Waarom de bedrijfscultuur van je volgende job even belangrijk is als je loon

Geplaatst door Robert Half 28/05/2018

6 essentiële vragen die je moet stellen tijdens je gesprek

Of je nu voor een kleine of grote onderneming werkt, de mate waarin je je goed voelt in de bedrijfscultuur kan een grote impact hebben op je jobtevredenheid en - op lange termijn - je carrière.

Geen twee bedrijven zijn dezelfde. En dat geldt ook voor de organisatiecultuur. Maar wat is een bedrijfscultuur of organisatiecultuur en hoe kom je te weten of die bij jou past?

 

Wat is bedrijfscultuur?

De bedrijfscultuur is de verzameling en het resultaat van normen en waarden die een organisatie uitdraagt. Het management vertaalt dat naar een beleid en werkomstandigheden die men in het hele bedrijf doortrekt. Het kan zo formeel zijn als een missieverklaring en zo informeel als een praatje bij de koffiemachine. Zelfs de allerkleinste bedrijfjes hebben - al dan niet bewust - een organisatiecultuur.

Werken voor een bedrijf met een organisatiecultuur die matcht met jouw persoonlijkheid en manier van werken stimuleert creativiteit en productiviteit zo dat jij je beste werk produceert en doorgroeit. Vind je de goeie match met de cultuur van een bedrijf, dan ga je elke dag met plezier werken. Vind je die match niet, dan is de job niet meer dan een sleur - of erger.

Overweeg je dus een jobaanbieding, besteed dan zeker voldoende aandacht aan de werkomstandigheden bij je mogelijke nieuwe werkgever en kijk of die bij je passen. Hecht hier gerust evenveel waarde aan als aan de jobinhoud en je loon. Dit is waar je naar moet kijken.

 

De hoekstenen van een bedrijfscultuur

Weten wat de belangrijkste onderdelen zijn van een organisatiecultuur is essentieel wanneer je een jobaanbieding overweegt. Misschien maak je geen punt van overuren, maar blokkeer je helemaal bij een gammele organisatie. Of misschien ben je op zoek naar een vast ritme met een baas die vasthoudt aan een goede werk-privébalans. Of misschien wil je vooral werken voor een bedrijf dat voor naar jouw idealen streeft, met collega’s die net op dezelfde manier in het leven staan.

Neem de volgende aspecten van een werkplek onder de loep voor je er een contract ondertekent:  

  • Jobtevredenheid
    Hoe tevreden zijn de huidige werknemers? Oogst het bedrijf loyaliteit en respect? Check reviews op platformen als Glassdoor en LinkedIn om te kijken wat huidige en voormalige werknemers zeggen.
     
  • Werk-privébalans
    Hoe gaat het management om met de werk-privébalans? Respecteert men een vast schema of verwachten men dat je regelmatig overuren klopt? Zijn er glijdende uren of thuiswerk? Behoren halftijds werken en jobdelen (met een collega afwisselend en volgens een schema dezelfde job uitoefenen) tot de mogelijkheden? Kan je overuren terugnemen? Of zijn er misschien extra’s zoals kinderopvang?
     
  • Samenwerking en productiviteit
    In een goede organisatiecultuur waarderen teamleden samenwerking en zijn ze hier ook sterk in. Er is duidelijke, transparante en eerlijke communicatie en dat op alle niveau’s. Spreekt de persoon die je sollicitatiegesprek afneemt met respect over zijn of haar werknemers? Zijn de doelstellingen duidelijk? Heeft het personeel alles om succes te boeken?
     
  • Voorbeeldig leiderschap
    Een bedrijf moet verenigd zijn door een aantal normen, waarden en doelen die productiviteit en innovatie ondersteunen. Allemaal zaken die vertrekken bij het management. Zoek naar signalen die doen blijken dat het management vasthoudt aan haar eigen bedrijfswaarden. Vertrouwen de managers hun werknemers met beslissingsrecht? Moet iedereen - ook managers - verantwoordelijkheid opnemen voor zijn taken?
     
  • Effectieve werkomgeving
    De werkruimte is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur en heeft heel wat invloed op hoe je je werk doet. Verzeker jezelf ervan dat je comfortabel zal kunnen werken, of het nu een losse sfeer is waarin je bij wijze van spreken je hond mee naar kantoor neemt en ‘s middags een potje pool speelt of het eerder gaat om een meer professionele omgeving. Hoe het ook zij, je zult hier een aanzienlijk deel van je tijd doorbrengen, dus kan je je er maar beter goed voelen.

 

Hoe vraag je naar de bedrijfscultuur? 6 essentiële vragen.

Een bedrijf vinden dat het beste in jou naar buiten brengt en je inspireert om jezelf te overstijgen is niet altijd makkelijk. Het sollicitatieproces zelf kan je gelukkig heel wat inzicht geven in een organisatie.

Geeft het een chaotische indruk? Dan is dat wellicht niet zomaar. Is het wel héél erg volgens het boekje, zonder ruimte voor wat flexibiliteit? Dan is de onderneming misschien net bureaucratisch en traag, met weinig oog voor de individuele persoonlijkheid van haar werknemers. Ga je op sollicitatiegesprek, bereid dan zeker ook zelf enkele vragen over de bedrijfscultuur voor. Stel zeker deze 6 essentiële vragen:

  1. Waarom werk je hier graag?
    Vraag aan potentiële collega’s wat ze leuk vinden aan het bedrijf. Dat helpt je te bepalen of werknemers elkaar steunen en doorgroeimogelijkheden hebben. Krijg je niet de kans om met enkele werknemers te spreken, dan zegt dat ook al iets over de organisatiecultuur.
     
  2. Hoe laat komen werknemers gewoonlijk aan op kantoor en wanneer gaan ze weer naar huis?
    Officieel is de norm misschien 9 to 5, maar de realiteit kan helemaal anders zijn. Deze gewone vraag zou je wel eens een heel goed idee geven van de werk-privébalans en hoe het management omgaat met drukke periodes.
     
  3. Welke kwaliteiten waren doorslaggevend voor de vorige persoon die de functie waarvoor je solliciteert bekleedde?
    Dit is soms een heel verhelderende vraag. Je komt niet alleen te weten wat de HR-manager zoekt, maar je zult ook te weten komen of men het belangrijk vindt dat je bij de bedrijfscultuur past en hoe men over ex-teamleden spreekt.
     
  4. Wat had je graag geweten voor je hier begon?
    Deze vraag levert vaak waardevolle antwoorden van de HR-manager of potentiële collega’s op. Het geeft hen de kans even na te denken over hun afgelegde weg bij het bedrijf en wat ze te weten zijn gekomen over de bedrijfscultuur. Daarbovenop helpt het je dezelfde fouten te vermijden.
     
  5. Wat maakt dit bedrijf anders dan de concurrentie?
    Dit lijkt misschien een voor de hand liggende vraag waarop je enkel verkoopspraatjes te horen krijgt, maar het antwoord zal je sowieso veel zeggen over hoe het bedrijf zichzelf ziet. Waar zijn de werknemers fier op? Wat vindt het management het allerbelangrijkste?
     
  6. Wat zou je aan dit bedrijf veranderen als je kon?
    Dit is een subtiele en verhelderende vraag. In plaats van te vragen “wat vind je niet leuk aan dit bedrijf?” vraag je naar ideeën ter verbetering ervan.

Kijk bovenop het stellen van deze vragen ook goed om je heen wanneer je rondloopt en vraag de mensen in je netwerk naar de reputatie van en de gang van zaken in het bedrijf voor je een contractvoorstel aanvaardt. Door zelf de situatie te onderzoeken krijg je een volledig beeld van de werkplek en niet enkel het perspectief van de bedrijfsleiding.

Er is geen ultiem antwoord op alle vragen over de bedrijfscultuur van een potentiële werkgever. Denk na over je eigen prioriteiten, manier van werken en doelstellingen, leg ze naast die van het bedrijf en je zult snel weten of je kans op slagen hebt. Hou je ogen open, stel vragen en vertrouw op je buikgevoel wanneer je een potentiële werkgever evalueert. Zo zul je een onderbouwde beslissing maken over je volgende stap.

 

Meer tips ontvangen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

    Meer blogposts...