Plaatsonafhankelijk werken vraagt om hybride vaardigheden

Geplaatst door Robert Half op 10/03/2021

Door de nieuwe technologische en economische realiteit als gevolg van de coronapandemie is de vraag naar vaardigheden bij werkgevers verschoven. Dat blijkt uit ons recente rapport Demand for Skilled Talent (in samenwerking met Burning Glass Technologies).

Hybride personeelsbestanden (een combinatie van medewerkers op afstand en op kantoor) zijn een vaste waarde geworden in het arbeidslandschap. Dat zegt 85% van de Belgische werkgevers in een recente bevraging door Robert Half1. In hun vacatures zijn werkgevers voor technische functies dan ook op zoek naar meer mensgerichte vaardigheden. Omgekeerd vereisen administratieve en marketingfuncties nu meer technische en datavaardigheden.

Op basis van een analyse van online vacatures2 werden voorbeelden verzameld van nieuwe hybride vaardigheden in verschillende sectoren en voor specifieke, veelgevraagde profielen. Enkele voorbeelden:

Finance & Accounting: Capaciteiten als het vermogen om zich aan te passen aan veranderingen, samen te werken in teams, klanten bij te staan en creatief te denken zijn erg in trek bij werkgevers.

Voorbeelden van hybride Finance & Accounting-profielen die sterk in de lift zitten:

  • Accounting assistants met kennis van bedrijfsstrategie (+166%)
  • Financial Controllers die conceptueel denken (+38%)
  • Accountants die een team coachen (+25%)

Administratie en managementassistants: Hier is er een steeds grotere nadruk op technische vaardigheden, zoals datamanagement, bedrijfsanalyse en ICT-systemen.

Hybride profielen die sterk in de lift zitten:

  • Executive assistants met vaardigheden op het vlak van bedrijfsanalyse (+126%)
  • Office Managers die kunnen omgaan met data en digitale content (+20%)

Technologie: Uit het onderzoek blijkt dat technische expertise hand in hand moet gaan met aantoonbare klant- en teamgerichte vaardigheden, zoals klantenrelaties uitbouwen, follow-up van de klant verzorgen, een team leiden en human resource management.

Voorbeelden van hybride technologische profielen die sterk in de lift zitten:

  • Software Developers die klantenrapporten opstellen (+74%)
  • Systems Engineers die communiceren met klanten (+44%)

    “Er was wel al vraag naar heel wat van deze vaardigheden, maar de voorbije maanden is die vraag door corona exponentieel toegenomen”, zegt Jeroen Diels, directeur bij Robert Half, bij de bekendmaking van de onderzoeksresultaten vandaag. “Volgens de General Managers die we recent hebben bevraagd, zijn de drie topbedrijfsprioriteiten voor de eerste helft van 2021Talent Management (47%), Cost Management (45%), en de identificatie van groeimogelijkheden (44%). Die combinatie van talent en bedrijfsgroei vormt niet alleen de basis voor de herstelstrategieën van veel bedrijven in deze fase van de pandemie, maar vertaalt zich ook rechtstreeks in nieuwe functieomschrijvingen en evoluerende vaardigheden. Net als het plaatsonafhankelijk werken wordt de vraag naar deze nieuwe hybride vaardigheden wellicht een vaste waarde in het arbeidslandschap.”

    Voor werkgevers die een teamcultuur willen ontwikkelen gericht op hybride vaardigheden, stelt Robert Half het volgende vijfstappenplan voor:

    1. Evalueer uw bedrijfsdoelstellingen en prioritaire projecten. Ga na welke vaardigheden, functies, technologieën, infrastructuur en budget u nodig hebt voor uw huidige strategische doelstellingen, in het bijzonder als het gaat om digitale transformatieprojecten.
    2. Voer een audit van vaardigheden en functies uit. Voer op basis van uw bedrijfsdoelstellingen een audit uit van de vaardigheden en functies, om eventuele ontbrekende vaardigheden te lokaliseren. Gebruik hypothetische scenario's om de belangrijkste vaardigheden te evalueren, zoals flexibiliteit en wendbaarheid, creatief denken en emotionele intelligentie. Breng daarnaast ook functies met overlappende vaardigheden in kaart. Dat zorgt niet alleen voor duidelijkere en doeltreffendere profielen, maar geeft bovendien nuttige inzichten voor loopbaanontwikkeling en toekomstige wervingsstrategieën.
    3. Stel een personeelsplan op. Bepaal op basis van de vaardighedenaudit welke rollen en vaardigheden essentieel zijn voor zowel uw huidige als uw toekomstige bedrijfsbehoeften.
    4. Schakel tijdelijk personeel in of doe een beroep op onze bedrijfsoplossingen. Overweeg om tijdelijk of contractueel personeel in te schakelen om een gebrek aan prioritaire vaardigheden op te vangen. Zo kunt u uw teams snel en kosteneffectief opschalen en downsizen. U kunt zelfs volledige projecten uitbesteden en laten beheren door externe consultants.
    5. Omarm het concept van ‘levenslang leren’. Ieder van ons moet zich tijdens zijn loopbaan blijven bijscholen en vervolmaken. Beschouw het ontwikkelen van hybride vaardigheden als een constant proces om een toekomstgerichte, innovatieve teamcultuur te bevorderen. Dat helpt u niet alleen om talent aan te werven en aan boord te houden, maar ook om uw bedrijf toekomstbestendig te maken.

    Vanuit het perspectief van de vraag naar en ontwikkeling van vaardigheden kan corona gezien worden als de ultieme disruptieve factor en versneller. Nu komt het erop aan constructieve stappen te zetten in de ontwikkeling van hybride vaardigheden. Zeker voor bedrijven die een veerkrachtiger, wendbaarder en flexibeler personeelsbestand willen uitbouwen om weer op koers te raken na de pandemie.

     

    1Robert Half liet in november 2020 een online-enquête uitvoeren bij 1500 leidinggevenden. Het onderzoek omvatte 300 bevragingen in België, Brazilië, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De respondenten waren onder meer General Managers, Chief Financial Officers en Chief Information Officers die verantwoordelijk zijn voor aanwervingen bij kleine (50-249 werknemers), middelgrote (250-499) en grote (>500) ondernemingen uit de particuliere, beursgenoteerde en publieke sector op deze vijf markten.

    2Burning Glass Technologies analyseerde de vaardigheden vermeld in alle onlinevacatures in het VK, Duitsland, België en Frankrijk voor de periodes juli 2018 - juni 2019 en december 2019 tot en met november 2020 om verschuivingen in de vraag naar vaardigheden te identificeren in de verschillende sectoren. Vervolgens werd de groei berekend van de vraag naar specifieke Belgische vaardigheden tijdens de eerste maanden van de coronapandemie.

    3Enquête Robert Half november 2020. Meerdere antwoorden over de bedrijfsprioriteiten in 2021 waren toegestaan.


    Maak kennis met de ervaren recruiters van Robert Half, zodat u een getalenteerd team van medewerkers kunt samenstellen of uw carrière vooruit kunt helpen. Robert Half is actief op meer dan 300 locaties wereldwijd, met 12 kantoren in België en Luxemburg waaronder ons recruiting bureau in Antwerpen, en kan u helpen waar en wanneer u dat nodig heeft en kan u helpen bij de werving van leidinggevend profielen, waar en wanneer u dat nodig heeft.

    Meer blogposts...