Het aanwerven van een nieuwe medewerker vraagt veel tijd en energie, omdat u er zeker van wilt zijn dat de nieuwe aanwinst zich soepel zal integreren binnen uw team. Een kandidaat kan er op papier misschien ideaal uitzien, maar tenzij u gedisciplineerd en alert bent, zou u wel eens onder de indruk kunnen zijn van de verkeerde persoon die toch al de juiste antwoorden heeft. Volg deze stappen om het beste uit het sollicitatiegesprek te halen.

ONTVANG PRAKTISCHE TIPS VIA ONZE NIEUWSBRIEF

 

Een goed sollicitatiegesprek afnemen

Bereid u goed voor. Bedenk een aanpak die u bij alle kandidaten zult toepassen. Rangschik de belangrijkste factoren die vereist zijn voor de job in volgorde van belangrijkheid. Laat u leiden door de functieomschrijving die u hebt opgesteld.

 

Belangrijke vragen tijdens een sollicitatiegesprek

  • Wat weet u over ons bedrijf, en waarom wil u hier werken?
  • Wat waren uw belangrijkste bijdragen of verwezenlijkingen in uw vorige functie?
  • Wat zou u aan uw vorige job veranderd hebben en waarom?
  • Welk soort werkomgeving spreekt u het minst aan?
  • Kan u een voorbeeld geven van de manier waarop u een conflict op het werk hebt aangepakt?


Stel de juiste vragen

Maak bovenop de lijst belangrijke vragen van hierboven ook een lijst met specifieke vragen die u in staat zullen stellen om het probleemoplossend vermogen, de interpersoonlijke vaardigheden en het zakelijk inzicht van elke kandidaat te onderzoeken. Zorg voor variatie in de stijl van uw vragen:

  • stel gesloten, feitelijke vragen (bijvoorbeeld: “Hoe lang heb u bij bedrijf A gewerkt?”),
  • open vragen (bijvoorbeeld: “Kan u uw belangrijkste verwezenlijkingen bij bedrijf A beschrijven?”),
  • en maak gebruik van hypothetische, werkgerelateerde scenario’s (bijvoorbeeld: “Hoe zou u omgaan met een situatie waarin…?”).

Deze vragen zullen u helpen om de manier van werken van de persoon te beoordelen, en om te zien of hij of zij compatibel is met de bedrijfscultuur. Let op. Weersta de drang om uw volgende vraag te formuleren terwijl de kandidaat de vorige nog aan het beantwoorden is. Luister aandachtig, zodat u geen belangrijke informatie mist.

 

Herformuleer vragen om volledige antwoorden te krijgen

Als het antwoord van een kandidaat op uw vraag vaag of ontoereikend is, wees dan niet bang om de vraag op een andere manier te stellen, bijvoorbeeld: van “Waarom hebt u uw vorige job opgezegd?” naar “Naar welke zaken bent u op zoek die u vorige job u niet bood?”
 

Oordeel niet te snel

Probeer te voorkomen dat u te snel een mening vormt over een kandidaat. Wacht tot na het sollicitatiegesprek om de antwoorden te evalueren en te beginnen interpreteren.
 

Neem notities

Uw geheugen kan u parten spelen, zodat u negeert wat er echt is gebeurd tijdens het sollicitatiegesprek en in plaats daarvan vertrouwt op algemene indrukken. Om deze vaak voorkomende valkuil te vermijden, helpt het om notities te nemen.

Zorg er wel voor dat u dit discreet doet, zodat de sollicitanten niet het gevoel hebben dat ze pauzes moeten inlassen zodat u hen kunt volgen.
 

Eindig op een positieve noot

Rond het gesprek beleefd af wanneer u het gevoel hebt dat u over voldoende informatie beschikt en nadat u uitgelegd hebt wat uw bedrijf kan bieden.

Bedank de kandidaat voor zijn of haar tijd en interesse, en vermeld kort de volgende stappen (bijvoorbeeld: “Volgende week gaan we van start met de volgende gespreksronde”).

 

Tips voor videogesprekken

Het afnemen van sollicitatiegesprekken met behulp van toepassingen zoals Skype wint aan populariteit. Volg deze tips wanneer u gesprekken afneemt van mensen die zich op een andere locatie bevinden.

  • Test het uit. Als u niet vertrouwd bent met de technologie voor videoconferencing, plan dan een oefensessie in zodat u problemen vooraf kunt oplossen.
  • Let op. Beperk storende achtergrondgeluiden. Als u vanuit uw kantoor deelneemt aan de vergadering, schakel dan alle inkomende oproepen door naar uw voicemail.
  • Behandel het als een echt sollicitatiegesprek. Zorg voor gepaste kledij en zorg ervoor dat alles wat zichtbaar is, professioneel is.

Nu is het aan u om de overeenkomst af te sluiten en een nieuwe topkandidaat aan boord te brengen!

 

Meer tips ontvangen om makkelijker de juiste mensen te vinden?

ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.