Wat doet een Hoofdboekhouder?

De rol van de Hoofdboekhouder is het waarborgen van de geloofwaardigheid van de rekeningen van een bedrijf/groep in overeenstemming met de door het management vastgestelde normen, waarbij hij de werkzaamheden van de boekhoudkundige teams moet verifiëren. De Hoofdboekhouder staat ook bekend als Financieel directeur, Directeur boekhouding en consolidatie of Chief Accountant.

Wat zijn de taken van een Hoofdboekhouder?

De taken van de Hoofdboekhouder zijn gevarieerd. Eerst en vooral zorgt hij voor de organisatie van zijn boekhoudkundig team door de structuur van de organisatie (functie, beroep, juridische entiteit) te bepalen. Hij stelt met zijn teams het tijdschema op met de deadlines die om juridische of financiële redenen strikt moeten worden gevolgd. Bij het afsluiten van de rekeningen is hij verantwoordelijk voor de organisatie en het opstellen van de afsluitingsschema’s op kwartaal-, maand- of jaarbasis en controleert hij de ontvangen informatie volgens de boekhoudkundige normen. Daarnaast is de Hoofdboekhouder verantwoordelijk voor de opvolging van de begroting en het financieringsplan. Hij is degene die in contact staat met banken om regelmatig over veranderingen te worden geïnformeerd en hij neemt ook deel aan de onderhandelingen met de bankinstellingen.

Wat zijn de vaardigheden en kenmerken van een Hoofdboekhouder?

Kennis hebben van boekhoudkundige tools (Local Gaap, wettelijke consolidatie, payroll, etc.) Kennis hebben van boekhoudnormen (IAS/IFRS, UK-US GAAP) Goede kennis hebben van de regelgeving Goede kennis hebben van boekhoudkundige IT-tools (MS Office, MS Dynamics, SAP, Oracle, JD Edwards, etc.) Graag met cijfers werken Professionele vaardigheid in het Engels en het Frans wordt zeer gewaardeerd Kennis hebben van belastingen Goede analytische vaardigheden en een samenvattend denkvermogen hebben Stressbestendig zijn

Welke opleiding is nodig om Hoofdboekhouder te worden?

Een Hoofdboekhouder heeft doorgaans ten minste een bachelordiploma in boekhouding (met optie management of fiscaliteit). Veel Hoofdboekhouders hebben een masterdiploma met financiële focus (finance/accounting, management, etc.) behaald. Andere trajecten zijn echter mogelijk mits een specialisatie in finance/accounting. De functie Hoofdboekhouder is mogelijk na een minimumervaring van 7 jaar.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden voor een Hoofdboekhouder?

De Hoofdboekhouder kan doorgroeien naar Administratief en Financieel directeur, Financieel directeur of Consolidation Director.
Solliciteer of vraag personeel vandaag aan. Onze recruitment consultants zullen snel contact opnemen.Robert Half helpt u graag met uw zoektocht naar een hoofdboekhouder.
Krijg toegang tot getalenteerde professionals voor tijdelijke en vaste jobs, op elk niveau, van ondersteunende functies tot C-suite, en vind het talent dat u nodig hebt met behulp van onze toonaangevende matchingtechnologie.