Wat is digitale transformatie en hoe wordt u er beter van?

Geplaatst door Robert Half 03/07/2019

Tegenwoordig kan u geen e-mail meer openen of u leest er wel iets over digitale transformatie. Er bestaan wel wat misverstanden over wat digitale transformatie nu eigenlijk is en waarom het belangrijk is. In deze blogpost leggen we u de essentials uit.

 

Wat is digitale transformatie?

Digitale transformatie is het inzetten van digitale technologieën om structuren en processen efficiënter en effectiever te maken. Digitalisatie is daarbij niet het doel, wel het verbeteren van het proces.

Elke onderneming doet op een andere manier aan digitale transformatie, maar bekende voorbeelden zijn:

 

Digitale transformatie gaat wel verder dan puur de technologie. Het gaat erom de eigen diensten en producten - waarop het bedrijf steunt - volledig heruit te vinden. En de transformatie gaande te houden.

Want digitale transformatie is geen eenmalige upgrade. Het is meer dan een klantenbestand in een spreadsheet gooien. Effectieve digitale transformatie houdt nooit op.

 

Waarom is digitale transformatie belangrijk?

De vierde technologische revolutie ademt in de nek van elke bedrijfsleider. Elke onderneming moet dan ook voortdurend verbeteren om competitief te blijven.

Wilt u vandaag nog processen optimaliseren of helemaal heruitvinden, dan moet u technologie omarmen en onderzoeken wat digitale transformatie voor u kan betekenen.

Dankzij digitale transformatie verbetert u de gebruikservaring voor uw (potentiële) klanten. En dat leidt natuurlijk tot betere bedrijfsresultaten.

 

Voorbeelden van digitale transformatie

Digitale transformatie is een filosofie. Een way of life. Het gaat om meer dan wat bestanden op de cloud zetten in plaats van op een usb-stick. We kunnen stellen dat digitale transformatie zowel intern als extern toepassingen kent.

 

Externe digitale transformatie

Wat kan u doen om het uw klanten aangenamer te maken en er zo uw resultaten onrechtstreeks mee te verbeteren? Enkele voorbeelden:

  • Vroeger moesten klanten van een badkamerspecialist naar de showroom komen. Nu kunnen ze via Google Maps / Virtual Reality door de toonzaal lopen en zelfs hun droombadkamer samenstellen via een configurator en op basis daarvan een offerte ontvangen.

  • Een autofabrikant die onderdelen 3D-print.

  • Tesla stelde haar patenten voor elektrische voertuigen gratis ter beschikking. Zo gaat de ontwikkeling van de markt sneller en helpt het de technologie te standaardiseren.

  • Bedrijven als Booking.com, AirBnB en Uber, maar ook Bitcoin zijn schoolvoorbeelden van het volledig digitaal transformeren van gekende concepten.

 

Interne digitale transformatie

Wat kan u doen om het uw werknemers aangenamer te maken en ze efficiënter te laten werken?

  • Bedrijven die communicatietools als Slack gebruiken om te vermijden dat werknemers tijd verliezen met verplaatsingen naar de andere kant van het land. (Dit kan ook extern met klanten)

  • Het werken met digitale tools zoals Google docs en spreadsheets in plaats van alles op papier te printen.

  • Online cursussen om personeel op te leiden.

 

Doe ik het goed?

Om echt te weten of uw inspanningen op gebied van digitale transformatie iets opleveren, is het belangrijk vooraf duidelijke doelstellingen te formuleren. Dat kan het besparen van kosten zijn, maar ook het sneller halen van deadlines of - klassiek - meer omzet.

Onderzoek eerst wat voor u een succesvolle transformatie is en hoe u dit kan meten.

 

Is uw personeel klaar voor digitale transformatie?

U mag als bedrijfsleider nog zo goed beseffen dat de digitale transformatie onvermijdelijk en vooral broodnodig is voor uw onderneming. Dat wil niet automatisch zeggen dat uw personeel uit zichzelf mee op de kar springt.

80% van de managers heeft het moeilijk om hun personeel voor te bereiden op de digitale transformatie. Dat blijkt uit onze eigen survey bij in totaal 700 Belgische CIO’s, CFO’s en senior managers met aanwervingsbevoegdheid en 1.000 medewerkers.

Veel kmo’s gaan extern op zoek naar nieuwe profielen die binnen die nieuwe digitale realiteit passen. Toch kunt u met de juiste opleidingen heel wat bereiken. Stuur uw medewerkers met een opleidingsbudget naar een relevante training.

Dat komt ook uw retentiebeleid ten goede, want werknemers die het moeilijk hebben om zich aan te passen zullen sneller andere oorden opzoeken.

 

Blijf op de hoogte van alles wat uw onderneming efficiënter kan maken

Inschrijving nieuwsbrief

Gelieve uw Voornaam in te vullen.
Gelieve uw Email in te vullen.

Duid aan welke informatie voor u het meest relevant is:*

Selecteer minimaal één optie.

Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bedankt en welkom.

Meer blogposts...