Wat je in 2015 moet weten over rekrutering en selectie?

Ook de arbeidsmarkt ontsnapt niet aan de digitale revolutie. Rekrutering en selectie verlopen almaar meer via de sociale media.

En dat is niet de enige trend die we ontwaren binnen de HR-sector. We zetten enkele opvallende nieuwigheden op een rijtje. Deze trends zullen de rekruteringssector ongetwijfeld beïnvloeden in 2015.

Nog meer aandacht voor de balans tussen werk en privé

De scheidingslijn tussen werk- en privétijd is de afgelopen jaren almaar dunner geworden. Dankzij onze laptops, tablets en smartphones zijn we de hele dag door bereikbaar én kunnen we overal werken: op kantoor, thuis, in de auto of in een hippe koffiebar. Alleen maar voordelen? Ja en nee. Het ‘nieuwe werken’ werd aanvankelijk toegejuicht, maar er gaan meer en meer stemmen op om het concept een andere invulling te geven. Thuiswerken blijkt niet altijd even efficiënt te verlopen – zeker niet met kinderen in huis – en menig thuiswerker vindt het maar eenzaam werken zonder collega’s. Een andere manier om de werklast te verlichten, is ‘job sharing’. Van je voltijdse baan een duobaan maken om – al dan niet tijdelijk – ademruimte te creëren en meer tijd over te houden voor je gezin of om daarnaast als freelancer aan de slag te gaan: almaar meer werknemers in loondienst kiezen ervoor. Flexibiliteit is hier het codewoord. Vrij zijn om te werken waar en wanneer je wil en om jezelf te ontplooien, zodat je meer kunt betekenen voor je werkgever of klanten.

Digitaal solliciteren, dé trend in rekrutering en selectie

De toekomst is digitaal, óók de toekomst van de arbeidsmarkt. De traditionele manier van solliciteren – keurig je motivatiebrief en cv versturen – is niet meer de enige manier om aan een job te komen. In de nóg competitiever wordende arbeidsmarkt moet je opvallen met je cv en op meerdere kanalen aanwezig zijn. De sociale media zijn bijvoorbeeld een belangrijke inspiratiebron én het ideale platform voor branding, zowel voor de jobkandidaat als voor het bedrijf dat rekruteert. Facebook, LinkedIn en Twitter lenen zich perfect voor personal branding: als sollicitant kun je er je troeven en kennis van de sector in de verf zetten, bijvoorbeeld door links te plaatsen naar je persoonlijke website of blog. En natuurlijk is de impact van LinkedIn op de digitalisering van de HR-sector nauwelijks te overschatten. Dit platform voor professionals wint nog elke dag aan populariteit en is voor veel bedrijven het uithangbord voor hun vacatures. Voor werknemers is LinkedIn dan weer een uitstekende plek om hun professionele netwerk te onderhouden.

Ook de passieve jobkandidaten bereiken

Al jaren is het een notoire moeilijkheid voor de HR-manager: hoe bereik je de professional die niet actief op zoek is naar een nieuwe job maar misschien wel de geknipte kandidaat is om die ene vacature in je bedrijf op te vullen? Binnen die categorie van ‘passieve’ kandidaten zit een groot potentieel, dat vaak onvoldoende benut wordt. Ook hier kunnen digitale toepassingen een rol spelen. Want hoe sterker je bedrijf online aanwezig is, hoe groter de kans dat je deze doelgroep tóch bereikt. Kortom, voor de HR-specialist is er in 2015 heel wat om naar uit te kijken. En een gewaarschuwd man is er twee waard: wie tijdig inspeelt op de trends, is de concurrentie voor!

Tags: rekrutering

Deze pagina delen