Administratie, HR en office support - Trends voor 2022

Geplaatst door Robert Half op 09/11/2021
Geschatte leestijd: 2 minuten

Sinds de coronacrisis zijn de taken van office support professionals getransformeerd. Hun takenpakket is uitgebreider en gevarieerder. Ze ondersteunen elke tak van het bedrijf en zorgen ervoor dat de teams – ter plaatse, op afstand of hybride – blijven draaien als een goed geoliede machine. Robert Half bevroeg 300 C-level-managers in kmo’s en grote bedrijven in België en kon enkele interessante conclusies trekken voor wie actief is in administratie, HR en office support.

Grote vraag naar administratieve profielen

Er blijft veel vraag naar administratieve profielen. Het aantal tijdelijke jobs en tijdelijke jobs die overgaan in vaste jobs neemt toe. Door het hybride werken kunnen administratieve profielen zich wel aan een gevarieerder takenpakket verwachten. Waar er minder nood is aan bijvoorbeeld klantenonthaal krijgen zij nu andere taken zoals het beheer van sociale media en andere digitale ondersteuning.

Momenteel staan vooral de volgende functies op het verlanglijstje van rekruteerders: all-round administrative employees, customer service agents, sales assistants, office assistants en logistics administrators.

Logistieke sector boomt

Tal van sectoren zijn op zoek naar administratieve profielen, meer in het bijzonder de chemiesector, de retailsector, food & food processing, de productiesector én de logistieke sector. De pandemie, de digitalisering en de Brexit zorgen immers voor een enorme expansie van die laatste sector. De Brexit verhoogde bovendien de vraag naar mensen met een zeer specifieke expertise, zoals uitgebreide douanekennis en aankopers om grondstoffen tijdig bij bedrijven te krijgen. Logistiek personeel is door deze verandering moeilijker te vinden.

Vlotte sollicitatie en aantrekkelijk loonpakket

Door het aanhoudende telewerk en de grote vraag naar talent is een vlot sollicitatieproces cruciaal. Kandidaten hechten steeds meer belang aan hoe aangenaam dat proces verloopt. Voldoende en transparant terugkoppelen met feedback is dan ook essentieel.

Bovendien moeten rekruteerders er ook op letten dat het aanbod voldoende aantrekkelijk is. Kandidaten hebben immers veel mogelijkheden op de huidige arbeidsmarkt. Lonen voor administratieve functies zijn in het algemeen gestegen en die trend wordt ook voor 2022 verwacht. Zo liggen administratieve startlonen standaard boven de 2.000 euro. Er wordt ook steeds meer onderhandeld over het loon – ook voor startlonen – omdat kandidaten nu eenmaal weten dat ze gegeerd zijn.

Soft skills zijn een must

Ook voor administratieve profielen zijn soft skills steeds belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan kritisch en strategisch denken, project management, weerbaarheid en communicatievaardigheden. Wie op zoek is naar een administratieve job, zet die soft skills dus maar beter in de verf.

Hoeveel zou ik moeten verdienen - of aanbieden?

Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en office support, finance en boekhouding, IT en project en interim-management in België.

Naar de Salarisgids

Meer blogposts...