Eén op vier bedrijven vindt dat emotionele intelligentie (EQ) in het aanwervingsproces wordt onderschat, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van het gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half bij 300 mangers met aanwervingsbevoegdheid. Bijna de helft van de bedrijven (47%) geeft echter aan dat dat net een zeer belangrijke vaardigheid is voor hun werknemers.

Deze resultaten bevestigen het rapport van het World Economic Forum, dat voorspelt dat emotionele intelligentie binnenkort tot de top tien zal behoren van de vaardigheden die tegen 2020 van werknemers zullen worden verwacht. Nu de voorbereiding van de vierde Industriële Revolutie een prioriteit wordt, willen bedrijven een duurzaam personeelsbestand ontwikkelen. Het resultaat is dat de huidige leiders wanhopig op zoek zijn naar werknemers die over meer dan alleen technische vaardigheden beschikken. Zij leggen een grotere nadruk op mensen met de juiste sociale vaardigheden die nodig zijn om met de snel veranderende bedrijfsomgeving om te gaan. 

Bedrijfsleiders noemden een betere samenwerking tussen teams (54%), beter leiderschap (44%), en meer motivatie en een hoger moreel (29%) als de belangrijkste voordelen van het aanwerven van werknemers met een hoge emotionele intelligentie. Inderdaad, slechts 1% van de Belgische bedrijven zegt dat een hoog EQ geen enkel extra voordeel biedt. 

Ondanks deze voordelen zijn managers nog steeds van mening dat tijdens het rekruteringsproces onvoldoende belang wordt gehecht aan emotionele intelligentie. Meer dan de helft van hen doet deze vaststelling – 49% van de bevraagde managers zegt dat ze ‘net genoeg’ belang hechten aan het EQ, maar dat er zeker ruimte is voor verbetering.  

"In de huidige war for talent moeten werkgevers een evenwicht vinden tussen vaardigheden en persoonlijkheid, waarbij ze moeten nagaan welke kenmerken in een team vereist zijn en welke vaardigheden kunnen worden aangeleerd", benadrukt Joël Poilvache, Director bij Robert Half. "Emotionele intelligentie en een gezonde bedrijfscultuur gaan nu eenmaal hand in hand. Door de tijd te nemen om feedback te geven en waardering te tonen, kunnen werkgevers de betrokkenheid en tevredenheid van hun medewerkers verhogen, wat leidt tot meer geluk op de werkvloer.Gelukkige werknemers zijn meer betrokken en gedrevener om succes te boeken, waardoor er een positieve en goed presterende werksfeer wordt gecreëerd.”