Eén op de vijf HR-managers plant in het komend jaar nieuwe posities voor administratief ondersteunend personeel te creëren. Een zoektocht die niet zonder slag of stoot zal verlopen want 92% van de HR-managers ervaart moeilijkheden om gekwalificeerde professionals te vinden. Een stijging van maar liefst 13% tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit de Robert Half Salarisgids 2017. Binnen verschillende afdelingen, zoals onder meer HR, marketing, logistiek en customer service, zijn bedrijven op zoek naar administratieve profielen. Helge Moureau, Associate Director bij Robert Half in Hasselt merkt ook in Limburg een stijgende vraag.

De zoektocht naar administratief ondersteunend personeel met de juiste technische en sociale vaardigheden is moeilijker dan ooit. “De rol van administratief ondersteunend personeel wordt dan ook steeds belangrijker. Dat vertaalt zich in een bredere waaier aan vaardigheden die voor zulke functies wordt gevraagd. Limburgse bedrijven zijn meer dan ooit op zoek naar veelzijdige, meertalige administratieve medewerkers die beschikken over de nodige computervaardigheden en daarnaast zeer zelfstandig kunnen werken, probleemoplossend denken en initiatief durven te nemen”, aldus Helge Moureau, Associate Director bij Robert Half Hasselt.

Ervaring als extra troef

Limburgse bedrijven zijn op zoek naar professionals die een meerwaarde kunnen bieden voor het bedrijf op korte termijn. Ze kijken vooral uit naar profielen die snel en veelzijdig inzetbaar zijn. “Voor wie op zoek is naar een job, is ervaring een enorme troef. Er is vooral vraag naar administratief ondersteunend personeel met drie tot vijf jaar ervaring”, duidt Helge Moureau. “Voor pas afgestudeerden is het enorm belangrijk om relevante werkervaring te kunnen voorleggen via relevante stages of studentenwerk.”

Er is overigens een duidelijk stijging in vraag naar studentenwerk, klinkt het bij Helge Moureau: “Sinds de invoering van de zogenaamde 50-dagen regelgeving is de vraag naar studentenarbeid bij onze uitzenddivisies Accountemps en OfficeTeam in de afgelopen twee jaar verdrievoudigd. Vanaf 2017 wordt die regelgeving nog soepeler. Studenten kunnen vanaf dan 475u per jaar tewerkgesteld worden. De nieuwe regeling maakt het mogelijk dat studenten enkele uren worden ingeschakeld, zonder daar meteen een volledige dag aan kwijt te spelen.”

Stijgende vraag = stijgend salaris

Een stabiele economie zorgt voor positieve groeivooruitzichten. “De startsalarissen van Limburgs administratief ondersteund personeel zijn dan ook stijgende. Toch zijn Limburgse bedrijven genoodzaakt creatiever om te springen met het salarispakket en extralegale voordelen. Enkel zo kunnen ze Antwerpen en Brussel trachten bij te benen. De Limburgse brutolonen liggen ten opzichte van Antwerpen (9%) en Brussel (13%) nu eenmaal een pak lager”, klinkt het bij Helge Moureau. “In dat kader merken we dan ook dat steeds meer bedrijven de mogelijkheden van flexibele verloning bekijken, waarbij medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun verloningspakket zelf samen te stellen. Dat is een aantrekkelijke manier van verloning.”

Administratieve profielen waarbij de vraag bleef toenemen, zagen het gemiddelde startsalaris de afgelopen vijf jaar dan ook spectaculair stijgen: 

FunctieErvaringMin. loon 2012 (€)Max. loon 2012 (€)Min. loon 2017 (€)Max. loon 2017 (€)

Evolutie 

2012-2017

Logistiek Administratief Bediende3-5 jaar1.852,502.185,001.995,002.398,758,8%
Customer Service Medewerker3-5 jaar1.923,752.470,002.090,002.683,758,75%
All-round Administratief Bediende3-5 jaar1.805,002.232,501.900,002.375,005,90%

 

1. Logistieke administratieve profielen

Een logistiek administratief bediende met drie tot vijf jaar ervaring zag het startsalaris maar liefst met 8,8% stijgen. “Administratief talent binnen logistiek is zeer schaars. Eén van de oorzaken is de lage instroom in de gespecialiseerde opleidingen. Bovendien bevinden er zich overal in Limburg en in de regio rond Genk in het bijzonder heel wat productiebedrijven. Daardoor is de vraag naar dit soort profielen veel groter dan het aanbod”, aldus Helge Moureau.

2. Customer Service Medewerker

De Customer Service-afdeling wordt – in tijden van sociale media – steeds belangrijker. Klanten verwachten dan ook een gepersonaliseerde aanpak en snelle en duidelijke antwoorden. Helge Moureau duidt het belang van deze functie: “De verwachtingen liggen steeds hoger. Een Customer Service Medewerker moet inzicht hebben over het volledige bedrijf en gamma aan diensten en/of producten. Bovendien moet die niet alleen blijk hebben van commercieel inzicht maar moet hij/zij ook oplossingsgericht denken en beschikken over een uitgebreide talenkennis.”

3. All-round administratief bediende

Tot slot kent ook het startsalaris van All-round Administratief bediende een stijging van 5,9%. “De rol van een administratief bediende is de afgelopen jaren dan ook danig geëvolueerd. De dagelijkse taken zijn enorm veranderd en ze krijgen er steeds meer projecten en verantwoordelijkheden bij”, aldus Helge Moureau. “Wanneer je zulke profielen wenst aan te werven is het zeer belangrijk om in te zetten op het verhogen van de werknemersbetrokkenheid, denk daarbij onder andere aan het aanbieden van bijkomende trainings- en ontwikkelingsmogelijkheden.”