Belgische werknemer verveelt zich halve werkdag per week

Heb je al eens een dipje op het werk? Dan ben je zeker niet alleen. Volgens Belgische managers met aanwervingsbevoegdheid vervelen hun medewerkers zich gemiddeld 10 procent van de tijd.

Heb je al eens een dipje op het werk? Dan ben je zeker niet alleen. Volgens Belgische managers met aanwervingsbevoegdheid vervelen hun medewerkers zich gemiddeld 10 procent van de tijd. Bij een veertigurenweek betekent dit dat werknemers vier uur van de tijd niet gefocust zijn op hun werk. Dat blijkt uit een studie van gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half bij 300 Belgische hiring managers. 

Volgens de ondervraagde managers is de grootste reden voor verveling een tekort aan diversiteit in de werkzaamheden, slecht uitgevoerde meetings en te weinig uitdagende opdrachten. “Terugkomende verveling is vaak een teken aan de wand,” zegt Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half BeLux. “Het kan voor een werknemer een gevolg zijn van het gevoel dat zijn talent en vaardigheden niet volledig aansluiten op zijn functie.”

Frédérique Bruggeman: “Medewerkers die zich te vaak vervelen kunnen tekenen gaan vertonen van een bore-out. Dit is net zo gevaarlijk als een burn-out. Werkgevers moeten daarom steeds in gedachten houden dat een betrokken werknemer een gelukkige werknemer is, en die zijn natuurlijk een stuk productiever.” 

Daarom geeft Frédérique Bruggeman graag enkele tips mee om een ‘bore-out’ bij werknemers tegen te gaan: 

  1. Ga na wat de talenten en ambities zijn: een werknemer die het gevoel heeft dat hij zich actief kan ontwikkelen, is automatisch meer gedreven om te verbeteren.
  2. Stel samen (carrière)doelen op: een blik op de toekomst werkt vaak aanmoedigend.
  3. Laat medewerkers zichzelf in vraag stellen: zijn ze nog gelukkig met wat ze doen? Voelen ze zich gewaardeerd? Wat kan er beter? Elke levensfase stelt namelijk zijn eigen, nieuwe eisen. Bijvoorbeeld: een jonge vader of moeder heeft andere eisen en noden in vergelijking met een starter.