Waar moeten kmo’s rekening mee houden in een veranderend economisch klimaat?

wo, 04/24/2013

Brussel, 25 april 2013 - Robert Half, een gespecialiseerd rekruteringsbedrijf, heeft vijf gebieden in kaart gebracht die kmo’s zorgvuldig zouden moeten onderzoeken terwijl ze hun weg uitstippelen in het veranderende ondernemersklimaat. Naast enkele te vermijden valkuilen delen we ook 20 ideeën die kmo-managers kunnen helpen om op het goede spoor te blijven. Hieronder geven we er reeds enkele prijs.

Om het volledige rapport “20 ideeën waar elke kmo rekening mee moet houden” te lezen, klik hier.

Joël Poilvache, Director Robert Half zegt hier het volgende over: “Kmo’s hebben met uitdagingen te kampen in elk ondernemersklimaat. Doorgaans wordt er in dit opzicht de focus gelegd op economisch moeilijkere tijden, maar ook in een economie die stilaan, zij het aan een traag temp, heropleeft, is het tijd om nieuwe opportuniteiten te verzekeren. Door actief de basisprincipes van het bedrijf te blijven onderzoeken, zijn  kmo-managers steeds beter voorbereid om bedrijfsgroei te bewerkstelligen ongeacht het ondernemersklimaat.”

Personeelsretentie

FEIT: 75% van de CFO’s en financieel directeurs is bezorgd dat ze hun topperformers gaan verliezen aan een concurrerende onderneming dit jaar.

Voor een kleine of middelgrote onderneming kan het vertrek van één permanente medewerker een groot verlies betekenen. Hoe behoudt en motiveert een kmo zijn beste medewerkers in veranderende  economische tijden? En dan in het bijzonder medewerkers die aantrekkelijke aanbiedingen krijgen van concurrerende ondernemingen.

TIP: Evalueer de (extra) bedrijfsvoordelen Het is belangrijk om over de bedrijfsvoordelen te spreken met medewerkers. Op die manier kan er worden nagegaan wat zij het belangrijkst vinden. Geven zij de voorkeur aan flexibele werktijden of telewerken? Het invoeren van een programma zonder feedback van de medewerkers zou weleens lauw kunnen worden onthaald.

Rekrutering

FEIT: 80% van de CFO’s en financieel directeurs vindt het uitdagend om gekwalificeerd personeel te vinden.

Na een lange periode van recessie is het niet meer dan normaal om voorzichtig om te gaan met het aannemen van nieuwe medewerkers. Maar te lang wachten met het versterken van het team kan leiden tot het mislopen van businesskansen. Het is nu al uitdagend om gekwalificeerd personeel te vinden en deze situatie wordt alleen maar intenser in een oplevende economie.

TIP: Kijk eerst binnen het eigen bedrijfHet is belangrijk om na te gaan of er misschien een bestaande medewerker is die met aanvullende training of begeleiding in de nieuwe rol kan groeien. Is dit niet het geval, dan kan het bedrijf extern op zoek gaan.

Bedrijfscultuur

Een positieve bedrijfscultuur helpt kleine en middelgrote bedrijven om medewerkers aan te trekken en te behouden. De succesvolste bedrijven promoten daarom bewust een cultuur die is gebaseerd op gedeelde waarden, behoeften en idealen.

TIP: Zie het delen van de bedrijfsmissie als een missie op zichBedrijfsleiders zouden elke gelegenheid moeten zien als een opportuniteit om de kernwaarden van de organisatie uit te dragen. Dit, zowel persoonlijk als via nieuwsbrieven, handboeken voor werknemers, het intranet van het bedrijf en opleidingsmaterialen.

Sociale media

Het Internet en vooral sociale media kunnen een positief effect hebben op kmo’s. Kleine en middelgrote bedrijven zijn flexibel en kunnen snel hun aanpak aanpassen om online klantenrelaties op te bouwen. Op deze manier kunnen bedrijfsleiders en werknemers een gesprek aangaan met hun waardevolle klanten, maar het is in dit opzicht wel belangrijk dat de werknemers de juiste begeleiding krijgen over hoe ze zich als online vertegenwoordigers van het bedrijf moeten gedragen.

TIP: Neem deel aan het gesprekSociale media kunnen effectief zijn om de producten of diensten bekendheid te geven. Maar het gesprek moet wederzijds blijven. Het betrekken van de volgers/fans bij de discussies over onderwerpen die hen interesseren, als ook hun input vragen kan zeer waardevolle ideeën en informatie opleveren.

Planning

Essentiële zaken zoals het personeelsbeleid, investeringen in hard- en software; en een noodplan voor verschillende bedrijfsscenario's mogen dan misschien niet zo opvallend zijn, laat staan zichtbaar voor iedereen buiten het bedrijf, toch hebben ze de aandacht nodig van kmo-managers en moeten ze regelmatig worden bijgewerkt om de organisatie efficiënt te laten functioneren.

TIP: Moderniseer de technologieVasthouden aan verouderde hard- en software staat de productiviteit snel in de weg. Nieuwe apparatuur kost natuurlijk geld, maar het is belangrijk stil te staan bij het verlies van productiviteit door voortdurende telefoontjes naar de IT-afdeling om problemen op te lossen, bij de tijd die het kost bestanden te openen en te downloaden, en bij de inefficiëntie indien klanten met geavanceerdere systemen werken.

 

Nota aan de redactie

Over dit onderzoek

Het onderzoek is een initiatief van Robert Half en werd uitgevoerd in december 2012 en januari 2013 in alle anonimiteit door Market Probe, een onafhankelijk onderzoeksbureau, bij 200 CFO’s en financieel directeurs over heel België.

Over Robert Half

Robert Half, dat tot de S&P 500 behoort, is het eerste en grootste gespecialiseerde rekruteringsbedrijf ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1948 en beschikt wereldwijd over meer dan 350 filialen waarvan 11 gelegen in België. Robert Half biedt rekruteringsoplossingen op maat voor tijdelijke en permanente opdrachten voor professionals gespecialiseerd in finance en accounting, financiële dienstverlening (bank- en verzekeringssector), interim-management, human resources, administratie en juridische materies. Robert Half staat garant voor een professionele dienstverlening en persoonlijke ondersteuning. Meer info op roberthalf.be  

Volg Robert Half via:

Twitter

Facebook

Youtube

Document: 20 ideeën waar elke kmo rekening mee moet houden

Deze pagina delen