Werknemers gemotiveerd houden en een extra dosis werklust geven, is belangrijker dan ooit. Het zijn economisch moeilijke tijden, en veel bedrijven zien zich genoodzaakt om de schaar te zetten in hun personeelsbestand. Dat houdt natuurlijk het risico in dat de sfeer op de werkvloer te wensen overlaat, maar het betekent óók dat bedrijven voor de volle honderd procent moeten kunnen rekenen op de overblijvende werknemers om de productiviteit hoog te houden en om winst te blijven maken. Meer dan ooit is dus het zaak om het personeel gemotiveerd te houden, en dat doet u onder meer met behulp van de volgende strategieën.

Medewerkers stimuleren: niets zo cruciaal als communicatie

De sleutel tot gemotiveerde werknemers? Dat is communicatie. Zeker in woelige tijden is het cruciaal om te blijven communiceren met uw personeel, zodat het betrokken blijft. Dit doet u onder meer door de volgende vragen op regelmatige tijdstippen publiekelijk te beantwoorden:

  • Waar gaat de organisatie naartoe, en wat is haar visie?
  • Hoe wil ze haar doelen bereiken en waarom is het belangrijk dat iedereen zich hierachter schaart?
  • Waarom zijn bepaalde (moeilijke) beslissingen nodig?
  • Hoe draagt elke werknemer bij tot het succes van de onderneming?

Werknemers waarderen het enorm om op de hoogte gehouden te worden – dit geeft inderdaad een heel ander gevoel dan zomaar meedobberen op een schip waarvan ze de bestemming niet kennen. Personeel dat begrijpt waarom beslissingen genomen worden en wat de bedoeling is, kan zich beter inzetten om die doelen te helpen bereiken en heeft duidelijk meer werklust.

Training geeft personeel werklust

We kunnen het niet genoeg benadrukken: investeren in personeel is cruciaal. Trainingen voorzien is dé manier om de betrokkenheid van werknemers te verhogen, om ervoor te zorgen dat hun productiviteit een vlucht neemt en ze meer verantwoordelijkheden opnemen. Daarbij moet er bovendien ook voldoende aandacht gaan naar de coaching van leidinggevenden. Zeker tijdens periodes van verandering kunnen zij wel wat steun gebruiken bij het coachen, motiveren en belonen van werknemers.

Mentoren als klankbord

Werknemers die voor uitdagingen staan, hebben nood aan een klankbord. U doet er dan ook goed aan om hen systematisch een mentor toe te wijzen. Door hen zo het gevoel te geven dat ze gesteund worden en er niet alleen voor staan, maakt u hen een pak weerbaarder.

Vragen stellen én luisteren

De meeste werknemers beschikken over een heleboel waardevolle kennis, en dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk: ze zien namelijk alles vanop de eerste rij gebeuren. Velen broeden op ideeën voor verbetering, besparing of om de efficiëntie te verhogen. Om hen die input te ontfutselen, moet u vragen (durven) stellen:

  • Wat zijn de sterktes van de organisatie die we zeker moeten behouden?
  • Op welke vlakken is er nog ruimte voor verbetering?
  • Als je één ding zou moeten opnoemen waar de organisatie meteen mee zou moeten stoppen, wat zou dat dan zijn?
  • Wat heb jij persoonlijk nog nodig om efficiënter en productiever te kunnen werken?

Nadat u de informatie hebt verzameld, is het natuurlijk cruciaal om er effectief iets mee te doen en dat ook te tonen aan uw werknemers.