LinkedIn wordt steeds populairder in het rekruteringsproces

wo, 12/03/2014
  • 37% Belgische HR-managers rekruteerde al met succes kandidaten via LinkedIn
  • Ze stellen dat meer dan één derde (35%) van de vacatures op werknemersniveau wordt geplaatst op externe job boards inclusief LinkedIn
  • 31% zegt sociale media vooral te gebruiken om vacatures te promoten

Brussel, 3 december 2014
Bedrijven die online rekruteren, hebben vandaag de dag zeer veel middelen voor handen om kandidaten aan te trekken. Sociale media spelen hierin een belangrijke rol. Meer dan één derde (37%) van de ondervraagden rekruteerde al met succes kandidaten via LinkedIn. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half liet uitvoeren onder 200 Belgische HR-managers.

Het succes van LinkedIn
Ook in 2013 polste Robert Half in een onderzoek naar het belang van sociale media in het rekruteringsproces (Lees hier meer over het onderzoek Robert Half 2013). Daaruit bleek toen dat LinkedIn in grotere mate werd gebruikt door bedrijven in Brussel (23%) vergeleken met Wallonië (15%) en Vlaanderen (14%). Facebook leek dan weer met 28% het favoriete sociale medium voor Vlaamse bedrijven te zijn. Uit de cijfers van 2014 blijkt dat LinkedIn vandaag in heel België op de eerste plaats staat en dat het erg belangrijk geworden is bij de zoektocht en de aanwerving van nieuwe medewerkers.

Er werd aan 200 HR-managers de volgende vraag gesteld: “Via welke van de volgende sociale mediasites hebt u een kandidaat kunnen rekruteren?”

Bron: Onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in juni 2014 in opdracht van Robert Half bij 200 Belgische HR-managers.

Er werd aan 200 HR-managers de volgende vraag gesteld: “Hoeveel procent van de vacatures in uw bedrijf wordt geplaatst op externe job boards inclusief LinkedIn?”

Bron: Onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in juni 2014 in opdracht van Robert Half bij 200 Belgische HR-managers

Sociale media maken deel uit van het rekruteringproces
Sociale media zijn snel, overal en altijd toegankelijk, en misschien nog belangrijker, ze maken voor veel mensen elke dag deel uit van hun leven. Dat zorgt er uiteraard voor dat je via sociale media gemakkelijk mensen bereikt, en dat maakt ze een erg interessante tool voor aanwervingsprofessionals.

Er werd aan 200 HR-managers de volgende vraag gesteld: “Wat was het grootste voordeel van het gebruik van sociale media tijdens het aanwervingsproces?”

Bron: Onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in juni 2014 in opdracht van Robert Half bij 200 Belgische HR-managers

Er bestaan vandaag erg veel rekruteringskanalen in de maatschappij. We raden aan voor een ‘all-round aanpak’ te kiezen door gebruik te maken van een combinatie van traditionele, digitale, mobiele en externe middelen. De zakelijke netwerksite LinkedIn is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel geworden van dit pakket. Dit sociale medium geeft je de mogelijkheid snel informatie over een kandidaat te weten te komen, zelf je interesse te laten blijken en mogelijk meteen contact op te nemen. Door het snelle toenemende gebruik van sociale media de laatste jaren is het ook niet verrassend dat deze hulpmiddelen zijn uitgegroeid tot een vast element in het aanwervingsproces”, aldus Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux.

 

Nota aan de redactie

Over het onderzoek
Deze studie is ontwikkeld door Robert Half en door een onafhankelijk marktonderzoeksbureau uitgevoerd in juni 2014. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 200 Belgische HR-managers.

Over Robert Half
Robert Half, dat tot de S&P 500 behoort, is het eerste en grootste gespecialiseerde rekruteringsbedrijf ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1948 en beschikt wereldwijd over meer dan 340 filialen waarvan 11 gelegen in België. Robert Half biedt rekruteringsoplossingen op maat voor tijdelijke, permanente en interim-managementopdrachten voor professionals gespecialiseerd in finance en accounting, financiële dienstverlening (bank- en verzekeringssector), IT, administratie en juridische materies. Robert Half staat garant voor een professionele dienstverlening en persoonlijke ondersteuning. Meer info op roberthalf.be

 

Deze pagina delen