Minder dan een op de vijf vacatures wordt opgevuld door mond-tot-mondreclame/verwijzingen

  • 24% van de Belgische HR-managers wil in de tweede helft van 2015 extra vaste medewerkers in dienst nemen
  • Slechts 20% van de leidinggevende functies en 18% van de personeelsfuncties wordt opgevuld via verwijzingen
  • Doorverwijzingen komen in grotere mate voor in grote bedrijven/multinationals  dan in kmo’s

Brussel, 14 augustus 2015 - Hoewel bijna een kwart (24%) van de Belgische bedrijven in de tweede helft van 2015 meer permanente werknemers wil gaan aanwerven, blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half dat Belgische HR-managers bij het zoeken naar de kandidaten nog steeds traditionele aanwervingsmethoden, zoals job boards, cv databases en rekruteringsagentschappen verkiezen boven verwijzingen en mond-tot-mondreclame. Zo wordt gemiddeld een vijfde van de leidinggevende functies en 18% van personeelsfuncties ingevuld via verwijzingen, hetzij via aanbevelingen van werknemers of via persoonlijke netwerken.

Doorverwijzingen voor management- en leidinggevende functies lijken in grote mate voor te komen in grote bedrijven en multinationals (22%) dan in kmo’s (18%). Dit geldt ook voor non-managementfuncties met 20% van de vacatures in grote bedrijven/multinationals dat wordt ingevuld via mond-tot-mondreclame ten opzichte van 16% in kmo’s.

Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux geeft een woordje uitleg: “In de context van de ‘war for talent’ waarbij bedrijven steeds meer concurrentie ondervinden bij het aanwerven van de meest geschikte kandidaten, mogen bedrijven er niet van uitgaan dat de gewenste sollicitanten hen gaan vinden. Het wordt dus des te belangrijker voor bedrijven om rekening te houden met verschillende rekruteringskanalen, waaronder doorverwijzingen, met als opzet geen topkandidaten mis te lopen.”

Frédérique Bruggeman gaat verder: “Gezien de veelheid aan rekruteringskanalen aanwezig in de markt vandaag, raden wij bedrijven aan een ‘allround aanpak’ te hanteren door gebruik te maken van een combinatie van interne, traditionele, digitale en externe kanalen.”

Voor kandidaten die op zoek zijn naar de perfecte job heeft Robert Half de volgende tips ontwikkeld:

  • Wees betrokken bij je sector – Door je aan te sluiten bij een ledenorganisatie in de desbetreffende sector en netwerkevenementen bij te wonen, kunnen de mensen die je tegenkomt je adviseren en aanwijzingen geven over potentiële vacatures.
  • Laat zien wat je te bieden hebt – Onderscheid jezelf in een sollicitatiegesprek door aan te geven hoe je hebt bijgedragen aan de bedrijfsresultaten van je vorige werkgevers en te vertellen over de specifieke manieren waarop jij een toegevoegde waarde kan zijn voor het bedrijf in kwestie.
  • Houd contact – Het wordt aangemoedigd om de aanwervingsmanager te contacteren enige tijd nadat je je cv hebt verzonden. Door contact te houden, laat je namelijk merken dat je gemotiveerd bent, maar pas wel op dat je niet aandringt.
  • Doe onderzoek – Ga na in welke sectoren en beroepen er vacatures zijn en stem je vaardigheden en eventueel je opleiding daarop af. Het aantal vacatures op het gebied van accounting, financiële analyse en controlling neemt bijvoorbeeld toe en veel werkgevers zeggen moeite te hebben met het vinden van het juiste personeel voor dergelijke cruciale functies.
  • Werk samen met een gespecialiseerd aanwervingsbureau en overweeg tijdelijke opdrachten – Kies voor een aanwervingsbureau dat over een uitgebreid netwerk in het lokale bedrijfsleven beschikt en loopbaanadvies kan geven. Aan de hand van een tijdelijke job kun je bovendien ‘auditie doen voor de functie’, zodat de kans groter is dat je wordt aangenomen als er een vaste vacature beschikbaar komt.
  • Voor werkgevers die op zoek zijn naar de perfecte medewerker heeft Robert Half de volgende tips ontwikkeld:

  • Zorg voor een nauwkeurige functieomschrijving – Een goede functieomschrijving is een absolute must voor het aantrekken en vinden van de juiste kandidaat. Door nauwkeurig te zijn bij het beschrijven van de job en het gewenste profiel kan u precies duidelijk maken wat u van een sollicitant verwacht.
  • Wees efficiënt – Betrek in uw bedrijf van meet af aan de juiste besluitvormers bij het aanwervingsproces. Zo kunnen kandidaten tijdens het hele proces efficiënt worden beoordeeld door de nodige partijen.
  • Zorg ervoor dat u tijdig goedkeuring krijgt – Bedrijven moeten bij het aanwerven doorgaans snel handelen omdat topkandidaten vaak meerdere jobaanbiedingen krijgen. Zorg er daarom voor dat u de beste kandidaat zonder belemmeringen een competitief aanbod kunt doen.
  • Let op kleine dingen – Of een potentiële kandidaat echt in het bedrijf past, kan vooral ook worden opgemaakt uit kleine dingen, zoals spel- en typfouten in zijn cv, zijn schriftelijke en mondelinge communicatie en zijn non-verbale gedrag tijdens het sollicitatiegesprek.
  • Werk samen met een gespecialiseerd aanwervingsbureau – Aanwervingsbureaus zijn perfect op de hoogte van de huidige aanwervingstrends en hebben toegang tot professionals die niet actief op zoek zijn naar werk. Dankzij hun omvangrijke netwerken en hun kennis van de sector zijn ze in staat de juiste werkgever aan de juiste werknemer te koppelen.
  • Document: Persbericht Robert Half_'Traditionele manier van aanwerven nog steeds geliefd