• 44% van de Belgische bedienden is van plan een loonsverhoging te vragen in de komende twaalf maanden
  • 67% zegt een loonsverhoging te vragen omdat het salaris niet evenredig is gestegen met de taken en verantwoordelijkheden
  • 11% zou op zoek gaan naar een nieuwe baan als ze de huidige werkgever om een loonsverhoging vragen en er geen krijgen

Brussel, 24 november 2015 – Weinig momenten die zo veel tact en diplomatie vragen als het vragen van een loonsopslag. Bijna de helft (44%) van de werknemers is van plan een loonsverhoging te vragen in de komende twaalf maanden. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half bij 1000 Belgische bedienden.

Tijd voor opslag?

Bijna de helft (44%) van de Belgische bedienden is van plan een loonsverhoging te vragen in de komende twaalf maanden. Werknemers van generatie Y zijn in grotere mate (51%) bereid om een opslag te vragen dan werknemers van de babyboomgeneratie (48%) en generatie X (33%).

Wanneer wordt gevraagd naar de redenen om een salarisverhoging te vragen, geeft meer dan twee derde (67%) aan dat zijn/haar loon niet mee is geëvolueerd met het groeiende takenpakket en verantwoordelijkheden. 13% zegt dan weer dat een salaristoename noodzakelijk is om de huidige levensstandaard te bekostigen, terwijl 11% stelt dat ze meer moeten verdienen om in de basisbehoeften te voorzien. Daarnaast geeft 9% aan dat ze een loonsverhoging noodzakelijk vinden omdat het huidige salaris niet is afgestemd op de loonstandaard van de eigenlijke functie en de sector.

De volgende vraag werd gesteld aan 1000 Belgische bedienden: “Welke van de volgende redenen beschrijft het best waarom u van plan bent een loonsverhoging te vragen?”

  • Mijn salaris is niet evenredig gestegen met mijn taken en verantwoordelijkheden - 67%
  • Ik moet meer verdienen vanwege mijn manier van leven - 13%
  • Ik moet meer verdienen om in mijn basisbehoeften te voorzien - 11%
  • Mijn salaris is niet marktconform met de sector/mijn functie - 9%

Bron: onafhankelijke enquête uitgevoerd in opdracht van Robert Half bij 1000 Belgische bedienden

Frédérique Bruggeman, Managing Director Robert Half Belux zegt hier het volgende over: “Maar liefst 59% van de Belgische bedienden zegt nu meer vertrouwen te hebben in het vinden van een andere job ten opzichte van een jaar geleden. Er is dus een groeiend vertrouwen onder werknemers over hun kansen op de arbeidsmarkt en werknemers - die doorgaans hun marktwaarde kennen - zullen hier ook rekening mee houden indien ze in contact komen met nieuwe jobopportuniteiten. Bedrijven onderkennen dan ook het belang van salarisverhogingen om talent binnen het bedrijf te houden. Een marktconform loonbeleid dient vandaag dan ook des te meer een prioriteit te zijn voor bedrijven.”

Je krijgt je opslag niet. Wat nu?

Het kan uiteraard gebeuren dat een werkgever beslist om geen loonsverhoging toe te kennen. In dat geval zegt 40% van de werknemers te wachten tot het volgende functioneringsgesprek om de vraag opnieuw te stellen. Bijna drie op de tien (29%) durven een alternatief te vragen, zoals meer/betere extralegale voordelen of een beter betaalde functie binnen het huidige bedrijf. Toch zegt meer dan een tiende (11%) van de medewerkers op zoek te gaan een andere baan indien ze een negatief antwoord krijgen.

“Een negatief oordeel van de werkgever hoeft niet noodzakelijk het einde van de onderhandeling te zijn. Er zijn namelijk heel wat alternatieven voor een salarisverhoging. Denk maar aan extralegale voordelen of flexibele werktijden. Door een alternatief voor te stellen kan de werknemer de onderhandelingen gaande houden en is de kans groter dat hij/zij iets extra uit de wacht kan slepen. Belangrijk is om in dergelijke gevallen na te gaan wat de reden is om geen loonsverhoging toe te kennen en – indien mogelijk - hierop verder inspelen door concrete actiepunten te bespreken met de werkgever”, aldus Frédérique Bruggeman.

“Nee, je krijgt geen salarisverhoging.” – 5 tips om te leren omgaan met een ‘nee’

  • Blijf professioneel – Ongeacht wat je plannen zijn als je geen loonsverhoging krijgt, wees steeds professioneel. Het is belangrijk het vertrouwen van je manager niet te schaden en de deur open te houden voor een toekomstig gesprek over loonsverhogingen. Grapjes en loze dreigingen zijn dus niet op zijn plaats.
  • Ga op zoek naar creatieve alternatieven – Zit er momenteel geen loonsverhoging in? Dat betekent niet dat je geen beter totaalpakket kan verkrijgen. Je kan bijvoorbeeld extra vakantiedagen, flexibele werktijden of betere/meer extralegale voordelen vragen. Deze extraatjes worden in verschillende bedrijven gemakkelijker aanvaard dan een (permanente) loonsverhoging.
  • Plaats je in de schoenen van je manager – Probeer rekening te houden met eventuele externe factoren, zoals de algemene bedrijfsresultaten en de druk waarmee je leidinggevende wordt geconfronteerd. Misschien is er tijdelijk geen ruimte meer om loonsverhogingen toe te kennen. Door open vragen te stellen tijdens het gesprek kan je meer te weten komen over de achterliggende reden van de beslissing en hierop verder inspelen.
  • Tijd voor zelfreflectie – Dit is een uitgelezen moment om even stil te staan hoe jij naar jezelf als werknemer aankijkt. Welke projecten heb je de afgelopen tijd goed aangepakt? Op welke punten ondervond je problemen en hoe kwam dit? Door jezelf deze vragen te stellen kan je gemakkelijker inhaken op de verwachtingen van je manager en je eigen doelstellingen om later opnieuw een promotie en/of loonsverhoging te vragen.
  • Kijk vooruit – Verlies de moed niet als het antwoord ‘nee’ is. Hoewel je geen loonsverhoging hebt ontvangen, is dit wel een kans om even te onderzoeken hoe je wél de verwachtingen van je leidinggevende kunt overtreffen. Bespreek enkele duidelijke doelstellingen met je manager en plan na enkele maanden een vervolgmeeting in om je vooruitgang en resultaten te bespreken. Wie weet sleep je dan toch sneller dan verwacht die gehoopte loonsverhoging in de wacht.

 

Contacteer ons

Hill+Knowlton Strategies
Press Office
Maïté Oreglia/Joseph Lemaire
E-mail : maite.oreglia@hkstrategies.com
joseph.lemaire@hkstrategies.com
Tel.: 02/737.95.00