Corona heeft in heel wat sectoren het tempo van de digitale transformatie versneld. Bedrijven blijven immers hun telewerkcapaciteiten bijwerken en optimaliseren om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. De samenwerkingstools en -technologieën die nu door zo veel professionals worden gebruikt en waarvan bedrijven momenteel zo afhankelijk zijn, staan nochtans los van de pandemie.

De waarheid is dat bedrijven die vóór de coronacrisis nog niet overgeschakeld waren op deze recente technologieën, in 2020 niet anders konden. In een recent onderzoek van Robert Half geeft 38% van de internationale managers met aanwervingsbevoegdheid aan dat hun bedrijf de uitrol van nieuwe tools heeft versneld, en 35% dat er als direct gevolg van de huidige pandemie meer training wordt gegeven rond telewerk.

Het volgende hoofdstuk van de digitalisering

In de meest uiteenlopende organisaties is de digitale transformatie in volle gang.

Door de pandemie is bijblijven met de nieuwste technologie belangrijker dan ooit. Dat betekent dat bedrijfsleiders zich al richten op het ‘volgende hoofdstuk’: nagaan hoe ze hun digitale vaardigheden zullen aanscherpen om te overleven in 2021 en daarna.

Tegen alle verwachtingen in heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat een status quo geen optie is en bedrijven ertoe aangezet hun activiteiten en werkomstandigheden naar een hoger niveau te tillen. Uit onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat negen op de tien bedrijfsleiders (90%) overtuigd zijn dat de coronacrisis de manier waarop ze de komende vijf jaar zaken zullen doen, fundamenteel zal veranderen.

Bouwen aan innovatie

Ondanks de aanhoudende economische onzekerheid is het tijd voor bedrijven om plannen te maken voor hun herstel in het postcoronatijdperk, een tijdperk waarin het gedrag van de consument waarschijnlijk onherkenbaar veranderd zal zijn en waar voortdurende innovatie en wendbaarheid de belangrijke tools zullen zijn om te overleven. Uit het onderzoek van McKinsey & Company bleek bijvoorbeeld ook dat de meeste bedrijfsleiders (85%) denken dat de coronacrisis een blijvende impact zal hebben op de behoeften en wensen van hun klanten.

Voorbereid zijn en blijven op telewerk was nog maar het topje van de technologische innovatie-ijsberg. Bedrijven erkennen nu immers het belang van back-upplannen en de noodzaak om in te spelen op veranderende werknemersverwachtingen. In het kielzog daarvan zal 2021 wellicht helemaal in het teken staan van de digitalisering van producten en diensten, het vinden van manieren om meer gedetailleerde consumentengegevens te verzamelen en de voortdurende verbetering van de operationele doeltreffendheid en de kwaliteit van de dienstverlening door middel van technologie.

In het recente onderzoek van Robert Half geeft ruim een derde van de managers met aanwervingsbevoegdheid (41%) aan dat hun bedrijf door de pandemie streeft naar digitale transformatie. Bijna een derde van de topmanagers zegt daarbij dat hun bedrijf volgend jaar vooral wil inzetten op het verbeteren van de e-commerce en op meer doorgedreven data-analyse (respectievelijk 32% en 28%).

Het belang van wendbare talentstrategieën om bij te blijven met de nieuwste technologische ontwikkelingen

Een wendbare en flexibele talentstrategie is dan ook cruciaal voor bedrijven om de komende maanden bij te blijven met de meest recente technologische ontwikkelingen. Door de juiste profielen binnen te halen zullen bedrijven beter in staat zijn om de broodnodige digitale transformatie optimaal te implementeren.

Nu het jaar op zijn einde loopt, moeten bedrijfsleiders nagaan welke kritieke vaardigheden nodig zijn om er snel bovenop te komen en sterker dan ooit uit deze crisis te komen. Het personeel zal moeten beschikken over heel wat IT-vaardigheden om over te schakelen naar een volledig digitale omgeving. Denk maar aan specialisaties als data-analyse, machine learning, cyberveiligheid, softwareontwikkeling, cloudinfrastructuur enz. Tegelijk hebben bedrijven medewerkers nodig met belangrijke cognitieve vaardigheden, zoals probleemoplossend vermogen, creativiteit en innovatie, die hen helpen zich aan te passen en veerkrachtig te blijven in de steeds veranderende wereld.

Aangezien de concurrentie tussen bedrijven groot is om dergelijke profielen binnen te halen, zijn een snel introductiebeleid en een goede roadmap voor permanente opleiding en ondersteuning cruciaal om de beste medewerkers aan te trekken en aan boord te houden. Nu 2021 snel nadert, zullen meer werknemers op zoek gaan naar nieuwe kansen om zich te bekwamen en relevant te blijven in de professionele wereld die steeds blijft veranderen.

Door de coronacrisis is het belangrijker dan ooit om bij te blijven met de technologische ontwikkelingen. Als u uw bedrijf nu al voorbereidt op de technologie van morgen, kan dat de sleutel zijn om opkomende markten te veroveren en beter in te spelen op de klantenbehoeften. En dat alles begint bij een degelijke talentstrategie.

Door samen te werken met Robert Half voor al uw wervingsbehoeften haalt uw bedrijf de juiste vaardigheden binnen, tijdelijk of permanent, zodat het zich snel herstelt in 2021 en uitgroeit tot een wendbaar bedrijf in het postcoronatijdperk. Neem vandaag nog contact met ons op.


Maak kennis met de ervaren recruiters van Robert Half, zodat u een getalenteerd team van medewerkers kunt samenstellen of uw carrière vooruit kunt helpen. Robert Half is actief op meer dan 300 locaties wereldwijd, met 12 kantoren in België en Luxemburg waaronder ons recruiting bureau in Brussel, en kan u helpen waar en wanneer u dat nodig heeft en kan u helpen bij de werving van leidinggevend profielen, waar en wanneer u dat nodig heeft.