Emotionele intelligentie op het werk | Robert Half
Emotionele intelligentie speelt steeds vaker een belangrijke rol op de werkvloer, zowel voor werknemers als voor de managers die ze in dienst nemen. Emotionele intelligentie is het vermogen om zich bewust te zijn van eigen emoties, deze te beheersen en uit te drukken tijdens het werk. Daarbij komt ook het begrijpen van hoe anderen zich voelen op de werkvloer om op die manier efficiënter met hen communiceren.
Als manager kan u baat hebben bij het verbeteren van het EI-niveau om uw team te leiden en mensen te ondersteunen. Maar emotionele intelligentie is niet enkel belangrijk voor leiders, het is een nuttige eigenschap voor elke stap in een carrière. Mensen die een hoge emotionele intelligentie hebben, zijn vaak betere teamplayers. In ons onderzoek worden beter samenwerken, een verhoogde motivatie en sterke netwerkvaardigheden genoemd als positieve gevolgen van een emotioneel intelligent team.
Als hiring manager is het de moeite waard om EI als een factor te overwegen bij het aannemen van een nieuwe medewerker. 54% van de hiring managers zegt dat ze het gevoel hebben dat de meeste werkgevers niet genoeg nadruk leggen op emotionele intelligentie tijdens het aanwervingsproces. Er zijn een aantal hulpmiddelen die managers kunnen gebruiken om naar de EI van sollicitanten te peilen. In ons onderzoek geeft 41% van de hiring managers aan dat ze referentiechecks gebruiken als hulpmiddel bij het bepalen van de EI van een kandidaat, 73% gebruikt gedragsgerichte interviewvragen en 32% gebruikt persoonlijkheids- of psychometrische tests. Onze whitepaper ‘Emotioneel intelligent aanwerven’ helpt u verder op weg. In deze whitepaper vindt u een checklist met interviewvragen en -tips om het emotioneel quotiënt van kandidaten te testen.