De zachte vaardigheden die je als payroll officer in huis moet hebben

Geplaatst door Robert Half 04/07/2017

Als je aan de slag wil als payroll officer, kun je relatief makkelijk aantonen dat je over de nodige technische vaardigheden beschikt. Je kunt je opleidingen en certificaten oplijsten op je cv, en tijdens het sollicitatiegesprek je ervaringen uit de doeken doen. Maar de tijd dat rekruteerders alleen aandacht besteedden aan zulke harde vaardigheden of ‘hard skills’ ligt ver achter ons. Vandaag zijn ze op zoek naar kandidaten die daarbovenop ook de nodige zachte vaardigheden of ‘soft skills’ in huis hebben. Geen idee wat die vaardigheden precies inhouden? Lees dan zeker verder!

Zachte versus harde vaardigheden

Onder hard skills verstaan we alles wat te maken heeft met jouw vakkennis, analytische vermogen, jouw vaardigheid om met juiste technische tools en platformen te werken, enzoverder. Soft skills daarentegen hebben eerder betrekking op je sociale en communicatieve vaardigheden. De meeste rekruteerders dragen beide soorten vaardigheden even hoog in het vaandel. Gezien de grote concurrentie op de arbeidsmarkt doe je er als payroll officer dus goed aan om ook je zachte vaardigheden aan te scherpen.

5 onmisbare soft skills voor payroll officers

Om een job als payroll officer in de wacht te slepen, is het cruciaal dat je integer, communicatief, leergierig en flexibel bent én dat je oog hebt voor detail. Een woordje uitleg bij elk van die zachte vaardigheden en hoe je ze moet laten zien tijdens een sollicitatiegesprek.

1.      Integer zijn

Salaris is een gevoelig onderwerp. Bovendien heb je als payroll officer toegang tot vertrouwelijke informatie. Discretie en integriteit zijn dan ook onmisbare eigenschappen. Tijdens je sollicitatiegesprek krijg je waarschijnlijk vragen voorgeschoteld over ethische dilemma’s waar je in een eventuele vorige job al mee geconfronteerd bent geweest én over jouw reactie daarop. Tip: als het bedrijf waarvoor je wil werken een gedragscode heeft, is het een goed idee om die zorgvuldig door te nemen.

2.      Communicatief zijn

Als payroll officer kom je met de hele organisatie in contact: vanuit alle afdelingen belanden er vragen op jouw bureau. Dit betekent dat je gesproken en geschreven communicatie perfect op punt moet staan. Je kunt een goede eerste indruk maken op je toekomstige werkgever door je cv en motivatiebrief tot in de puntjes te verzorgen, en door zelfzeker te antwoorden tijdens het sollicitatiegesprek.

3.      Aandacht hebben voor details

Op het vlak van loonadministratie kunnen de kleinste foutjes grote gevolgen hebben: in het slechtste geval kosten ze heel wat tijd en geld, en zorgen ze voor extra stress. Het is dus zaak om als payroll officer uiterst zorgvuldig om te springen met data. Tijdens je sollicitatiegesprek kun je aantonen dat je aandacht hebt voor detail door de methode uit te leggen die je gebruikt om jezelf te (dubbel)checken. Je kunt bijvoorbeeld verduidelijken dat je de gewoonte hebt om, als de deadline het toelaat, een afgewerkte taak even te laten liggen om er dan met frisse ogen opnieuw naar te kijken.

4.      Leergierig zijn

Er verandert regelmatig wat op het gebied van loonadministratie – denk maar aan aanpassingen in de software die je gebruikt of aan de gevraagde rapportagemethode. Nieuws- en leergierig zijn is dan ook een must. Die eigenschappen kun je in een sollicitatiegesprek aantonen door te polsen naar de opleidingsmogelijkheden.

5.      Flexibel zijn

Als payroll officer word je vaak onderbroken tijdens je werk en weet je vooraf vaak niet hoe je dag eruitziet. De laatste zachte vaardigheid die je dan ook (minstens) in huis moet hebben, is flexibiliteit. Je kunt de rekruteerder overtuigen van jouw flexibele houding door bijvoorbeeld stresserende situaties te schetsen waarin je het hoofd koel hield – denk aan een dag waarop je verschillende deadlines moest halen, of waarop je een crisissituatie onder controle moest zien te krijgen. 

Meer blogposts...