Performance management: Bedrijven geven zichzelf gemiddeld zeven op tien

di, 10/06/2015
  • Belgische CFO’s en financieel directeurs beoordelen de algemene prestatie van hun bedrijf met een score van gemiddeld 6,6 op tien
  • 13% geeft zichzelf een onvoldoende en beoordeelt de prestaties van het bedrijf met een score van minder dan vijf op tien
  • Top drie maatregelen die de meest positieve impact hebben op de prestaties van het bedrijf en werknemers: aangepast verloningsbeleid (30%), langetermijnplanning (26%) en meer open staan voor verandering (22%)

Brussel, 6 oktober 2015 – Vandaag is een robuust prestatiemanagement essentieel voor bedrijven die hun strategie doeltreffend willen implementeren en vertalen in concrete acties en tastbare resultaten. Maar hoe schatten bedrijven hun prestaties in? Uit onafhankelijk onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half bij 200 CFO’s en financieel directeurs blijkt dat bedrijven hun prestaties positief beoordelen met een score van gemiddeld 6,6 op tien. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van een betrouwbaar prestatiemanagementsysteem en nemen dan ook volop maatregelen met als doel een positieve impact te verwezenlijken op de bedrijfsprestaties en die van de werknemers.

Om te ontdekken hoe een prestatiemanagementsysteem bedrijven kan helpen om vooruitgang te boeken, hebben Vlerick Business School en het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half een rapport ontwikkeld dat bedrijven helpt hun prestaties te verbeteren.

Positieve prestaties

Uit het onderzoek blijkt dat Belgische CFO’s en financieel directeurs de prestatie van hun bedrijf met net iets minder dan zeven op tien beoordelen (6,6). Op regionaal vlak zijn er echter kleine verschillen: in Vlaanderen (6,8) en Brussel (6,7) worden de prestaties van het bedrijf iets hoger ingeschat dan in Wallonië waar de CFO’s en financieel directeurs de prestaties van hun bedrijf gemiddeld een 6,3 op tien geven.

Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux zegt hier het volgende over: “Een bedrijf met een sterke prestatiecultuur biedt een belangrijk concurrentievoordeel. In een competitieve markt is het namelijk essentieel om een duurzame bedrijfsstrategie op te stellen. Bedrijven met een stevig verankerde prestatiecultuur zijn beter in staat om de strategie om te zetten in tastbare resultaten. In een hoog presterende organisatie dragen ook medewerkers de visie en strategie met trots uit en benutten en ontplooien ze hun capaciteiten die bijdragen tot het succes van de organisatie.”

Belang van HR voor het verbeteren van prestaties

Prestatiemanagement dient te worden ingebed in de organisatie om een echte impact te hebben. Het onderzoek toont dan ook aan dat CFO’s en financieel directeurs verschillende bouwstenen aanhalen die de prestaties van hun bedrijf en van hun werknemers positief beïnvloeden.

HR en rekrutering spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de prestaties van een bedrijf en haar werknemers: 30% identificeert een aangepast verloningsbeleid als een belangrijke factor, gevolgd door 18% dat het belang onderstreept van een beroep te kunnen doen op (extra) gespecialiseerde vaardigheden. Daarnaast zegt 16% dat het aanwerven van extra permanente werkkrachten zal leiden tot betere bedrijfsprestaties en 14% zegt dit te doen aan de hand van extra tijdelijke werknemers.

“Een bedrijf prestatiegericht maken, gaat niet enkel om het definiëren van strategische doelstellingen, maar ook om het inschakelen van het juiste talent om deze objectieven te realiseren. Prestatiemanagement is dan ook onlosmakelijk verbonden met het ontwikkelen van een proactieve talentstrategie. Een sterk presterende onderneming moet er niet alleen voor zorgen dat talent wordt aangetrokken, bedrijven dienen ook hun werknemers te motiveren, hun vaardigheden te ontwikkelen, ze competitief te belonen en ze binnen het bedrijf te houden”, aldus Frédérique Bruggeman.

Welke maatregelen zouden de meeste positieve impact hebben op de prestaties van uw bedrijf en werknemers?

Bron: onafhankelijke enquête uitgevoerd in opdracht van Robert Half bij 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs – meerdere antwoorden toegestaan

Het rapport “Translating Strategy into Performance” is het resultaat van de samenwerking tussen Vlerick Business School en Robert Half. Het beschrijft hoe bedrijven aanzienlijke vooruitgang kunnen boeken door hun prestatiemanagementsystemen te implementeren en biedt een kader om de bedrijfsprestaties te verbeteren.

Document: Persbericht Robert Half Bedrijven geven zichzelf gemiddeld zeven op tien

 

Contacteer ons

Hill Knowlton Strategies
Press Office
Joseph Lemaire
[email protected]
Tel.: 02/737.95.00

Robert Half - Lynn Reviers
PR & Communications Manager Benelux
E-mail: [email protected]
Tel.: 02/481.58.88

Deze pagina delen