Bedrijfstransformatie – welk verhaal heb jij te vertellen?

Geplaatst door Robert Half op 03/08/2023
Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Een bedrijfstransformatie is vandaag 'business as usual'. Daniel Vergara González, Managing Director bij Robert Half Executive Search legt uit wat dat precies betekent voor leidinggevenden en verklaart waarom het zo belangrijk is om in tijden van verandering het juiste verhaal te vertellen.

Dit zou het verhaal kunnen zijn van om het even welk bedrijf in 2023: het heeft zich met succes een weg gebaand door de pandemie, telewerkers halen op kantoor de banden aan met collega's, de toeleveringsketen is gestabiliseerd en een responsief financieel team houdt de inflatie onder controle.

En dan komen de krantenkoppen over generatieve artificiële intelligentie. Er verschijnen bijna dagelijks nieuwe tools op de markt en er gaan verhalen rond over jobs die op enkele maanden of jaren tijd volledig van de kaart worden geveegd. Het gevoel van onzekerheid keert razendsnel terug na een intensieve periode van disruptie.

Bedrijven hebben altijd al te kampen gehad met cycli van verandering, maar misschien voelt het vandaag allemaal net wat sneller aan. Het aantal crisissen en de opeenstapeling van nieuwe technologieën geeft ons het gevoel dat de wereld verder en sneller evolueert dan ooit tevoren.

Volgens het Boardroom Navigator-rapport 2023 van Robert Half vereist een bedrijfstransformatie vooral ervaring, communicatieskills en technische kennis. Dat zijn cruciale vaardigheden voor leidinggevenden, omdat verandering begint bij de top en er op een standvastige, eerlijke en pragmatische manier over moet worden gecommuniceerd.

Maar het is evengoed belangrijk om het juiste verhaal te vertellen. Verhalen spelen in op de emotionele ervaring van mensen en helpen om een beeld te schetsen van de toekomst, wat cruciaal is om nieuwe manieren van werken aan te moedigen en te behouden. Ze bieden bovendien een referentiepunt voor ieders rol in het veranderingsproces, wat dan weer een duwtje in de rug kan zijn om naar een gemeenschappelijk doel toe te werken.

Het probleem is echter dat slechts 12% van de private-equitybeleggers en 20% van de bestuursraden gelooft in de kracht van storytelling.

Het belang van verhalen

Er zijn drie redenen waarom zowel beleggers als bestuursraden aandacht moeten besteden aan storytelling. Verhalen gaan de uitstroom van toptalent naar de concurrentie tegen, leidinggevenden in private-equitybedrijven kunnen teams aanmoedigen op weg naar groei, en verhalen geven werknemers weer vertrouwen in hun eigen skills naast artificiële intelligentie.

De beste leidinggevenden richten zich op de mens achter de werknemer, tonen empathie en beschikken over een flinke dosis emotionele intelligentie. Kortom, ze hebben alle tools in huis om een krachtig verhaal te vertellen. Op een markt waar skills en kandidaten schaars zijn, kunnen zij met verhalen over de toekomst mensen aanmoedigen om voor hun bedrijf te kiezen – of er te blijven.

Ook beleggers kunnen baat hebben bij die aanpak. De bedrijven in hun portefeuille groeien en veranderen op operationeel vlak, maar soms lopen de zaken spaak en is een herstructurering noodzakelijk. Verhalen kunnen de leidinggevende teams in hun portefeuille helpen om klare wijn te schenken over de transformatie: waarom die belangrijk is, hoe ze zal verlopen, welke voordelen ze zal opleveren en welke rol iedereen zal spelen.

Storytelling komt ook op de voorgrond met artificiële intelligentie. Moderne technologie werkt dan wel snel met woorden en data, maar heeft nog altijd menselijke input nodig om resultaten te boeken. Een krachtig verhaal toont mensen de waarde van hun skills. Het verzacht de angst die artificiële intelligentie ons inboezemt en nodigt uit tot nieuwsgierigheid en creativiteit.

Het verhaal van de toekomst

Een bedrijfstransformatie is vandaag dan wel 'business as usual', maar de drijfveren voor verandering zijn exponentieel. De voorbije drie jaar hebben aangetoond hoe snel bedrijven kunnen veranderen, en de opkomst van artificiële intelligentie op grote schaal belooft een gelijkaardig script op te leveren.

Leidinggevenden kunnen tot op zekere hoogte vertrouwen op hun eerdere ervaring met verandering, aangevuld met hun technische kennis. Vooral hun vermogen om te communiceren met een goed verhaal en de toekomst te visualiseren zal echter doorwegen.

Boardroom Navigator 2023

Benieuwd naar meer inzichten in prioriteiten, trends en uitdagingen voor executive commitees en private equity investeerders?

Download de Boardroom Navigator

Meer blogposts...