• 2,9% van alle jobs geraakt niet ingevuld, hoger dan Europees gemiddelde wat ligt op 1,8%
  • Flexibele verloning en extralegale voordelen winnen aan belang, 38% zou job verlaten voor een job met flexibele verloning
  • Door automatisering van processen worden soft skills steeds belangrijker
  • Het aanwervingsproces sleept te lang aan en duurt bijna 3 tot soms wel 4 maanden, voornamelijk vanwege een gebrek aan de juiste vaardigheden (50%)

De strijd om talent woedt heviger dan ooit. Dat blijkt uit de Robert Half Salarisgids 2018 voor IT-, finance-, accounting- en administratieve professionals. De werkloosheidsgraad daalt en elke maand komen er vacatures bij. Kortom: de positie van de werknemer wordt almaar sterker. 

De war for talent bereikt stilaan een nieuw hoogtepunt. Het wordt voor werkgevers steeds moeilijker om geschikte kandidaten te strikken, ondanks het feit dat België ruim boven het Europese gemiddelde zit inzake openstaande banen: volgens de OESO geraken in ons land 2,9% van alle banen niet ingevuld, terwijl het gemiddelde 1,8% bedraagt. Dat komt deels omdat de vraag van werkgevers niet goed aansluit op het arbeidsaanbod. Zo plannen Belgische CFO’s en financieel directeurs 16,3 procent van hun medewerkers op de financiële afdeling een loonsverhoging te geven. Gemiddeld zal die verhoging 6,7 procent bedragen. Daarnaast kan ook één vijfde van de administratief ondersteunende medewerkers het komende jaar rekenen op een loonsverhoging. Die zal gemiddeld 11,1 procent bedragen.

In de zoektocht naar het juiste talent worden zogenaamde soft skills steeds belangrijker: strategische visie (69%), communicatieve vaardigheden (55%) en commercieel inzicht (50%) worden voor werkgevers almaar belangrijker. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat 8 op 10 van de bevraagde CFO’s overweegt om niet-financiële profielen aan te werven om de openstaande vacatures te vullen en hen intern van de juiste bij- of omscholing te voorzien. “Leiderschap, analysevermogen en een commerciële visie zijn de belangrijkste bekwaamheden die een finance professional zal moeten bezitten,” zegt Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half BeLux.

“Soft skills blijven vaak inherent aan de kandidaat op zich. Zorgen dat je opvalt tussen de massa door te focussen op je sociale, strategische en communicatieve vaardigheden is een must als je kans wilt maken op een job waarvoor je al aan de ‘harde eisen’ voldoet”, klinkt het bij Frédérique Bruggeman. “Je bent namelijk niet de enige kandidaat die het juiste diploma of de goede kwalificaties al op zak heeft, dus aantonen dat je over gegeerde ‘soft skills’ beschikt, zorgt ervoor dat je een streepje voor hebt in het selectieproces.”

Gunstige verloning

Het gebrek aan hooggekwalificeerde professionals zorgt ervoor dat potentiële kandidaten veeleisender kunnen zijn wanneer ze hun volgende werkgever kiezen. Wie biedt een flexibel verloningspakket aan met een goed loon en gunstige extralegale voordelen? Welke werkgever zorgt voor een aangenaam werkklimaat waarin de werknemer wordt gestimuleerd en ondersteund? 

Met name een flexibele verloning en extralegale voordelen worden steeds belangrijk voor zowel huidige als potentiële nieuwe werkkrachten. 38% van de Belgische werknemers geeft aan de huidige job te willen verlaten als ze elders een gelijkaardige functie kunnen uitoefenen voor een flexibele verloning. Bepaalde bedrijven proberen hierop in te spelen met bijvoorbeeld een salaris in punten. Andere werkgevers geven hun medewerkers dan weer de mogelijkheid om hun verloningspakket zelf samen te stellen. 

Extralegale voordelen

Op personeelsniveau zijn de vaakst gegeven extralegale voordelen maaltijdcheques , terugbetaling woon-werkverkeer en een groepsverzekering. Op managementniveau zijn dat een laptop of tablet, een groepsverzekering en maaltijdcheques. 

Het draait uiteraard niet alleen om geld. Maar liefst een kwart van de Belgen geeft namelijk aan dat ze een lager loon zouden accepteren om hun droomjob te kunnen uitoefenen. Het komt er voor bedrijven op aan om hun werknemers ervan te overtuigen dat ze gelukkig (kunnen) zijn in hun huidige baan. Vele bedrijven spelen daar op in door middel van niet-financiële extralegale voordelen: flexibele werkuren, betaalde opleidingen en extra verlofdagen worden hiertoe het meest gegeven. Frédérique Bruggeman zegt het zo: “Het is aan de werkgever om voorwaarden te scheppen die voor productieve, tevreden werknemers zorgen. Niet
alleen om uw huidige mensen langer in uw organisatie te houden, maar ook om nieuw talent aan te trekken. Niet voor niets zijn talentvolle mensen uw belangrijkste kapitaal voor de groei van uw bedrijf.”

Efficiënt aanwervingsproces

De war for talent begint bij het aanwervingsproces: sleept dat te lang aan, dan kan een kandidaat zijn interesse al vroeg verliezen. Vandaag duurt het gemiddelde aanwervingsproces voor staffuncties 2,7 maanden. Voor managementfuncties komt daar zelfs nog een maand bij. Factoren die het proces vertragen zijn onder meer een gebrek aan kandidaten met de juiste vaardigheden (50%), te veel ondergekwalificeerde cv’s (27%) en te veel interviewrondes (26%).

“65% van de Belgische HR-managers verloor ooit al gekwalificeerde kandidaten aan een andere jobaanbieding omdat het aanwervingsproces te lang duurde,” zegt Frédérique Bruggeman. “De snelheid tijdens het aanwervingsproces kan het verschil maken. Natuurlijk mag en moet je als bedrijf kritisch blijven bij het aanwerven van nieuwe medewerkers. Maar het is wel uiterst belangrijk om de processen zo te organiseren dat er geen cruciale tijd verloren gaat, want dan verliezen kandidaten hun interesse en kan er een andere kaper op de kust zijn.”