Online job boards en bedrijfswebsites zijn de meest gebruikte online tools om jobkandidaten aan te trekken

ma, 03/11/2013
  • 62% van de HR-managers zal blijven aanwerven tijdens de eerste helft van 2013
  • Online job boards en de website van het bedrijf zijn de meest gebruikte technologische tools om professionals aan te trekken
  • 35% stelt dat het totaal aantal cv’s binnen een bedrijf gestegen is als resultaat van technologische middelen

Brussel, 12 maart 2013 – Bijna twee derde (62%) van de HR-managers zal blijven aanwerven tijdens de eerste helft van 2013. Bedrijven die online rekruteren, hebben vandaag de dag zeer veel middelen voor handen om kandidaten aan te trekken. Aanwervingverantwoordelijken doen in dit kader het meeste beroep op online job boards en de eigen bedrijfswebsite. Dit blijkt uit een onderzoek van Robert Half, het eerste en grootste gespecialiseerde rekruteringsbedrijf ter wereld.

Meerdere online middelen aanwezig in de rekruteringsstrategie

De meerderheid van de HR-managers zal blijven aanwerven tijdens de eerste helft van 2013. Terwijl bijna de helft (47%) van de HR-verantwoordelijken aangeeft dat vrijgekomen administratieve posities zullen ingevuld worden, stelt zelfs 15% dat er nieuwe posities binnen administratie zullen gecreëerd worden. Bedrijven werken doorgaans met verschillende middelen om de gewenste kandidaten aan te trekken en online vormt hier een belangrijk deel van. Meer dan vier op tien (41%) HR-managers werken met online job boards en cv databases en 40% gebruikt de website van het bedrijf, gevolgd door online advertenties met 23%. Bij de vraag naar de keuze van de technologische tools indien financiële overwegingen geen rol zouden spelen, bleef de top drie ongewijzigd wat een indicatie is dat de gewenste online aanwervingmiddelen reeds deel uitmaken van de huidige rekruteringsstrategieën van vele Belgische bedrijven.

Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half BeLux zegt hier het volgende over: “In de context van de ‘war for talent’ waarbij bedrijven steeds meer concurrentie ondervinden bij het aanwerven van de meest geschikte kandidaten, mogen bedrijven er niet van uitgaan dat de gewenste sollicitanten hen gaan vinden. Het gaat erom de juiste kandidaten te identificeren en de middelen zo goed mogelijk af te stemmen op het doelpubliek met als opzet de meest geschikte kandidaten aan te trekken.”

Sociale Media

Sociale media hebben sinds enkele jaren ook volop hun weg gevonden naar het rekruteringsproces. Bijna de helft (45%) van HR-managers gebruikt één of meerdere sociale media in de zoektocht naar werknemers. De Facebook-pagina van het bedrijf staat op de eerste plaats met 20%, gevolgd door de LinkedIn accounts van werknemers en de LinkedIn-pagina van de organisatie (16%); en de Twitter account van het bedrijf (9%).

LinkedIn wordt in grotere mate gebruikt door bedrijven in Brussel (23%) vergeleken met Wallonië (15%) en Vlaanderen (14%). Facebook lijkt dan weer met 28% het favoriete sociale medium voor Vlaamse bedrijven te zijn. Dit percentage zakt naar 15% in Brussel en 12% in Wallonië.

“Gezien we in een digitaal tijdperk leven, nemen bedrijven in toenemende mate online middelen op in hun rekruteringsstrategieën. Door het snelle toenemende gebruik van sociale media de laatste jaren is het ook niet verrassend dat deze tools  zijn uitgegroeid tot een vast element in het aanwervingsproces. Gezien de veelheid van rekruteringskanalen aanwezig in de maatschappij vandaag, raden wij bedrijven aan een ‘all-round aanpak’ te hanteren door gebruik te maken van een combinatie van traditionele, digitale, mobiele en externe middelen,” aldusFrédérique Bruggeman.

Er werd aan 200 HR-managers de volgende vraag gesteld: “Welke technologische tools gebruikt uw bedrijf om professionals aan te trekken naar uw organisatie?”

Online job boards /  cv databases

41%

Website met vacatures van het bedrijf

40%

Online adverteren

23%

Facebook-pagina van het bedrijf

20%

Online rekruteringsbeurzen

18%

Database / managementsysteem

18%

Mobiele websites

17%

LinkedIn accounts van werknemers en de LinkedIn-pagina van het bedrijf

16%

Blog van het bedrijf

14%

(interactieve) Bedrijfsvideo's

10%

Twitter account van het bedrijf

9%

Mobiele apps

9%

QR codes

5%

Online spelletjes

3%

Bron: Enquête van Robert Half bij 200 HR-managers in België - meerdere antwoorden mogelijk.

Als resultaat van geavanceerde technologische tools stelt 35% van de HR-verantwoordelijken dat het totaal aantal ontvangen cv's, gestegen is vergeleken met drie jaar geleden. De HR-managers die van mening zijn dat het aantal naar boven gegaan is, hebben logischerwijze meer werk met het verwerken van deze documenten. De interne rekruteringsteams krijgen gemiddeld een zes op tien van de ondervraagde HR-verantwoordelijken als er gevraagd werd naar de mate waarin ze in staat waren dit toegenomen aantal te managen.

Er werd aan 200 HR-managers de volgende vraag gesteld:  “Op een schaal van 1 tot 10, waar 10 staat voor heel goed te managen en 1 helemaal niet, hoe goed slaagt uw intern rekruteringsteam er in om het toegenomen aantal cv's te managen?”6/10 (gemiddelde)

“Het doornemen van cv’s kan enorm veel tijd in beslag nemen wat het algehele selectieproces langer doet aanslepen. Dit is vaak een luxe dat bedrijven zich niet kunnen veroorloven. Organisaties doen daarom geregeld beroep op externe middelen, zoals rekruteringsbureaus die hen bijstaan doorheen het hele selectieproces en bedrijven veel tijd kunnen doen besparen doordat ze niet alleen het screeningproces op zich nemen, maar ook de geschikte kandidaten zoeken, testen en referenties afnemen met als doel de perfecte match te bekomen dus bedrijf en sollicitant,” aldus Frédérique Bruggeman.

De ondervraagde HR-managers geven eveneens aan dat de kwaliteit van de cv’s die ze ontvangen via geavanceerde technologische tools slechts iets meer dan gemiddeld is vergeleken met de cv’s die ze te zien krijgen via andere tools.

Er werd aan 200 HR-managers de volgende vraag gesteld: “Op een schaal van 1 tot 10 waar 1 overeenkomt met heel zwak en 10 met heel sterk, gelieve de kwaliteit van deze cv's te vergelijken met de cv’s  van andere tools.”6/10 (gemiddelde)

###

Nota aan de redactie

 

Over dit onderzoek

Het onderzoek is een initiatief van Robert Half en werd uitgevoerd in december 2012 en januari 2013 in alle anonimiteit door MarketProbe, een onafhankelijk onderzoeksbureau, bij 200 HR-managers over heel België.

Over Robert Half

Robert Half, dat tot de S&P 500 behoort, is het eerste en grootste gespecialiseerde rekruteringsbedrijf ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1948 en beschikt wereldwijd over meer dan 350 filialen waarvan 11 gelegen in België. Robert Half biedt rekruteringsoplossingen op maat voor tijdelijke en permanente opdrachten voor professionals gespecialiseerd in finance en accounting, financiële dienstverlening (bank- en verzekeringssector), interim-management, human resources, administratie en juridische materies. Robert Half staat garant voor een professionele dienstverlening en persoonlijke ondersteuning. Meer info op roberthalf.be  

Twitter

Document: Online aanwervingstools

Deze pagina delen