aan productiever te zijn. De weg naar een hybride werkmodel, waarbij een deel van het team thuis werkt en een deel op kantoor, lijkt te zijn ingezet. Maar hoe managet u nu zo’n team? Wat zijn de valkuilen? En hoe houdt u de betrokkenheid van werknemers hoog?

1. Maak goede afspraken

Post-covid zullen veel bedrijven overschakelen naar een permanent hybride werkmodel. Op dat moment is het cruciaal om als manager of leidinggevende goede afspraken te maken met uw medewerkers. Hoeveel dagen per week kan er thuisgewerkt worden? Hoe wordt de permanentie op kantoor georganiseerd? Moeten thuiswerkers te allen tijde telefonisch beschikbaar zijn? Hoe wordt de productiviteit gemeten? Het zijn vragen die elke manager moet kunnen beantwoorden alvorens van start te gaan met het nieuwe werkmodel. Pas als medewerkers exact weten wat de regels zijn, kan een hybride werkmodel een succes worden.

2. Bepaal duidelijke doelstellingen

Een hybride werkmodel vereist aangepaste leadership-skills. Als leidinggevende moet u immers de controle kunnen lossen en erop vertrouwen dat uw medewerkers thuis even productief zullen zijn als op het werk. Daarnaast is het absoluut noodzakelijk om medewerkers te beoordelen op prestaties, eerder dan op het aantal gewerkte uren. Bepaal daarom voor elke medewerker duidelijke doelstellingen, op korte en op lange termijn. Voorzie ook geregeld één-op-één-gesprekken, online of op kantoor, om de voortgang of eventuele moeilijkheden te bespreken.

3. Hou de betrokkenheid hoog

Wie veel thuiswerkt, kan al eens de betrokkenheid met het team of het bedrijf verliezen. Het is dan ook aan de manager om die betrokkenheid zo hoog mogelijk te houden. Dat doet u door wekelijks een teamafspraak in te plannen, al dan niet online. Tijdens die gesprekken hoeft het zeker niet alleen over het werk te gaan. ‘Small talk’ is absoluut bevorderlijk voor een goede sfeer. Zorg er ook voor dat iedereen weet waarmee zijn of haar collega’s bezig zijn. Deel bijvoorbeeld resultaten via een interne mail, of laat mensen een afgewerkt project presenteren. Toon daarbij altijd uw waardering voor het goede werk. Zo blijven uw medewerkers gemotiveerd.

4. Hou rekening met mentale gezondheid

Thuiswerk brengt ook wel wat risico’s met zich mee. Zo kunnen uw medewerkers zich eenzaam voelen of net de combinatie met het gezin overweldigend vinden. Ook bestaat het risico dat ze niet voldoende afstand kunnen nemen van het werk. Bovendien brengt de huidige crisis wel wat onzekerheid met zich mee.

Aangezien het thuiswerk in het kader van de coronacrisis nog niet meteen zal verdwijnen, is het belangrijk dat u als manager de mentale gezondheid van uw medewerkers in de gaten houdt. Vraag hoe het met hen gaat en of ze voldoende kunnen ontspannen. Toon daarbij oprecht interesse in wat ze vertellen. Op die manier creëert u een open sfeer waarin de medewerker zich veilig voelt om bepaalde zaken te delen. Stelt u vast dat het niet goed gaat met een bepaald teamlid, dan kan het een goed idee zijn om hulp in te schakelen, zoals een burn-outcoach, een psycholoog of de interne vertrouwenspersoon.

5. Blijven leren, ook op afstand

Thuiswerk hoeft niet te betekenen dat de ontwikkelingskansen van uw medewerkers wegvallen. Online leren is immers al lang aan een opmars bezig. Essentieel hierbij is dat de informatie behapbaar is en te allen tijde kan geraadpleegd worden. Een learning platform van de organisatie zelf, met interessante workshops en handige tutorials, is in dat kader ideaal. Thuis, weg van de drukte van kantoor, zullen uw medewerkers nog meer gefocust kunnen bijleren. De workshops en tutorials kunnen gegeven worden door externen, maar ook door eigen medewerkers. Zo creëert u nog meer betrokkenheid.


Leer van de gespecialiseerde recruiters van Robert Half, zodat u een getalenteerd team van medewerkers kunt opbouwen of uw carrière vooruit kunt helpen. Robert Half is actief op meer dan 300 locaties wereldwijd, met rekruteringsbureaus in België en Luxemburg, waaronder ons rekruteringsbureau in Brussel, en staat klaar om u te helpen waar en wanneer u dat nodig heeft.

Meer blogposts...