Nieuw Onderzoek : Traditionele Aanwervingsmethodes Blijven Heel Populair Bij Human Resources

wo, 03/28/2012

Brussel, 28 maart 2012. Terwijl er al meer dan een miljoen Belgen een LinkedIn account hebben, zijn bijna acht op tien HR-directeurs (78%) van mening dat sociale media geen efficiënt instrumenten zijn bij aanwervingen, of zijn ze niet overtuigd van de efficiëntie van sociale media. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Robert Half, een consultancybedrijf dat bij gespecialiseerde aanwervingen marktleider is. Bovendien is 47% van de managers van mening dat het weinig waarschijnlijk is dat een internetprofiel een traditionele cv zal kunnen onttronen.

Het onderzoek, dat bij 200 human resources directeurs in België werd uitgevoerd, heeft aangetoond dat bijna 30% van de managers bij een aanwervingsproces geen gebruik maakt van sociale media. Van de managers die wel sociale media gebruiken, maakt 23% gebruik van bepaalde websites om met de kandidaten te communiceren. Nauwelijks 21% gebruikt de sociale websites om kandidaten te vinden. Hoe verleidelijk het ook is om even een blik te werpen op de Facebook-pagina van een kandidaat, toch beweert slechts een vijfde van de HR-directeurs dat ze sociale mediasites bezoeken om het gedrag en/of de geschiktheid van een kandidaat te beoordelen.

We hebben aan de Belgische HR-directeurs de volgende vraag gesteld: "Waarom gebruikt u sociale media tijdens het aanwervingsproces?" Dat leverde de volgende antwoorden op:

Ik gebruik geen sociale netwerken

28%

Communicatie met de kandidaten

23%

Zoeken van kandidaten

21%

Controle op het gedrag en/of op de geschiktheid van een kandidaat via zijn onlineprofiel

20%

Zoeken van referenties voor potentiële aanwervingen

20%

Ander

6%

Meerdere antwoorden waren mogelijk.

 

Frédérique Bruggeman, managing director van Robert Half Belgium, zegt hierover: "Sociale media zijn in de afgelopen jaren veel populairder geworden en, terwijl talloze organisaties sociale media met succes gebruikt hebben als commercieel instrument of ter versterking van hun imago, is de efficiëntie van sociale media bij aanwervingen in de meeste ondernemingen niet bewezen. Verantwoordelijken voor human resources hebben het soms moeilijk met het grote aantal profielen dat op sociale media zoals LinkedIn beschikbaar is. Qua kostprijs en tijdsgebruik kan het interessant zijn om een beroep te doen op een rekruteringsbureau omdat het een preselectie uitvoert en alleen kandidaten voorstelt die beantwoorden aan de vereisten die gesteld worden aan de vacante functie.

Toch is het belangrijk dat kandidaten LinkedIn blijven gebruiken om hun professionele relaties op de hoogte te houden van hun carrièreverloop, zelfs als ze niet aan het solliciteren zijn. De kandidaten moeten zelf hun reputatie online beheren door hun profiel professioneel vorm te geven en up-to-date te houden. Interessante artikels plaatsen, aan relevante discussiegroepen deelnemen en regelmatig aan online-audits meedoen, het zijn maar enkele activiteiten die ertoe bijdragen dat het persoonlijke imago van de kandidaat en dat van de onderneming verbetert."

Nota's voor de uitgevers

Het onderzoek is een initiatief van Robert Half Belgium en werd tussen december 2011 en januari 2012 door een onafhankelijk onderzoeksbureau uitgevoerd bij 200 human resources directeurs over heel België.

Over Robert Half
Robert Half, dat tot de S&P 500 behoort, is het grootste en belangrijkste bureau voor gespecialiseerde vacatures ter wereld. Het bedrijf werd in 1948 opgericht en het beschikt over meer dan 350 filialen overal ter wereld. Het bedrijf biedt oplossingen aan voor tijdelijke opdrachten, interimopdrachten en vaste opdrachten voor professionals in finance, in de financiële dienstverlening, human resources, marketing en administratie. Robert Half biedt een werkplek en hulpmiddelen voor kandidaten die op zoek zijn naar een baan op roberthalf.be.

 

Deze pagina delen