Gebrek aan tijd is voor meer dan één derde van de CFO’s het grootste struikelblok voor de productiviteit van het financieel departement

ma, 09/09/2013
  • 39% van de CFO’s en financieel directeurs stelt dat gebrek aan tijd om het werk en de projecten af te werken een negatieve invloed heeft op het financieel departement
  • 30% kampt met een tekort aan permanente werknemers om het werk en de projecten tot een goed einde te brengen
  • 90% onderneemt maatregelen om de efficiëntie binnen het financieel departement te bevorderen

Brussel, 9 september 2013 – Bedrijven worden vandaag de dag geconfronteerd met verschillende uitdagingen. De aanhoudende economische onzekerheid, en de omvangrijke en complexe veranderingen binnen finance onderstrepen het belang van het financieel en boekhoudkundig departement. Uit onafhankelijk onderzoek van Accountemps, een divisie van Robert Half gespecialiseerd in de tewerkstelling van boekhoudkundige en financiële profielen op tijdelijke basis, blijkt dat gebrek aan tijd om projecten en taken af te werken de grootste uitdaging vormt voor bijna vier op tien (39%) Belgische CFO’s.

Ook gebrek aan mankracht

Meer dan de helft (51%) van de Belgische CFO’s en financieel directeurs kampt met een gebrek aan personeel wat een negatieve invloed heeft op het financieel departement.  Drie op tien verwijzen in dit kader naar permanente werknemers terwijl 21% de nadruk legt op tijdelijke personeelsleden. Hierop volgend stelt 24% van de CFO’s dat het aantal tijdelijke werknemers gestegen is vergeleken met drie jaar geleden.

Andere factoren die, volgens Belgische CFO’s en financieel directeurs, de efficiëntie van het financieel departement aantasten zijn een gebrek aan samenwerking tussen de verschillende departementen (29%), gevolgd door onvoorziene veranderingen die een project met zich kan meebrengen (26%).

Maj Buyst, Director Accountemps zegt hier het volgende over: “De druk op CFO’s om kostefficiënt te opereren en tegelijkertijd het kapitaal te verhogen heeft ervoor gezorgd dat financiële afdelingen een steeds belangrijkere rol toegeschreven kregen, en dit in een tijd waar bedrijven moeilijkheden ondervinden om gekwalificeerd financieel personeel aan te trekken en te behouden.

Om deze vaardigheidskloof te overbruggen doen organisaties in grote mate beroep op tijdelijke werknemers die de nodige expertise aan de dag brengen, de extra werkdruk kunnen opvangen en om de tijd te overbruggen tot er eventueel permanente werkkrachten worden aangenomen.”

De volgende vraag werd gesteld aan 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs: “Welke factoren hebben, indien van toepassing, een negatieve invloed op uw financieel departement?”

Gebrek aan tijd om werk en projecten tot een einde te brengen 39%
Gebrek aan permanente werknemers om werk en projecten tot een einde te brengen 30%
Gebrek aan samenwerking tussen verschillende departementen 29%
De onvoorziene veranderingen die een project met zich kan meebrengen 26%
Gebrek aan tijdelijke werknemers om de permanente werknemers efficiënt bij te staan of om de efficiëntie te bevorderen binnen het team 21%
Inadequate communicatieve vaardigheden 18%
Inadequate technische vaardigheden 16%
Gebrek aan leiderschap van mid-management 14%
Geen van bovenstaande 13%

Bron: Enquête van Robert Half bij 200 CFO’s en financieel directeurs in België – meerdere antwoorden mogelijk

CFO’s ondernemen actie

Negen op tien bedrijven ondernemen maatregelen om de efficiëntie binnen het financieel departement te bevorderen: Bijna vier op tien (38%) CFO’s en financieel directeurs ondernemen acties om de communicatie tussen de interne departementen te verbeteren. Daarnaast geeft 36% prioriteit aan het trainen van teamleden, gevolgd door het verbeteren van het bedrijfsproces (28%), technologie (27%) en financiële systemen (24%).

“De functie van de CFO is belangrijker geworden sinds hij/zij, naast de traditionele financiële taken, in toenemende mate een commerciëlere en strategischere rol speelt binnen het bedrijf. In deze context kan finance business partnering bijdragen tot betere bedrijfsprestaties: door een nauwere samenwerking tussen het financieel departement en andere afdelingen, kunnen deze laatste rekening houden met de financiële gevolgen van hun beslissingen wat tevens de risico’s kan inperken,” aldus Maj Buyst.

Nota aan de redactie

Over dit onderzoek

Het onderzoek is een initiatief van Robert Half/Accountemps en werd uitgevoerd in december 2012 en januari 2013 in alle anonimiteit door Market Probe, een onafhankelijk onderzoeksbureau, bij 200 CFOs en financieel directeurs over heel België.

Over Accountemps

Accountemps is een gespecialiseerde divisie van de Amerikaanse groep Robert Half. De groep is marktleider op het vlak van gespecialiseerde uitzendarbeid en is genoteerd op de Beurs van New York. Sinds de opstart in België, meer dan 20 jaar geleden, is Accountemps gespecialiseerd in de tewerkstelling van tijdelijke boekhoudkundige en financiële kandidaten. In België heeft Accountemps vestigingen op 11 locaties: Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent, Groot-Bijgaarden, Hasselt, Herentals, Luik, Roeselare, Waver en Zaventem. Meer info op accountemps.be

Volg Accountemps via:

Twitter
Facebook
Youtube

Document: Uitdagingen voor het financieel departement

Deze pagina delen