2020 is eindelijk achter de rug.

Maar de start van 2021 voelt toch ietwat anders aan dan de vorige jaren, niet? We voelen ons opgelucht dat we het verschrikkelijkste jaar in generaties hebben overleefd, maar tegelijkertijd blijven we op onze hoede. We hebben het overleefd (gelukkig!), maar wie van ons heeft het gevoel dat de voorbije maanden echt een succes waren?

Overal ter wereld moesten we zowat een heel jaar onze sociale contacten beperken en/of ons houden aan strenge coronamaatregelen. En begin 2021 lijkt er weinig verandering in zicht. Het Verenigd Koninkrijk, een groot deel van Europa, delen van de VS, Australië enz. worden momenteel allemaal geconfronteerd met een opflakkering van het aantal besmettingen.

Blue Monday staat voor de deur. Zoals altijd gaat de meest deprimerende dag van het jaar gepaard met de nodige posteindejaarstress, winterblues én werknemersontevredenheid. Doe daar nog eens de lockdownmaatregelen bij en het wordt algauw duidelijk dat dit wellicht de meest deprimerende Blue Monday ooit wordt. Managers spelen nog steeds een cruciale rol om bedrijven succesvol door de pandemie te loodsen. Daarom gingen we te rade bij Nic Marks, toonaangevend Londens statisticus, welzijnsexpert en oprichter van Friday Pulse, voor praktische tips om komaf te maken met de Blue Monday blues op 18 januari (en daarna).

Tevredenheid in 2020 versus 2019

werkgeluk

Friday Pulse-gebruikers houden wekelijks hun tevredenheidsscores bij. Deze grafiek geeft een goed algemeen beeld van de werknemerstevredenheid in 2019 en 2020. Het contrast is groot. In 2019 zagen we duidelijke pieken tijdens de vakantieperiodes: Pasen, zomer en kerst. Logisch ook. We zijn nu eenmaal gelukkiger wanneer we vakantie hebben. Zodra corona toesloeg in maart 2020, nam de tevredenheidsscore een flinke duik. En we deden er zowat de rest van het jaar over om opnieuw op het normale peil te komen. Door de coronamaatregelen waren er geen seizoensgebonden pieken in 2020. Ook de piek tijdens de kerstvakantie was veel minder uitgesproken. Samenvattend resulteerde dit in een algemene tevredenheidsscore voor 2020 die 4 punten lager lag dan die van 2019 (67 punten vs. 71 punten).

Een lagere tevredenheid gaat hand in hand met verminderde prestaties. Friday Pulse schat dat een daling met 4 punten zich vertaalt in een jaarlijks verlies van €1.200 euro pér werknemer (in termen van afgenomen productiviteit en toegenomen vluchtrisico)1. Tevredenheid op de werkvloer heeft dus wel degelijk een financiële impact.

Denk eraan dat deze Friday Pulse-gebruikers actief stappen ondernemen om het welzijn op het werk en de werknemerstevredenheid op te krikken. De Friday Pulse-data bevestigen de resultaten van een recent internationaal onderzoek van Robert Half bij 1500 leidinggevenden2. Daaruit bleek dat 37% van de werkgevers beseft dat hun medewerkers door de coronacrisis gebukt gaan onder een hoge werklast en op de rand van een burn-out staan. Als reactie hierop biedt 42% van de bevraagde bedrijven de medewerkers nu ondersteuning voor hun mentale welzijn en heeft 32% algemene wellnessprogramma’s ingevoerd.

Er is dus nog steeds hoop dat 2021 een beter jaar kan en zal zijn. Zeker als we voortbouwen op de belangrijke lessen die 2020 ons bijgebracht heeft. We zitten in een context waar welzijn op het werk bij de meeste bedrijven voorop staat. In vorige blogs hadden we het over het belang van empathie, redelijke verwachtingen, waardering en contact. Heel wat bedrijven die streven naar meer werknemerstevredenheid, zien dat dit zijn vruchten afwerpt.

We hebben alle middelen in handen om van 2021 een geweldig werkjaar te maken. We moeten ze enkel nog op de juiste manier gebruiken, individueel én collectief.

Komaf maken met de meest deprimerende Blue Monday ooit

Wellicht is het grootste probleem begin 2021 dat heel wat mensen de pandemie moe zijn. Velen van ons hebben de eindejaarsperiode in volledige lockdown of quarantaine doorgebracht. We zijn allemaal gefrustreerd, teleurgesteld en triest over hoe 2020 is gelopen.

De vraag is dus: hoe vinden we opnieuw wat energie? Waar vinden we die broodnodige opkikker, in het bijzonder op werkvlak?

Contact houden en samenwerken

Nu miljoenen mensen nog altijd hun sociale contacten moeten beperken, is de eerste stap met elkaar in contact blijven. Door contact te houden en een band op te bouwen met onze collega’s (ook al is dat op afstand) wordt ons werk makkelijker en leuker. Oprecht luisteren naar elkaars bekommernissen creëert vertrouwen, begrip en positiviteit. Dat vormt dan weer een welgekomen tegengewicht voor de negatieve kantjes van onze werkomstandigheden en het verlicht de stress van onze situatie. Deze principes gelden trouwens voor élke werksituatie, los van de pandemie.

Teamleaders kunnen zelfs nog een stap verder gaan door bevriende teamleden samen te laten werken aan projecten. Het is misschien niet altijd de meest ‘efficiënte’ optie, maar ongetwijfeld wel een pak aangenamer. Uiteindelijk bevordert werkplezier het welzijn van de werknemers (om nog maar te zwijgen van de productiviteit op lange termijn).

Variatie is het codewoord voor 2021

Als de status quo uw bedrijf in zijn greep houdt, dan biedt variatie wellicht de oplossing. Dat betekent echter niet dat teams uit elkaar moeten worden gehaald of dat er willekeurige doelen moeten worden gesteld.

Het gaat erom uw personeel de kans te geven te herontdekken wat ze leuk vinden aan hun werk.

Geef hen de tijd om te werken aan passieprojecten die aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen. Dat kan hun energie, motivatie en vertrouwen een enorme boost geven. Sommige mensen weten misschien niet wat ze graag doen, en ook dat is prima. Geef medewerkers de kans om op zoek te gaan naar hun interesses en ze daarna verder uit te diepen.

Praat met uw teamleden en ga na wat hun sterke punten zijn in plaats van enkel te focussen op hun efficiëntie. Probeer hun interesses te achterhalen en laat hen een nieuw project ontwikkelen. Zo krijgen ze misschien opnieuw de wind in de zeilen op werkvlak, waardoor hun vertrouwen een boost krijgt.

Successen vieren

Vaak hebben we de neiging om ons te focussen op wat fout loopt in plaats van te kijken naar wat goed gaat. Die negatieve vooringenomenheid kan in dit stadium van de pandemie de moeilijke situatie enkel verergeren. Daarom moeten we allemaal ons best doen om onze successen te vieren. Zelfs de kleintjes (beter nog: vooral de kleintjes).

Uiteraard moeten problemen worden aangepakt. Net zoals het belangrijk is om problemen op het juiste moment aan te pakken, is het ook belangrijk om successen op het juiste moment te vieren. Bij heel wat bedrijven is dat 'juiste moment’ om te vieren echter altijd later. En als later er dan is, is het al te laat. Als u geen oog hebt voor successen, kunnen uw medewerkers zich in de steek gelaten en boos voelen, wat uiteindelijk tot een burn-out kan leiden.

Successen vieren betekent praten over wat het team goed doet of de inspanningen van een teamlid in de verf zetten. Het betekent ook genieten van de energie van medewerkers die enthousiast zijn over hun passieprojecten of de successen die ze hebben geboekt.

Vooruitblik: floreren in 2021

Floreren in plaats van overleven gaat om contact houden met elkaar en de ruimte krijgen om onze passies na te streven op het werk. Het gaat om ontdekken wat we graag doen en (grote én kleine) successen vieren. Het belangrijkste is echter te beseffen dat deze situatie (hoe moeilijk ook) voorbij zal gaan, en dat ook onze ‘blues’ geen heel jaar hoeft te duren.

Wilt u op Blue Monday 2021 – en op de 364 andere dagen van het jaar – tevreden en gemotiveerde medewerkers? Stimuleer dan het onderlinge contact en geef uw medewerkers de kans om hun passies te volgen. Om het cru te stellen: laten we in 2021 allemaal eens op de ‘reset-knop’ drukken om het plezier in ons werk te herontdekken.

 

1De financiële impact van een stijging of daling van de werknemerservaring en moreel is noodzakelijkerwijs een inschatting. Friday Pulse gebruikt de beste en meest betrouwbare informatie die beschikbaar is van zowel extern als eigen onderzoek om tot deze schatting te komen. Klik hier voor meer informatie over de gebruikte methodologie.

2 Robert Half liet in juli 2020 online een enquête uitvoeren bij 1502 respondenten uit het topmanagement. Het onderzoek omvatte 300 bevragingen in België, 300 in Brazilië, 301 in Frankrijk, 300 in Duitsland en 301 in het Verenigd Koninkrijk. De respondenten waren onder meer General Managers, Chief Financial Officers en Chief Information Officers die verantwoordelijk zijn voor de aanwervingen bij kleine (50-249 werknemers), middelgrote (250-499) en grote (>500) ondernemingen uit de particuliere, beursgenoteerde en publieke sector in deze vijf landen.

 

Wilt u graag op de hoogte blijven van onze tips & tricks? Schrijf u dan in op onze nieuwsbrief