General Ledger Accountant

Wat doet een General Ledger Accountant?

De rol van de General Ledger Accountant bestaat erin de financiële staat van een onderneming of een groep voor te leggen, hij werkt op basis van de boekhoudkundige en managementgegevens die hem via de verschillende rapporten worden meegedeeld en hij moet rekening houden met de internationale normen.

De General Ledger Accountant staat ook bekend als Consolidator of General Ledger Clerk.

Wat zijn de taken van een General Ledger Accountant?

De taken van de General Ledger Accountant zijn gevarieerd en hangen af van de structuur van de onderneming. Hij verzamelt, verifieert en analyseert alle documenten met betrekking tot de economische, fiscale en financiële activiteiten van de onderneming (boekhoudkundige en fiscale aangiften, verslagen, balansen, winst- en verliesrekeningen, etc.) om samen met de moederonderneming de consolidatiekring te bepalen. Daarom plant hij het consolidatieschema voor de rekeningen en de procedures voor de transacties tussen gelinkte bedrijven.

Hierna geeft hij de gegevens in een consolidatiesoftware in, wat hem de mogelijkheid geeft om eventuele afwijkingen van de verschillende dochterondernemingen te controleren.

De General Ledger Accountant is ook verantwoordelijk voor het opstellen van de geconsolideerde boekhoudkundige en budgettaire resultaten. Hierbij analyseert hij de geconsolideerde rekeningen met de verkregen resultaten om vervolgens de herformuleringsboekingen van de consolidatie volgens de IFRS-normen te kunnen integreren. Hij brengt ook jaarlijks verslag uit bij de Bedrijfsrevisor.

General Ledger Accountant
Brussels
Uitzendopdracht met optie vast

General Ledger Accountant | Engels | Zuid-Limburg
Sint-Truiden
Uitzendopdracht met optie vast

General Ledger met kennis Turks - Ternat
Ternat
Uitzendopdracht met optie vast

Meer jobs tonen

Wat zijn de vaardigheden en kenmerken van een General Ledger Accountant?

  • Beheersing van de boekhoudkundige technieken (consolidatie, financiële analyse, financiële rapportering, etc.)
  • Kennis hebben van normen en voorschriften (IFRS, SOX, etc.)
  • Graag met cijfers en financiële wiskunde werken
  • Perfecte kennis hebben van IT-tools (SAP, Oracle, Cognos, Hyperion, JD Edwards, etc.)
  • Goede kennis hebben van de fiscale en juridische normen
  • Goede analytische vaardigheden en een samenvattend vermogen hebben
  • Vlotte beheersing van het Frans en het Engels is verplicht
  • Goede interpersoonlijke vaardigheden hebben
  • Stressbestendig zijn

Welke opleiding is nodig om General Ledger Accountant te worden?

Een General Ledger Accountant heeft doorgaans ten minste een bachelordiploma in Accounting (met optie management of fiscaliteit) behaald. Meestal heeft een General Ledger Accountant een masterdiploma behaald met financiële focus (Finance/Accounting, Management, etc.).

Andere trajecten zijn echter mogelijk mits een specialisatie in boekhouding, audit, management of finance. Deze functie is niet beschikbaar voor pas afgestudeerden, een minimumervaring van vijf jaar in consolidatie (audit of management control) is vereist.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden voor een General Ledger Accountant?

De General Ledger Accountant kan doorgroeien naar een functie van Consolidatiemanager, Accounting Director, Controlling Director, Financieel Directeur van een dochteronderneming of Audit Director.

Jobs die lijken op een General Ledger Accountant: Boekhouder, Hulpboekhouder, Hoofdboekhouder, Accounts Payable Accountant, Accounts Receivable Accountant, Finance Manager.

Cv-template

Het curriculum vitae of cv bepaalt de eerste indruk die een potentiële werkgever van u krijgt. Download onze cv-template gratis en vergroot uw kans op...

Lees meer

Blog

Als een echte carrièrepartner staan we u graag bij met carrièreadvies. Of u nu op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of wilt doorgroeien in uw huidige...

Lees meer