Welke voordelen kan flexibel werken hebben voor werkgevers?

Flexibele werkuren winnen almaar meer aan terrein.

Zeer snelle internetverbindingen, in combinatie met de toenemende druk op mensen die voltijds werken, heeft ervoor gezorgd dat deze optie steeds populairder wordt. Maar welke voordelen biedt het de gemiddelde werkgever die het beste wil halen uit zijn veranderende personeelsbestand? Heel wat eigenlijk…

  • Beter concurrentievermogen

Onderzoek heeft aangetoond dat flexibel werken de concurrentiepositie van een bedrijf in de grotere markten daadwerkelijk kan verbeteren: leidinggevenden kunnen hun personeel efficiënter inzetten en de bedrijfsuren uitbreiden.

  • Een beter moreel op de werkvloer

Door in te spelen op de behoeften van het personeel op het gebied van flexibel werken, is de kans groot dat een bedrijf het niveau van werktevredenheid op bedrijfsschaal zal zien toenemen. Flexibel werken kan ook zorgen voor een daling van het aantal ziektedagen dat binnen een bedrijf wordt opgenomen, en dat kan ook voor extra besparingen zorgen.

  • Aanwezigheid van meer diverse vaardigheden

Het is geen geheim dat het beschikbaar stellen van opties voor flexibel werken ervoor kan zorgen dat een bedrijf veel meer potentiele werknemers kan aantrekken én behouden. De afstand naar het werk of familiale verplichtingen vormen minder een barrière.

  • Meer loyaliteit bij het personeel

Dankzij fexibele werkuren vinden werknemers vaak gemakkelijker een evenwicht tussen  werk en gezin. Hierdoor is de kans groot dat het personeelsverloop aanzienlijk zal verminderen. Dit kan op zijn beurt voor een domino-effect zorgen op het niveau van motivatie en betrokkenheid – en dat is goed nieuws voor alle betrokken partijen.

  • Goed voor het milieu

Een ander duidelijk voordeel van flexibel werken is de vermindering van de gemiddelde ecologische voetafdruk van werknemers in het gemiddelde woon-werkverkeer. Een bedrijf met een goede ecologische reputatie hebben sneller een positief imago bij klanten.

  • Verhoogde loyaliteit

Gelukkige werknemers en een betere, groenere werkplek kunnen door een klantenbestand alleen maar als positief beoordeeld worden. Dit is vaak de basis voor meer loyaliteit, zowel intern als extern. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Deze pagina delen