Op jobinterview gaan – een proces van lange adem

di, 12/04/2012
  • Jobkandidaten op personeelsniveau worden gemiddeld 2 keer geïnterviewd alvorens de eindbeslissing genomen wordt
  • Op managementniveau worden ze gemiddeld 3 keer geïnterviewd voor de aanwervingsverantwoordelijke een besluit neemt
  • Elk jobinterview bestaat uit 3 fases: ‘before – during – after’

Brussel, 4 december 2012 – Personeelsleden op zowel management- als non-managementniveau maken doorgaans een interviewproces mee. Accountemps, een afdeling van Robert Half die zich toespitst op de tewerkstelling van tijdelijke boekhoudkundige en financiële professionals, voerde onderzoek bij 200 financieel verantwoordelijken. Uit het onderzoek blijkt dat jobkandidaten op personeelsniveau gemiddeld 2 keer geïnterviewd worden en op managementniveau komen ze gemiddeld 3 keer op gesprek alvorens de eindbeslissing genomen wordt.

“Medewerkers op managementniveau hebben doorgaans een leidinggevende functie waardoor ze dus niet enkel verantwoordelijk zijn voor de eigen vele taken, maar ook voor die van hun teamleden. Het is dan ook niet verrassend dat zij door meerdere personen geïnterviewd worden en meerdere goedkeuringsrondes dienen door te gaan,” aldus Maj Buyst, Director Accountemps.

Zijn er kandidaten die worden aangenomen zonder op interview te gaan?

Maj Buyst legt uit: “Bedrijven worden regelmatig geconfronteerd met onverwachte gebeurtenissen op vlak van hun personeelsbeleid: een werknemer kan plots voor bepaalde tijd afwezig zijn door ziekte, zwangerschap, iemand kan beslissen om tijdskrediet op te nemen, of een medewerker kan plots melden dat hij/zij het bedrijf zal verlaten. Tezelfdertijd willen bedrijven enige vorm van productiviteitsverlies vermijden, zeker gezien de economisch onstabiele omgeving waarin de groei en bedrijfscontinuïteit van de onderneming uiterst belangrijk zijn. En gezien het aanwervingsproces veel tijd in beslag kan nemen, een luxe dat veel bedrijven zich niet kunnen permitteren, doen organisaties dan ook geregeld beroep op uitzendkrachten die op héél korte termijn kunnen ingeschakeld worden in het bedrijf. Het voordeel van gespecialiseerde uitzendkantoren is dat de kandidaten doorgaans onmiddellijk inzetbaar zijn en vaak reeds gescreend en geïnterviewd zijn door de consultants zelf wat het bedrijf tijd bespaart en waardoor ze direct beroep kunnen doen op de werkkracht en dus de continuïteit van de business garanderen.“

Enkele nuttige basistips: voor, tijdens en na het interview

Elk jobinterview bestaat uit drie fases. Of u nu solliciteert voor de functie van CEO of stagiair, iedereen kan zich steeds herkennen in bepaalde situaties die zich op interviews afspelen. Accountemps heeft daarom enkele nuttige tips ontwikkeld die kandidaten kunnen helpen met het interviewproces.

Voor het interview

  • Research - Ga voor het gesprek voldoende informatie na over het bedrijf, de persoon die uw zal interviewen, en de job zelf. Onderzoek de website van het bedrijf tot in de kleinste details zodat u niet voor verrassingen komt te staan tijdens het interview.
  • Ken uw eigen cv - Zorg ervoor dat u uw carrièreverloop voldoende kan uitleggen aan de hand van specifieke verwezenlijkingen.
  • Bereid de antwoorden voor op enkele basisvragen – Er zijn een aantal vragen die steeds weer hun weg terugvinden naar een jobinterview. Enkele voorbeelden: “Waarom bent u op zoek naar een andere job? Wat trekt u aan in deze job? Waarom zouden wij u aannemen? Wat zijn uw sterktes en zwaktes?”
  • Bedenk enkele inhoudelijk sterke vragen voor de interviewer – Het is steeds in uw voordeel als u enkele goede vragen stelt aan een potentiële nieuwe werkgever. Op deze manier toont u voldoende interesse en kan u meer informatie te weten komen over de job en het bedrijf in kwestie. Zo wordt het ook duidelijker of u een goede match zou zijn met de organisatie.

Tijdens het interview

  • Concrete voorbeelden – Geef duidelijke en relevante voorbeelden van behaalde resultaten of succesvolle projecten die uw toegevoegde waarde voor het bedrijf in kwestie duidelijk bewijzen aan de jobinterviewer.
  • Wees eerlijk – Het is makkelijk om verstrikt te geraken in een web van leugens. Een overdreven cv kan u wel een interview opleveren, maar de waarheid kan makkelijk boven komen door het checken van een referentie of als u wordt aangenomen en bepaalde taken toch niet naar voldoening kan uitvoeren. Zorg er daarom voor dat wat u zegt wel degelijk waar is.
  • Let op uw lichaamstaal – Lichaamstaal is een niet te onderschatten element. Vergeet niet dat dit de eerste persoonlijke kennismakingen zijn. Behoud oogcontact, een professionele houding en wees zelfverzekerd. Uw attitude tijdens het interview kan een belangrijke beslissingsfactor zijn.
  • Hanteer positief taalgebruik – Gebruik steeds neutrale tot positieve taalschat. Zelfs indien u minder prettige zaken dient te beschrijven, bekritiseer nooit voormalige bazen, collega’s en klanten, maar probeer hier diplomatisch op te antwoorden.
  • Luister aandachtig en onderbreek niet – Diegene die u interviewt kan u zeer nuttige informatie geven over het bedrijf en de job in kwestie wat uw persoonlijke beslissing ook kan beïnvloeden. Luister daarom aandachtig naar de informatie die ze u meegeven en onderbreek de interviewer niet, zelfs niet als de vraag overduidelijk is. Wacht tot hij/zij klaar is met de vraagstelling voor u antwoord geeft.

Na het interview

  • Follow-up Bedank de interviewer voor zijn/haar tijd op het einde van het gesprek en uit uw interesse in de functie voor een laatste keer. Dit betuigt van professioneel gedrag en een grote dosis motivatie.
  • Feedback – Indien u geen positief antwoord krijgt, aarzel dan zeker niet om de interviewer of iemand van het HR-departement te contacteren om meer informatie te vragen over de reden waarom u niet bent weerhouden voor de functie. Dit kan van grote waarde zijn voor verdere jobinterviews.

Nota aan de redactie

Over het onderzoek

Deze studie, ontwikkeld door Accountemps en uitgevoerd door een onafhankelijk marktonderzoeksbureau tussen december 2011 en januari 2012, is gebaseerd op een enquête bij meer dan 2.500 CFO’s en financieel verantwoordelijken in 19 landen. In Europa zijn dit België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Over Accountemps

Accountemps is een gespecialiseerde divisie van de Amerikaanse groep Robert Half International Inc. De groep is marktleider op het vlak van gespecialiseerde uitzendarbeid en is genoteerd op de Beurs van New York. Sinds de opstart in België, meer dan 20 jaar geleden, is Accountemps gespecialiseerd in het tewerkstellen van tijdelijke boekhoudkundige en financiële kandidaten. In België heeft Accountemps vestigingen op 11 locaties: Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent, Groot-Bijgaarden, Hasselt, Herentals, Luik, Roeselare, Waver en Zaventem. www.accountemps.be

Twitter

Document: Jobinterviews - Persbericht Accountemps

Deze pagina delen