Wat wil de Belgische werknemer? Extra vrije dagen!

di, 01/12/2016

Werknemers willen andere voordelen dan werkgevers denken

  • Behalve extra verloning, wil 33% het liefst extra vrije dagen, 29% meer flexibelere werktijden en 19% de mogelijkheid om meer van thuis uit te werken
  • CFO’s en financieel directeurs hebben andere verwachtingen van de wensen van de werknemer
  • ‘New age benefits’, zoals kinderopvang en een fitnesscentrum, staan onderaan het verlanglijstje van de Belgische werknemer

Brussel, 12 januari 2016 Het nieuwe jaar is aangebroken en dit is dan ook een ideale gelegenheid voor werkgevers om even naar het verlanglijstje van de Belgische werknemer te kijken. Zo blijkt echter dat het wenslijstje van de Belgische werknemers niet helemaal overeenkomt met wat werkgevers denken dat de belangrijkste voordelen zijn. CFO’s en financieel directeurs verwachten namelijk dat werknemers vooral flexibelere werktijden willen, maar uit onafhankelijk onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half blijkt dat werknemers juist extra vrije dagen bovenaan hun verlanglijstje hebben staan.

Uit onderzoek onder 1.000 Belgische bedienden blijkt dat naast een hoger salaris de werknemers ook andere wensen hebben over de voordelen die zij graag terugzien in het verloningspakket. Behalve extra verloning, zouden medewerkers het liefst extra vrije dagen (33%), gevolgd door flexibelere werktijden (29%) of de mogelijkheid om meer van thuis uit te werken (19%).

Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux licht toe: “Extra’s die de balans tussen werk en privé verbeteren, zijn de laatste jaren steeds populairder geworden onder de werknemers. Werkgevers begrijpen niet alleen het toenemende belang hiervan voor hun medewerkers, maar nemen ook steeds meer maatregelen om op deze trend in te spelen.”

“Beloningen hoeven echter niet altijd in de vorm van een salarisverhoging of een bonus. Extra vrije dagen, erkenning voor het goede werk, de kans om het takenpakket uit te breiden en het ontwikkelen van een aangename bedrijfscultuur, zijn maar enkele voorbeelden van doeltreffende niet-financiële beloningen. Om medewerkers aan te trekken, te motiveren en te behouden, dienen bedrijven dus ook rekening te houden met voordelen die geen nettowaarde hebben”, aldus Frédérique Bruggeman.

Toch blijken de Belgische CFO’s en financieel directeuren een iets ander beeld te hebben van het verlanglijstje van de Belgische werknemers. Zo zegt 50% van de financieel verantwoordelijken dat flexibele werktijden bovenaan het verlanglijstje van hun medewerkers staat. Nog eens 24% is dan weer van mening dat de voorkeur uitgaat naar thuiswerken en 12% stelt dat meer mogelijkheden op het gebied van opleiding en professionele ontwikkeling bovenaan het wenslijstje staat. Slechts 11% denkt dat extra vrije dagen bovenaan het verlanglijstje staan.

Behalve extra verloning, welke van de volgende voordelen staat volgens u boven op het verlanglijstje van uw medewerkers als het gaat om hun verloningspakket?

  Werknemers CFO's en financieel directeurs
Extra vrije dagen 33% 11%
Flexibele werktijden 29% 50%
Thuiswerken 19% 24%
Meer trainings- of bijscholingsmogelijkheden 14% 12%
New age benefits’ (bedrijfsvoorzieningen, zoals kinderopvang, was-en strijkdiensten, fitnesscentrum, etc.) 5% 4%

Bron: onafhankelijke enquête uitgevoerd in opdracht van Robert Half in september 2015 Half bij 1000 Belgische bedienden in juni 2015 bij 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs

‘New age benefits’ onderaan verlanglijst

De term ‘balans tussen werk en privé’ vertaalt zich ook in concrete extralegale voordelen die verder gaan dan flexibele werktijden en thuiswerken. Ook voordelen, zoals het aanbieden van kinderopvang, was- en strijkdiensten en een fitnesscentrum vallen in deze categorie, zij het dat slechts 5% van de Belgische werknemers dit bovenaan hun prioriteitenlijst zetten.

“Het is belangrijk dat werkgevers zich concentreren op voordelen die werknemers en sollicitanten vandaag het meest zoeken en vragen. Echter, in een competitieve arbeidsmarkt waar de vraag vaak groter is dan het aanbod, zullen veel bedrijven hun aanbod uitbreiden met deze ‘new age’ voordelen in een poging om toptalent aan te werven en te behouden”, aldus Frédérique Bruggeman.

Deze pagina delen