8 op 10 bedrijven heeft het moeilijk om hun personeel voor te bereiden op de digitale transformatie. Dat blijkt uit onderzoek van gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half. Waar kmo’s vooral extern op zoek gaan naar de juiste profielen, verkiezen bedrijven met meer dan 250 werknemers voornamelijk om hun personeel intern op te leiden. “Het geloof bij de Belgische managers in de weg voor digitale transformatie is groot, maar de drempels zijn nog hoog,” zegt Jeroen Diels, Director van Robert Half.

Geloof in de digitale transformatie is hoog

Dat de digitale transformatie eraan komt, daar zijn de Belgische managers van overtuigd. Uit recent onderzoek van gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half krijgen de Belgische managers hun personeel echter niet voldoende voorbereid op de digitale transformatie. Vooral bij grote bedrijven, waarbij bijna de helft kiest voor opleiding in plaats van rekrutering, geven 8 op 10 managers aan te worstelen met het opleiden van hun personeel.

KMO’s zetten sneller in op het aanwerven van nieuwe krachten, zowel tijdelijk (42%) als vast (40%). Maar ook bij de managers die rekruteren, geeft meer dan 6 op 10 (66%) aan het moeilijk te hebben met het vinden van kandidaten die de juiste technologische kennis hebben.

Naast het rekruteren en het opleiden van personeel, blijken implementatie en verzet tegen verandering grote drempels zijn voor digitale transformatie volgens de ondervraagden. Digitale transformatie vereist immers bepaalde vaardigheden onder het personeel. Change management, ervaring en communicatievaardigheden worden als belangrijkste genoemd door de manager. Vrouwelijke managers hechten opvallend meer waarde aan communicatieskills dan mannelijke (70% vs. 50%).

Jeroen Diels, Director bij Robert Half: “Het blijft cruciaal om voldoende te investeren in een goed uitgestippeld opleidingsbeleid met frequente opleidingen en trainingen op maat. We zien trouwens dat soft skills zoals communicatieve vaardigheden belangrijker worden in het rekruteringsproces. Waar vroeger vooral gefocust werd op de hard skills, kiezen bedrijven steeds vaker voor een social fit met de toekomstige collega’s. Zo staren ze zich niet blind op specifieke hard skills die sowieso moeilijk te vinden zijn, wat ze dan weer kunnen compenseren door opleidingen te voorzien.”

Geloof in directiecomité

Toch geven de bevraagde managers aan vertrouwen te hebben in hun leiderschap als het op digitale transformatie aankomt. 85% van de hiring managers in bedrijven met meer dan 250 werknemers gelooft dat hun directiecomité capabel is om de digitale transformatie in goede banen te leiden. Bij KMO’s is dit 7 op 10. Zij die niet in hun leiders geloven, wijten dit aan een gebrek aan communicatie (40%), technische kennis (40%) en ervaring in change management (37%).